Неволята учи: Селският туризъм твори чудеса срещу олинклузива и стратегиите СНИМКИ

Докато чиновниците в Министерството на туризма хабят тонове мастило да пишат концепции, стратегии и рекламно-комуникационни планове, малките играчи по места - тези, за които се пишат документите със сложни имена, повикаха неволята на помощ. Вкараха „криейтив“ (творчество - от англ. ез.) - както обичат да казват по ведомствата, вложиха сърце и душа и успяха да докарат туристи от близо и далече.

Концептуалните стратегии на държавата обхващат нещата на едро и там никой дори и не споменава за успехите на Куртово Конаре, Момчиловци, Забърдо и куп други малки населени места. Затова на принципа „спасението на давещите се е в ръцете на самите давещи се“ малките населени места сам-самички успяха да налучкат ​​правилния път за развитие на местната икономика.

Ако ги питате как, ще ви кажат, че не е станало нито лесно, нито за една нощ. Нито пък са чели концепциите на министерството. Историята е тривиална - хората в Куртово Конаре се зачудили в какво са най-добри. Отговорът бил още по-тривиален - в правенето на лютеница. Пратили разядка в Европарламента, после на панаир в Италия, а после си направили цял Куртово Конаре фест.

Туризмът в Момчиловци пък, освен главозамайващата природа, се завъртял на пълни обороти покрай киселото мляко и първата китайска делегация, която дошла да изучава чудните му свойства. Преди Забърдо да стане известно със специално измислена песен от местите хора за Барак Обама и поезия за принц Уилям и Кейт, в планинското селце си направили виенско колело. Което според самите тях е много по-старо и автентично от онова първо колело в австрийската столица. И това дървено съоръжение още през 2006 година влезе в новинарските емисии на много наши и чужди телевизии.  

Туризмът, за радост, отдавна излезе от клишето „море през лятото“ и „ски през зимата“. А хубавото при селския туризъм е, че е 4-сезонен. И в условията на пандемия изживява истински ренесанс точно защото няма хотели мастодонти, хиляди хора на едно място, олинклузив и борба за свободно място в механата. Има лично отношение - най-ефективната реклама.

Министър Стела Балтова направи посланик на туризма актрисата Мария Бакалова, но дали 
тази стратегия ще ни докара чуждестранни гости?

В стратегията за реклама на туризма за 2021 година на министерството на Стела Балтова са заложени много идеи, голяма част от които съвсем не са нови. И тя, както предшественичките си Марияна Николова и Николина Ангелкова не пропуска да съобщи, че наред с рекламата на бранда "България" по CNN, Euronews, CNBC, явяването по туристически изложения и срещите с високопоставени колеги от други страни залага на подкрепата на инфлуенсъри и блогъри. Последните идват и си отиват, а резултатите от тяхната работа са „с натрупване“.

Водят ли таговете и постовете на инфлуенсърите туристи, предстои да видим

Но в Стратегията на ресорното министерство вече ясно е записано, че туристите, които търсят малко познати дестинации, автентична кухня и преживявания, се увеличават прогресивно. И в тази ниша има още много, много потенциал за България. 

 

Царска снаха запозна Испания с българската роза

Всеки знае, че българската маслодайна роза е безалтернативната реклама на България по света. Испания обаче преоткри страната ни благодарение на царската снаха Карла Ройо-Вилянова. Съпругата на княз Кубрат Панагюрски представи Розовата долина по изключителен начин в своята родина.

След като дойде у нас и посети фамилната къща на Симеон Сакскобургготски в Баня,  Карла Ройо-Вилянова пропътува и изследва всяко кътче в Розовата долина. Пленяват я красотата и ароматът на розовите градини и вижда възможност да реализира свои идеи. 

На базата на българското розово масло и компонентите от него тя създаде своята уникална козметична серия Carla Bulgaria Roses Beauty. Карла лично участва в  разработването  на продуктите, които се произвеждат в Казанлъшко. Първоначално те бяха в една от най-големите и най-скъпи вериги магазини, а по-късно вече се продаваха не само в Испания, но и онлайн. А през 2008-а, когато след петгодишна работа серията бе на пазара, испанското списание Actualidat Economica отличи Карла Ройо-Вилянова за най-добра бизнес идея на годината.

Сред колекцията от впечатляващи козметични продукти е уникалният парфюм от българска роза, който също носи името на създателката си - Carla Bulgaria  Roses Beauty.  Така имиджът на една от най-известните личности в Европа и света се свърза категорично с най-популярния и красив символ на нашата страна.

Карла разказва, че е искала да представи българската роза по най-автентичен начин, като цветето на Розовата долина. Тя е убедена, че така се засилва интересът към България и хората преоткриват българската роза чрез нейния вълшебен аромат и свойства.

 

Глезим чужденците с 9 местни манджи

Министерството на туризма в общ проект с УХТ в Пловдив обяви преди време национално меню заедно с девет регионални, които да отговарят на туристическите региони в страната. 

Първоначалният замисъл още по времето на ексминистър Марияна Николова бе тези менюта да се въведат в големите ресторанти и хотели в най-посещаваните курорти. Впоследствие стана ясно, че това няма как да има задължителен характер и ще служи само за ориентир на готвачите. 

За регион "Тракия" с център Пловдив бяха обявени станимашките и тракийските сармички, както и  задушеното шкембе в гърне.

А най-засуканото меню идва от община Тунджа. Тунджанските катми са приготвени на сач и поднесени с петмез, който представлява карамелизиран мед с парчета тиква и дюли.

Прочутото свиленградско малеби се приготвя от фин крем с чукан ориз и розов сироп. Родопите са представени с  качамак,  клин, чеверме и смилянския боб.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?