71

Лев надолу с бензина - мисия (не)възможна

Спасяването на "Лукойл" от държавата и евтините горива може да ни скарат с Брюксел

 

Контра от Москва: Печалбата от рафинерията остава в България, но ако работи с руски нефт и няма забрана за износ, иначе пуска кепенци.

 

Кой печели, ако държавата се опита да спаси бургаската рафинерия на "Лукойл", и дали това няма да ни скара с Брюксел. Тези въпроси изплуваха, след като гръмна новината, че от 1 януари 2023 г. „Лукойл България“ и „Лукойл Нефтохим България“ ще прехвърлят центъра на икономическа си дейност у нас. На практика, вече руските компании няма да работят на ишлеме със свързаната си фирма "Лукойл Бенелукс Б.В.", част от групата „Лукойл“, и цялата печалба на рафинерията ще остава в България, а не в Нидерландия или Швейцария, както досега. На тази база, според прогнозите, догодина в хазната мо​же да влязат между 600 и 700 милиона лева. Тези пари пък могат да се използват от държавата, за да поеме тя дори повече от сегашните 25 стотинки помощ при всяко зареждане на бензиностанциите.  

За да се увеличат приходите в бюджета на България обаче, от „Лукойл“ поставиха условия - рафинерията да продължи да работи с руска суровина и най-важното: 

да има възможност за експорт на произвежданите нефтопродукти. 

Сделката бе обявена след преговори с ръководството на компанията от служебния вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта Христо Алексиев. Той увери, че генерираните допълнителни приходи в хазната ще бъдат използвани за компенсации на цените на горивата, за което ще бъдат предприети необходимите действия от служебното правителство. Най-примамливият вариант как шофьорите да усетят по джоба облекчение беше хвърлен на публиката още през октомври от ГЕРБ. От партията на Бойко Борисов предложиха левче такса върху продажбата на горива от руски петрол. Депутатите на ГЕРБ ще внесат в парламента закон за облагане на свръхпечалбите от продажбата на горива от руски петрол. Идеята е "Лукойл" да плаща по 1 лев във Фонда за сигурност на електроенергийната система за всеки продаден литър гориво и след това средствата да се използват за компенсации, което звучи направо като предизборна оферта от партията на Бойко Борисов.

По повод на сегашната сделка изпълнителният директор на "Лукойл Нефтохим България" Илшат Шарафутдинов пък бе краен в изказването си и заяви, че "ако се въведат ограничения на износа, обмисляме затваряне на рафинерията. Пълним си складовете и затваряме“.

За да се изпълни условието на „Лукойл“, служебното правителство на Гълъб Донев трябва да отмени постановлението на кабинета "Петков", което забрани износа на горива, произведени от рафинерията.

Така компанията ще продължи да работи в досегашния режим до 31 декември 2024 г.

Това лято страните, членки на Европейския съюз, наложиха ембарго над вноса на руски петрол като санкция заради войната на Русия срещу Украйна. Мярката влиза в сила от 5 декември 2022 г. за суровия петрол и от 5 февруари догодина за преработения петрол. България обаче получи отсрочка от ЕС за въвеждане на ембаргото - до края на 2024 г. ще може да получава руски петрол и петролни продукти по море. Изключението е аргументирано с “особената географска експозиция” на страната. От Еврокомисията обаче посочиха, че "целта на дерогацията е България да се снабдява с петрол поради специфичната <210> ситуация, а не да го продава на други държави членки или на трети страни, включително, ако е преработен”. Казусът става доста заплетен и тепърва ще се решава юридически. Според някои тълкувания, тъй като нефтените продукти, които се произвеждат в бургаската рафинерия с руска суровина, са с произход България и по тази логика би трябвало да могат да се изнасят. За такъв прочит настоя вчера отново вицепремиерът и ресорен министър Христо Алексиев.

Т​ози данъчен модел п​ечалбата да остава в България рафинерията прилага от 2020 г., но тогава маржът <210> беше отрицателен. Освен това петролът беше по-евтин поради войните между Саудитска Арабия и САЩ за цената на петрола. След това дойде коронавирусът и никъде в Европа и по света рафинериите нямаха печалба. А дали "Лукойл" ще има печалба, зависи от разликата между цените на сортовете петрол - руския "Уралс" и "Брент" - с произход от Северно море или Саудитска Арабия, коментира Светослав Бенчев от Българска петролна и газова асоциация. Той е на мнение, че ако прогнозната сума от 700 млн. лв. влезе в хазната, цените на горивата в България едва ли ще спаднат, тъй като зависят от много други фактори.

