44

Купуваме нов хладилник едва когато старият се развали

Докато при стоките от първа необходимост инфлацията се усещаше от всички, при това ежедневно, то потребителската техника поскъпваше далеч по-невидимо. Това е така, защото не всеки ден ни се налага да купуваме пералня, хладилник или телевизор. Така повечето потребители не усетиха толкова директно скокът в цените на електроуредите за дома и работата. Инфлацията и тук обаче е факт.

"Марица" опита с помощта на т.нар. „Wayback Machine” - своеобразна машина на времето, която може с лекота да върне информацията от уебстраниците на големите търговски вериги и онлайн магазини от годините преди пандемията, да проследи движението на цените. Така стана видно, че средното увеличение по етикетите на техниката за 5-годишен период е около 20 на сто.

Така например актуален модел хладилник с долна камера на една от най-продаваните китайски марки в ниския клас към момента се продава за около 690 лева. Сходният му модел от 2019 година пък е бил на цена 540 лева. Същата е ситуацията при телевизорите на тази марка - стандартен 40-инчов модел тогава се е търгувал за 260 лева, докато в момента върви малко над 340 лева.

Търговци издават, че докато потребителите негодуваха ежедневно срещу ценовата спирала на продуктите от първа необходимост, пазаруващите техника в последните 5 години

не са изразявали възмущение от повишените цени.

Това, от една страна, се дължи на ​факта, че в масовата си част българите купуват нов електроуред едва когато старият се развали и спре да работи. Надали някой през 2022 година например ще помни колко е струвал хладилникът му, купен 10 години по-рано.

Търговците пък имат редица трикове, с които да „приспят“ по-будните и знаещи купувачи​ и да оправдаят по-високите цени. Един от техните аргументи е естественият технологичен напредък, с който лесно може да се прикрие инфлацията при потребителските електроуреди. Друг метод, който отново стана популярен през последните години в страната, е този на така наречените

„пакетни цени“, при които два или повече уреди се продават в акция заедно,

като така крайният купувач трудно се ориентира колко струва всеки от тях поотделно.

Въпреки ценовата инфлация при техниката данните показват, че през последните 5 години родният потребител е стигнал абсолютния пик в потреблението на електроуреди. „Обезценяването на самите пари накара много българи да инвестират в отдавна отлагани подобрения или закупуването на нови уреди“, категоричен е Атанас Велков, собственик на онлайн магазин за техника.

По думите му, това е напълно нормално и всички търговци в сегмента са наблюдавали засилен интерес през последните години. Магазинът на пловдивския предприемач е имал рекордни обороти както за 2020, така и за 2021 година. „Тук дори не говорим за логичния за всеки развиващ се бизнес ръст в порядъка на 5-6 процента. През 2019 година имахме 1650 поръчки, докато през 2020 те стигнаха 2200 още в края на ноември, преди традиционното коледното пазаруване.

Скокът на оборота пък беше над 100%.“

При потребителската техника най-големият фактор за скока на цените се оказаха нарушените вериги на доставките в резултат на пандемията и последвалия локдаун. После дойде поскъпването на елементи за производството на основни продукти за производството на електроника и те допълнително засилиха този ефект.

Според Велков роля оказва и поскъпналият транспорт. „90% от техниката, която ползваме, идва от Китай. Дали марката е немска, американска или френска, всичко се произвежда в Азия. Един от големите представители за България на популярна марка техника повиши цените към нас точно защото, по думите му, транспортът е скочил почти двойно покрай войната и пандемията“, допълни търговецът. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Как оценявате служебния кабинет "Главчев"?