Натовариха превозвачите с по-висок данък

Ако за някаква минимална част от собствениците на леки автомобили данъците за 2019 г. може и да са по-ниски от предходната година, бизнесът с товарни превози със сигурност ще плаща повече. Промяната е заложена в Закона за местни данъци и такси и общините не могат да влияят. До миналата година за товарни автомобили до 12 тона се плащаше определена сума на всеки започнат тон. С промените от тази година ставката е за всеки започнат 750 килограма товароносимост. Законодателят е определил граници от 10 до 30 лева и всеки общински съвет може да решава само в този периметър. Данъкът на товарните автомобили над 12 тона пък се смята според броя на осите на возилото. Ще има ли пак данъчен туризъм и за бизнеса с товарни превози? Предстои да видим, но по-вероятният отговор е „не”, защото общините, приютили големите транспортни компании, не биха си загубили големите данъкоплатци така лесно.

Община Пловдив е избрала „златната среда” и облага товарните МПС-та между 3.5 тона и 12 тона с по 16.25 лева на всеки 750 кг товароносимост. Съседните общини ​- Родопи и Марица, обаче са решили ставката за бизнеса да е минималната разрешена - 10 лева за всеки 750 кг товароносимост. Решението им е далновидно, тъй като специално в община "Родопи" отдавна са регистрирани големите транспортни фирми. Там са ПИМК и „Петко Ангелов БГ”.

Мегакомпаниите се насочиха към "Родопи" още през 2015-2016 година, когато данъците на МПС в другите общини станаха с големи разлики. Първа от големите компании, които придадоха смисъл на понятието „данъчен туризъм”, бе ПИМК. Още през 2014 година тя напусна община Съединение и отиде в община "Родопи", в село Марково. „Нин транспорт и логистика” се преместиха от Пловдив в село Ягодово, а „Пегагруп” отидоха отново от Пловдив в село Брестник, „Братя Паунови” пък - в Брестовица. „Тирсервиз” си избра Цалапица, а „Баккара” - Първенец, припомнят от местните администрации. За да премести една фирма камионите си, е нужно само да смени адреса на управление или седалището си. Единственото изискване е компанията да има какъв да е имот на новата територия, обясниха от общината. При лизинговите автомобили преместването не е възможно, докато не се изплатят.

 
Съдейки по ставките, компаниите нямат икономически смисъл отново да номадстват. Едно е ясно - заради по-високото облагане Община Пловдив не е много конкурентоспособна да привлича нови превозвачески фирми.


Големи данъкоплатци

ПИМК е най-голямата транспортна фирма в България. По данни от фирмения сайт тя притежава 1000 влекач​а, 150 хенгера, 230 гондоли и самосвали, още 130 животновоза, цистерни и др. „Петко Ангелов БГ” ЕООД пък в средата на миналата година обнови автопарка си, като продаде част от старите влекачи и на тяхно място закупи десет нови Skania. Така товарните камиони на компанията достигнаха 519 броя.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?