Самата рафинерия е изградена за преработка на руски суров петрол, но може да работи и с друг. Експертите <210> са изчислили, че за това ще са необходими допълнителни инвестиции, които биха оскъпили крайните продукти. Въпреки това от фирмата са готови да използват алтернативни на руския нефт сортове, най-вече като противодействие на евентуално ембарго на вноса на руски петрол и газ в ЕС. Мярката е заложена още миналата година във финансовия отчет на "Лукойл" за 2021 г. 

 

Калоян Стайков, икономист:  

Ако ще изнася горива, „Лукойл” да си осигури неруски петрол

Самото прехвърлян​е, чисто на хартия, защото дейността <210> в момента се извършва ​в България, не е свързано с друга промяна. Това, че компанията поставя условия да го направи (да прехвърли регистрацията си у нас), ние да се съгласим да заобиколим санкциите, вече е отделен въпрос. Двете неща чисто технически не са свързани. Който е запознат с действията на реглам​ента, е наясно, ч​е подобни изключения няма - те са само за внос, а не за преработка и реекспорт. Този казус е затворен и м​ай сам​о на служебното правителство не е станало ясно каква е ситуацията. 

Това какво обещават от „Лукойл” (за големите данъчни приходи оттук нататък) и какво ще стане, са две различни неща. И в предишни години имаше обещания за плащане на данъци, които накрая не се реализираха.     

Отстъпките нямат особен смисъл, защото „Лукойл” вече получи отстъпка с въпросната дерогация до 2024 г. Така те запазват водещото си място на пазара за горива в България. „Лукойл” не е поставена в по-лоша ситуация от останалите. Обратното би било странно - във всички страни в Европа  да е забранено да използват руски петрол, за една шепа страни да има дерогация, но тя да е за преработка за вътрешния пазар, и тези горива да не могат да се изнасят, но само на България да се даде такава възможност. 

Никой не е казал, че рафинерията трябва да спре да изнася на трети пазари. Може да прави това, ако съответните количества са обезпечени с неруски петрол. Ако приемем, че 50% работи за вътрешния пазар и 50% са за чужбина. За първите може да внася руски петрол, а за вторите 50% да си намери алтернативни доставки. 

 

Депутатът от ДБ Ивайло Мирчев:  

Държавата да постави рафинерията под специален надзор

В "Демократична България" от месеци работим върху законодателни промени, с които българската държава ще постави рафинерията на "Лукойл" под специален надзор, по примера на Германия. Предложенията си ще внесем в парламента съвсем скоро, написа във Фейсбук профила си депутатът Ивайло Мирчев.

Според него "Лукойл" се връща към старата схема, в която не плащаше никакви данъци, но за сметка на това настоява сега България да наруши европейските санкции и спокойно да продава на европейския пазар на цени, с които да унищожи конкуренцията. В регламента, чл. 18, ясно е написано, че е забранен износът към трети страни на петролни продукти от руски нефт.

Рафинерията в Бургас е обект на националната сигурност на България, а Русия я заплашва с всички свои действия. Контролът върху нея ще попречи на "Лукойл" да ни рекетира, че ще затвори, ако не му позволим да изнася, а цените по бензиностанциите ще паднат значително. Ще е нужна подкрепа в парламента и правителство, неподвластно на руските интереси, призовава Мирчев.

 

Държавата държи една "златна акция"

След приватизацията на  „Лукойл Нефтохим Бургас“ държавата в лицето на Министерството на енергетиката си запази т. нар. "златна акция" с номинал от 1 лв. Мажоритарният дял от 99,85% (99 397 192 акции) е притежание на международна маркетингова и търговска компания "Литаско СА", регистрирана в Женева, Швейцария. Тя е под шапката на руското публично акционерно дружество (ПАО) "Лукойл" със седалище в Москва. 0,15% държат други физически и юридически лица. „Златната акция" на държавата <210> дава право да одобрява решения със стратегическо значение, включително засягащи правната регистрация на дружеството, преустановяване и намаление на дейността и др., но до момента нито едно правителство след приватизацията не се е възползвало от правата си.

От фирменото досие на „Лукойл Нефтохим Бургас“ е видно, че за 2021 г. дружеството реализира печалба в размер на 67 млн. лв., докато през 2020 г. е регистрирана загуба в размер на 509 млн. лв. 

По данни на ДАКСИ собственик на „Лукойл България“ ЕООД също е "Литаско СА". Тя е придобила акциите на българското дружество през ноември 2020 г. Преди това то е било под шапката на нефтената компания майка ПАО „Лукойл“ - Русия,  която и на този етап е крайното контролиращо лице.

