Следвайте ни

Нов занаят в кризата: Ловци на награди връзват бюджета с игри

Около 500 души от Пловдивско са "професионални играчи"

viber icon

Нов занаят роди кризата - участие във всякакви томболи и игри, които могат да донесат предметни или парични награди. Това е нещо като надомна, почасова работа - трябва постоянство, упоритост, малко време и много късмет. 

Около 2000 души в страната си допълват бюджета абсолютно регулярно по този начин. Около ¼ от „професионалните играчи“ са от Пловдив, разказват ветераните в занаята. В най-голямата група на майките всеки месец има отделна тема за наградите и томболите, които предстои да се разиграват от всякакви фирми. Форумките обменят информация и линкове и участват бясно навсякъде. Месец декември им е един от най-натоварените в календара.

В Пловдивско има около 10 рекордьори по награди, които участват във всичко и навсякъде, независимо от наградите и условията, и печелят. Иначе, над половината от печалбарите в града под тепетата разчитат предимно или само на игрите в социалната мрежа, които първо са напълно безплатни, второ ​- лесни, най-вече с гласуване или отговор на поставен въпрос, и трето ​- можеш да използваш онлайн приятелите си, ако са нужни лайкове.

 По-голямата част от томболоманите играят по правилата и разчитат на късмета си, за да видят името си в таблицата с победители. Но има и такива, които „насилват“ съдбата и наклоняват везните в тяхна полза. Не един или два са методите, чрез които се увеличават шансовете за печалба в предметните игри и томболи.

Ако играта се провежда в социалните мрежи, веднага започва създаването на фалшиви профили, чрез които се гласува (ако това е условието), или просто се участва с различни имена (най-често на роднини и приятели, с тяхното съгласие и знание, разбира се). Ако томболата изисква изпращането на мейли с верен отговор на поставен въпрос, формулата е същата - създават се фалшиви електронни пощи, с които се играе, а шансът за победа расте многократно.

Ако участието изисква въвеждането на кодове - започва лудо налучкване, но от тази страна игрите са най-защитени. При няколко грешни кода хитрият играч се блокира.

Ако пък условието на играта е закупуването на продукт, тук се шмекерува с номера на изискваната касова бележка. Именно по тази причина вече повече от година много от организаторите на томболи въведоха като задължителна стъпка снимка на касовата бележка, на която ясно да се вижда закупената стока от съответната марка.

Откъде се информират томболоманите? 

Големите марки, които организират игри, използват предимно два канала, за да рекламират промоцията си и раздаваните награди - телевизията и социалните мрежи.  Но много от по-малките игри остават невидими, освен ако не отделиш цял един ден, за да ги издирваш и да ги проучваш. Точно това е подтикнало около 10 заклети маниаци за награди да направят специализирани блогове и сайтове, посветени на конкурси и наградни игри. 

Проверка на „Марица“ откри 7 такива платформи, в които всяка една игра, независимо малка или голяма е, какви награди предлага, дали е регионална или национална, се публикува с пълните условия и линк за участие.

Това е в помощ на томболджиите, които удобно могат да селектират желаните игри или да наваксат с пропуснати.

Всичко спечелено до 100 лв. вече е без данък

редметните награди на стойност до 100 лв. вече не се облагат. Става въпрос за бонуси, които търговски вериги или други компании раздават на клиенти, както и за предмети, които се печелят от игрални автомати. До 2019 година без налози бяха наградите на стойност едва до 30 лв. и това много затрудняваше както НАП, така и компаниите, и късметлиите.

Преди точно две години се промени редът за облагането на наградите над 100 лв., които компании раздават като част от рекламните си стратегии. Данъкът за големи награди като коли или екскурзии вече се удържа от фирмата още при изплащането им. Ако наградите са предметни, има два варианта ​- фирмата да поиска от печелившия 10% от стойността й, за да внесе в хазната дължимия данък, или да го плати за собствена сметка, обясняват данъчни експерти. За пример: ако голяма фирма е раздала с томбола чекове с парична стойност от 100 и 1500 лева, то малките късметлии ще си приберат точно стотарка.

