Новото нормално: Как мениджърите се справят с дългата криза? 

Докато останалите европейски правителства подпомагат по всевъзможни начини собствениците на всички засегнати от COVID кризата бизнеси, то у нас се изискват двойни усилия, за да се спаси една фирма. От какво се нуждае един бизнес, за да оцелее по време на криза и как шефовете се превърнаха в  спасители?

Крис Младенов, създател на единствената академия за автомеханици и собственик на един от най-иновативните сервизи в България, и Георги Сербезов – мениджър на една от големите пловдивски фирми за организиране на събития, ни разказаха за лидерството, гъвкавостта и алтернативите за справяне със ситуацията и кризата. 

Младенов споделя, че тази ситуация е хванала много от колегите му изцяло неподготвени. „Всички си мислеха, че потокът от работа  ще бъде като през първия локдаун, без да си дават сметка, че клиентът е финансово притиснат“. Това води до огромна изненада за собствениците на автосервизи и именно това е главната причина за затварянето на голяма част. „Факт е, че

огромна част от бранша е в сивия сектор

Това означава, че сметките не са излизали въпреки че не са плащали данъци и осигуровки“, допълва той. 

Около 90-95% от парти агенциите са затворени и към момента, а за да се справят с финансовите трудности и същевременно да запазят персонала си, управителите използват собствени средства, а дори и прибягват към заеми, както се случва и при Георги, който споделя, че неговият единствен приоритет през цялото време е да съхрани кадрите си. „Това, което ми направи впечатление е че паричните потоци се отпускаха на всички фирми равномерно, въпреки че някои въобще не работеха, а други си работеха с почти пълен капаците“, споделя още той.

Но какво се случва в момент на безизходица, като в случая на Георги, който е поел отговорност за приходите на семействата на 12-те си служители? Той споделя, че първоначално, изцяло притиснат към стената и в абсолютна безизходица, му се налага да се занимава с работа, представляваща пренасяне на багажа на хората, които се изнасят и преместват в други жилища, но за жалост тази идея не проработва и бързо се отказва. „Кандидатствахме и по две програми за финансиране, за които ни одобриха чак след 6 месеца и предполагам можете да си представите колко трудно ни беше докато се случи –

ходиш по ръба на острието и се чудиш как да платиш на хората си

за да имат какво да ядат и да си платят сметките“, споделя Георги.

Младенов започва със засилена акция за грижа за клиента. „Трябва да сме адекватни и да залагаме на нови знания и умения и да придобиваме нови възможности, които да даваме на своите клиенти и да се грижим за тях чисто като добавена стойност, която трябва да получат в процеса на извършената услуга“, съветва мениджърът.  Крис залага на това, развивайки т.нар. меки умения на служителите си. Допълнителните грижи се състоят в обаждане след известен период за обратна връзка на клиента и проверка дали всичко е наред с автомобила; съвети за по-нататъшно поддържане; обстойна дезинфекция преди предаване за сигурност в добрата хигиена при тази пандемична обстановка;  дори, когато се наложи - закарване на автомобила на място, удобно за собственика. Служителите на Крис и всички негови привърженици непрекъснато се обучават в нови знания за технологиите, инструментите за обслужване, науката...

За съжаление, прогнозите за спасение не са обнадеждаващи

Георги съветва всички собственици на малък или среден бизнес да планират финансово поне с шест месеца напред, така че да покрият разходите си за заплати, наеми и заеми, ако имат такива. „Ако през следващите три месеца не започнем работа, обричаме както фирмата, така и персонала си. Успяхме да запазим всичките 12 души с много усилия през последната година, но няма да успеем още дълго“. А условия и мотивация за работа има. 

Георги споделя, че хората са по-мотивирани и нахъсани за работа от всякога, особено след едногодишната финансова и работна летаргия, в която се намираме. 

Крис Младенов съветва управителите да мотивират всевъзможно себе си и работниците си да придобиват нови знания за бранша, които в последствие да превръщат в умения. Той споделя още, че голяма част от механиците в България не разполагат със знания за новите поколения коли, проблемите, които възникват при тях и как да ги разрешат. А именно в това трябва да се инвестира, например в курсове за обучения на персонала. “Моделите на работа са такива, каквито ги познаваме, не работят за съвременния клиент и независимо дали сме в COVID криза или някоя друга, е време за промяна. Как? Като обогатяваме знанията и уменията си”. 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?