В решението, прието от съвета на директорите, е посочено, че "Литаско СА" придобива от „Лукойл Юръп Холдингс Б.В.“ (с регистрация в Нидерландия) всичките 61 291 667 дяла с номинална стойност 10 лв., като тези дялове представляват 100% от капитала на „Лукойл България“. Дяловете са прехвърлени като непарична вноска в резервен фонд на "Литаско СА", без да се емитират нови акции, без да се плаща възнаграждение и без да се увеличава уставният капитал.

Фирменото досие на „Лукойл България“ показва, че нетните приходи от продажби варират в широк диапазон през годините. Преди ковид пандемията - през 2019 г., те са в размер на  33 115 290 лв. През 2020 г. падат на 21 684 340 лв., а миналата година стигат 32 178 200 лв. Пикът от нетни приходи от продажби е бил през 2007 г., когато са отчетени 36 571 860 лв. По последни данни на НОИ през 2021 г. в компанията са работели 2440 души, а година по-рано са били 2577. В годишния отчет за 2020 г. е посочено, че броят на бензиностанциите, опериращи под марката "Лукойл", е 225, като от тях 195 собствени и 30 по договор за франчайз.

 

Енергийният експерт Христо Казанджиев:  

Това е удар по имиджа ни

- Защо „Лукойл” иска да премести регистрацията си от Холандия и Швейцария в България? Тук по-малко контрол ли очакват? 

- Това не е пререгистрация, а прехвърляне на операциите по покупко-продажба на петрол и петролни продукти. И това от „Нефтохим” ще се изнася като български продукт, а не като продукт на „Литаско” от Швейцария. Това, което иска „Лукойл” в момента, е да прехвърли икономическата дейност на територия на страна от Европейския съюз с аргумента, че произведените от нея продукти от руски петрол са вече продукти на Европейския съюз и могат да бъдат изнасяни зад граница. Целта на компанията е да осъществява официализиран индиректен износ на руски петрол към Европа. Не трябва да забравяме и тези условия, които те са поставили. Първо, „Лукойл” да бъде определен като изключителен доставчик на руски петрол за България. Второто е да се подчертае, че това споразумение на „Лукойл” е осъществимо само при съществуващото финансово-икономическо състояние на пазара на петрол -тоест при този огромен марж между петрола сорт „Уралс” и „Брент”. И третото е да има право да изнася произведените продукти, които са от порядъка на 3,5-4 милиона тона годишно, извън България и по света. Това ще доведе печалби от над 1 милиард долара за „Лукойл”. Компанията е преценила, че при съгласие от страна на българското правителство плащането на определена сума от порядъка на 100 милиона за България оправдава такова действие. Няма проблеми за реализацията на тази схема ​- остава въпросът колко тази схема вреди на имиджа на България пред страните от Европейския съюз.

- Защо? 

- За всички е ясно, че това, което предлага „Лукойл”, е индиректен износ на руски петрол за Европа и за международните пазари.

- Това не можеха ли да го направят и с фирмата в Холандия?

- Не могат, поради факта, че само България има терминал за преработка на петрол на Черно море. Останалите страни, по отношение на които се прилага дерогация, са от Централна Европа. Те си доставят нефт по нефтопровода „Дружба”. Ако България успее да убеди Европейския съюз за износа на петролни продукти, следващата стъпка е такова изключение да бъде приложено и по отношение на страните от Централна Европа. Сами разбирате, че това торпилира санкциите срещу Русия. 

- От „Лукойл” намекват, че ще затворят рафинерията, ако не се преработва само нефт сорт „Уралс” - тоест руски.  

- Ако тръгнат да затварят рафинерията, България и българското правителство при необходимата политическа воля може да предприемат действия по възпрепятстване на едно такова затваряне. И държавата да поеме оперативните функции по отношение на рафинерията. Не мисля, че биха пристъпили към такова действие. Същевременно ще се търсят възможности за петрол от други източници. Тези заплахи целят да се подготви българското обществено мнение да подкрепи правителството за торпилиране на европейската солидарност с Украйна.  

Автор Росен Саръмов

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
НИКО

НИКО

24.11.2022 | 15:52

АКО СПРЕ ЛУКОИЛ КАКВА ЩЕ Е ЦЕНАТА НА БЕНЗИНА И ДИЗЕЛА ДРУГОТО Е АЛА БАЛА ИЛИ И ТУК ЦЕНИТЕ ЩЕ СТАНАТ ЕВРОПЕИСКИ ПО 2/3ЕВРО СПИШ НАРОДЕ ПОСЛЕ ЩЕ БЪДЕ КЪСНО

Отговори
1 1
Западняк

Западняк

25.11.2022 | 06:08

Днес е вече късно. Да сте мислили като си оголихте гъzа на Лукойл.

Отговори
0 0

Анкета

Ще успее ли новият парламент да излъчи правителство?