Големият късметлия обаче с чека от 1500 лева може да бъде неприятно изненадан. "За лицето, спечелило и придобило чека, възниква задължение за данъчно облагане съгласно ЗДДФЛ. Данъкът в размер на 150 лева ще бъде деклариран и платен от фирмата, организирала томболата.

И в този случай са налице две хипотези ​- първата, когато на лицето се удържа данък​ът и се изплаща разликата между обявената сума на чека и данъка, т.е. 1500 - 150 = 1350 лева. Втората - на лицето се изплаща обявената награда в пълен размер, като работодателят поема изцяло данъчната тежест в размер на 150 лева", онагледяват данъчни специалисти. Лошото е обаче, че това няма да бъде признат за данъчни цели разход при определяне на финансовия резултат на дружеството. 

 
Печалбите от Тотото

Паричните и предметните награди от Български спортен тотализатор не се облагат с данъци за получателя им. Така е било винаги, а причината е, че БСТ е с лиценз за хазартен оператор и заплаща данъци по съвсем друга схема. 

 

Местният рекордьор: Участвам в по 30 игри месечно, взимал съм от химикалка до телефон

„И да печелиш не е лесно!“ Това сподели пред „Марица“ пловдивчанин с късмет, който с участие в томболи си е набавил над 500 награди в рамките на последните 10 години. Със завидното си количество трофеи 30-годишният мъж се е превърнал в един от местните рекордьори, като гони по успех  отличниците от томболите в цялата страна.

Роденият с късмет разказва, че участието в наградни игри, със или без покупка, е като хазарта - започнеш ли веднъж, няма спиране. „Единственият негатив е, че при игрите със задължително условие закупуване на даден продукт от магазинната мрежа може да се плъзнеш и да останеш без пари в стремежа си да спечелиш. Но иначе това е хоби - успокоява, освобождава, носи наслада, особено когато си победител“, споделя пловдивчанинът.

Започнал с радио игри и томболи по списания, сега участва в минимум 30 игри месечно. „В резултат на коронавируса томболите понамаляха, но за кратък период. От септември насам животът на наградните игри отново започна и аз участвам с надежда и удоволствие“, посочи късметлията от града под тепетата.

Сред точните му удари в томболите са най-разнообразни неща - от абсурдни, през колекционерски подаръци, до всякакви технологични джаджи.

„Печелил съм буца сирене, кренвирш, кутия маргарин, химикалки, вино, плакати. Но също така 7-дневна екскурзия в Гърция, в Банско с олинклузив, плейстейшън, мултикукър, кафемашини, велосипед, прахосмукачка, обзавеждане за хол, ваучери за пазаруване за 100 и 200 лв., мобилни телефони и какво ли още не. Но най-много ценя мърчандайз подаръците - такива, които оставят  спомен от някой филм или концерт например. Тук имам предвид тениски, шапки, чанти, фигурки и други джаджи, които те връщат в миналото, когато ги погледнеш“, разказва томболаджията. 

Налага се обаче да пресява игрите, в които участва. „Първо, преценявам по същността на наградите, после какво се изисква и трето, какви са реалните шансове. Някои изискват покупка, други - да сътвориш нещо, трети - да отговориш на въпрос, и т.н. Но печеленето не е за всеки. Трябва да си дисциплиниран, да четеш условия, да ги изпълняват стриктно, да следиш срокове и ако си победител - да се обадиш за наградата или да пишеш мейл, да пазиш касовите бележки от покупката и т.н.“, подчерта късметлията. 

Тони Михайлов

Тони Михайлов

Репортер

Тони Михайлов е завършил магистратура „Журналистика, реклама, PR“ в ПУ „Паисий Хилендарски“. Бил е репортер и водещ на дневни блокове в Информационна агенция и радиоверига "Фокус".   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще се ваксинирате ли срещу COVID-19?