49
Следвайте ни

Никола Янчовичин: Интернет сваля риска и отваря нови пазари

viber icon

Никола Янчовичин е завършил специалностите "Психология" и "Право" в Югозападен университет "Неофит Рилски". Работил е в държавната и общинската администрация, както и като лице, което упражнява свободна професия. Създава блога pasivendohod.net,  за да пише по теми, като създаването на съдържание в интернет, онлайн маркетинга, работата на свободна практика, нетрадиционните възможности за бизнес и др.

- Г-н Янчовичин, бизнесът с абонаментни кутии все повече набира скорост у нас. Откъде тръгва той?

- Данни за бизнес с абонаментни кутии има още от 2010 г. Тогава компания на име „Баркбокс” в САЩ започва да предлага услуга на абонаментен принцип. Записалите се и заплатили абонати получават на месечна база пакет (кутия) с аксесоари - като играчки, храна за домашните им любимци, в случая кучета. Компанията има годишен оборот от 365 млн. долара.

- Легален ли е този бизнес? 

- Да. Мнозина обаче го свързват с популярната практика в интернет да се продават т. нар. мистериозни кутии (mystery boxes), в които може да има предмети на различна стойност. Тук се съдържа елемент на хазарт - този, който е създал кутията, уж е сложил предмети на по-висока стойност.

Разбира се, при продажбата на абонаментни кутии трябва да се съблюдават всички правила, които дадената за предприемача юрисдикция изисква. Трябва да се съблюдават данъчните изисквания (и да се начислява съответния косвен данък като ДДС); да се съблюдават правата на потребителя (като правото на връщане на стоката), да бъдат надлежно съхранявани личните данни на абонатите; стоките, които се изпращат -  да бъдат разрешени за транспорт и т.н.  

- Какви продукти може да съдържа абонаментната кутия?

- Практиката по света показва, че се изпращат продукти, които са силно персонализирани, или такива, каквито се консумират или използват регулярно.

Чувал съм за брандове, които изпращат консумативи за бръснене или различни видове кафе и чай. Има персонализирани хранителни планове със сготвена храна и др.

В редица законодателства, където това е разрешено, има и абонаментни кутии, в които се предлага различни видове алкохол (като маркови уискита), консумативи за електронни цигари (с различни видове аромати), даже продукти, в които има канабис (или активната съставка тетрахидроканабинол).

Разбира се, тези абонаментни кутии са популярни в държави, в които има платежоспособно население, извършващо покупки с кредитна или дебитна карта.

Да кажем, в България един бизнес с абонаментни кутии, в които се изпращат книги или принадлежности за плетене, не би постигнал същия успех като в САЩ например.

- Какъв доход може да се заработи месечно по този начин?

- Труден въпрос. Най-силната страна на бизнеса с абонаменти кутии - това, че предприемачът знае какъв оборот ще реализира на базата на записалите се абонати, е и слабостта на този модел. Понеже разплащането е предварително (чрез дебитна/кредитна карта, банков превод). А и ще има и отказали се абонати и/или колебания в потреблението, които се дължат на сезона.

Кутиите може да са със сигурност страничен канал за продажби извън традиционните.

Дали може да бъде превърнат в семеен бизнес? Всичко зависи от упоритостта на тези, които решат да го прилагат. В България нормативните изисквания от данъчна гледна точка третират всички, които регулярно извършват сделки като търговци. Ако решите да продавате домашните Ви печива на различни офиси като абонаментни кутии, то ще трябва да декларирате този доход. А и в случая – понеже ще приготвяте и храна, то ще трябва и да спазвате Закона за безопасност на храните .

- Търговците на кутии у нас рекламират български марки и натурална козметика. Полезно ли е това за икономиката и отделните й субекти?

- Разбира се. За всеки един сектор от икономиката процесът на асоцииране действа благоприятно. 

Ние живеем в малка, не толкова населена страна. И обемите от продажби, които могат да бъдат реализирани, се движат приблизително „в еднакви коловози”. Само с международните продажби на по-платежоспособни пазари може да се успее. А и там има конкуренция.

- Това ли е маркетингът на бъдещето?

- Похватът с абонаментните кутии е една добре забравена практика как може да се използва абонаментът или изработката на нещо срещу предварително заплащане.

Повечето технологии просто правят по-лесно прилагането на някои нетрадиционни практики. Да речем, в САЩ има специално оборудвани кухни, които отговарят за изискванията за приготвяне на храна за обществото. И всеки може да ги ползва чрез сайт/апликация, плащайки си на час или чрез абонамент. Така потребителят може да е сигурен, че ще получи качествена храна от предприемач, който си плаща дължимото към хазната.

Тези, които желаят да стартират свое начинание от комфорта на дома си, трябва да са доста любознателни и непрекъснато да се стараят в това, което правят.

Интернет може да бъде използван, за да се сведе бизнес рискът и да се намери достъп до нови пазари.

Сега е много по-лесно да се провери на практика дали дадена идея е жизнеспособна чрез привличане на публични средства от краудфъндинг (б.а. - крауфъндингът е публично предлагане на дадена стока/услуга, която може да бъде подкрепена от множество потребители в мрежата чрез безвъзмездно дарение или възмездна покупка). По-лесно могат и да бъдат привлечени съдружници, използвайки схеми като NFT (б.а. - чрез определена технология може да бъде „поделена” или продадена собственост чрез специален файл).

За минути може да бъде създаден профил в някой от гигантите в електронната търговия като "Амазон". Или може да се използва някой по-силен регионален „играч”, като „Хепсибурада” в Турция, „Ракутен” в Япония,  „Коупанг” в Южна Корея,  „Озон.ру” в Русия и т.н.

Нужно е просто да мислим по-разчупено, да вярваме в способностите си и да сме далновидни.

 

Илияна Караланова

Илияна Караланова

Отговорен редактор Marica.bg

Илияна Караланова е завършила „Славянска филология” в ПУ „П. Хилендарски”. Работила е в Топ ТВ, в. „Труд” и plovdivweek.com. Била е зам.-главен редактор на в. „Строителство Имоти”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?