Следвайте ни

На старта на новата концесия: Летище Пловдив продължава да е на червено

Летище Пловдив продължава да е на червено. Това сочи анализът за оперативната и финансовата дейност към 30 септември 2019 г. На фона на готвената процедура за нова концесия на аеропорта, за която съобщи миналия месец в Пловдив министърът на транспорта Росен Желязков, а дни след това премиерът Бойко Борисов също обяви, че усилено се работи в тази насока, данните са изключително притеснителни.

Почти 22 % по-малко са общите приходи от авиационни услуги до 30 септември 2019 г. , спрямо същия период за 2018 г. , като само приходите от авиационното гориво са на минус 32,11 %. Иначе спрямо заложения план за тази година ръководството отчита ръст малко над 4 %. Най-голям спад бележат търговските приходи . От 834 000 лв. към 09.2018 г., година по-късно те са редуцирани до 400 000 лв. , или намалението е с  52,04 %. Обяснението за това, посочено в анализа е следното: „разминаването в приходите от търговските обекти се дължи основно на промяна на митническото законодателството , както и на не предприетите действия през    2018 г., необходимостта от бърза реакция и икономически обоснованото решение свързано с митническите гаранции необходими за изпълнение на предписания свързани със стратегическия обект“.

46 % по-малко са и обслужените пътници. До 09.2019 г. те са 60 359 спрямо 112 229 за същия период  предходната година. Намалението им е след спирането на полетите до Милано и Брюксел, а единствената редовна линия е до Лондон. Иначе разходите за външни услуги на Летище Пловдив са скочили със 109,98% -  от 411 000 лв. /09.2018 г./ на 863 000 лв. към 09.2019 г. Драстични са и задълженията към доставчици с 1690 % - от 20 000 лв. през 2018 г. на 358 000 през 2019 г.

В анализа е посочено, че „разходите за външни услуги се увеличават драстично заради  договор с РД „Пожарна безопасност и защита на населението” - МВР Пловдив, който е в противоречие с всякаква икономическа логика и е сключен при наличието на сериозни нередности“. Мнението на ръководството е, че като цяло има оптимизиране и прецизиране на разходите, което води до тяхното намаляване и преизпълнение на Бизнес плана. Изводът обаче е, че за тази година до момента счетоводната загуба е в размер на 511 000 лв. , спрямо 223 000 лв. загуба към 09.2018 г. 

Както Марица писа, през първите три месеца на 2019 г. финансовите резултати на летището бяха тревожни, а обобщените данни за първото полугодие отчайващи. И за да го държи в кондиция държавата непрекъснато налива в дружеството пари. През януари -юни 2018 г. то бе дотирано с 824 000 лв.  а за същия интервал от време през 2019 г., в него бяха налети 1 044 000 лв., или с 26.7 % повече.
 

 

Мария Петрова

Ръководител екип „бизнес“

Мария Петрова е ръководител на екип "Бизнес". От 2006 г. работи във вестник „Марица“. С награди от посолствата на USA и Ирландия и приз Зелено перо.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?