План "Б" за големите заводи - отпуски или частично затваряне

Никой в икономическите зони до Пловдив още не е хлопнал кепенците

В Тракия икономическа зона, в която има над 180 производствени предприятия и работят близо 35 000 души, затворено предприятие няма. Важното уточнение е, че новината важи за момента. Утре, следващия вторник или след десет дни ситуацията може да е коренно променена, защото тук се произвеждат главно компоненти и части за производства в цяла Европа. Обемите на работа са намалени, но главната причина за това е затруднената логистика на суровините и материалите, казват от управата на ТИЗ. 

 

Фабриките и доставчиците в Европа променят плановете си буквално ден за ден и това поставя в неизвестност българските им партньори. Аутомотив секторът в Европа е затворен, което поставя пред изпитание голяма част от българските доставчици. Очаква се повечето фабрики там да отворят най-рано след Великден. 

Ясно е, че кризата дойде. Ясно е и че няма да се размине набързо, коментира управителят на „Мекалит България“ Красен Кръстев. Предприятието е типичното средно -  с около 160 души персонал и работи в две направления -компоненти за бяла техника и за автомобилната индустрия. То е важен доставчик на "Либхер" и редица автомобилни заводи в Европа. Трудно можем да предвидим как ще се развие ситуацията, но считам, че работодателите няма да посегнат с лека ръка и да съкращават персонал. Това са хора, събирани и обучавани с толкова труд. В нашите производства специализираните кадри се изграждат много трудно, посочва той.

Ако се наложи, първата стъпка ще бъде пускането на служителите в платен отпуск. В същото време, ако драстично намалеят поръчките, по-добре е да се затвори завод за седмица или десет дни, за да може да се спестят поне постоянните разходи, като ток, отопление, вентилация и др., посочва той. Халетата се отопляват и осветяват по един и същ начин, ако в тях има 20 или 100 души. 

 Мениджърът на "Мекалит" признава, че голяма част от времето му минава да  разиграва всякакви хипотези, за да е подготвен с резервен план при възникнала ситуация. Представете си, че в завода имаме болен от коронавирус колега, който е контактувал с другите. Предполагам, че реакцията на властите ще е затваряне за определен период. Дезинфекцираме, подготвяме се за работа, отваряме и след 20 дни пак имаме болен човек. Можем да си говорим хипотези до безкрай, но ситуацията е наистина непредсказуема, коментира Красен Кръстев.

 

Пазарът на труда под преса

Възможностите за работа у нас ще намаляват в близките месеци, защото ще липсват двата буфера - временната заетост в туризма и селското стопанство, и другата традиционна спасителна сламка ​- гурбетът в Германия, Испания, Гърция или Италия. Увеличението на безработните пък върви ръка за ръка с потреблението, нагласата за което се изпарява. А в икономиката всичко се базира на нуждата и желанието за потребление.

Тази настройка няма как да се промени за 24 часа, ще трябва време, посочва Красен Кръстев. Заводите в Тракия икономическа зона сега са заети с осигуряване на нова организация на работа и защитни облекла и дезинфектанти за служителите. За да няма струпване на много хора, "Осрам" например въведоха 3-сменен режим на работа. Това не е прецедент, прави се винаги когато има голяма поръчка за изпълнение. Но в момента причината е коронавирусът. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Дада

Дада

26.03.2020 | 10:14

До кога ще вървиме с мерките след европа на тях не им пука за българия ,всички който са извън дома си са в риск,не ви пука за хората а за парите

Отговори
5 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?