46

Крушарски взе летището в Русе срещу обещание да налее 14 млн. евро

Летище Русе минава в частни ръце срещу нула лева. Това следва от решението на местния парламент на заседанието във вторник, в което сделката мина като извънредна точка. След тричасови дебати Общинският съвет гласува регистрираната на 5 януари фирма "Еърпорт Русе" ООД да получи безвъзмездно аеропорта за ползване в следващите 10 години. Съдружници в дружеството са две частни фирми - "Щраплан" на Антони Търницов и "Стройпроект" на Христо Крушарски, бивш шеф на футболния Локомотив (Пловдив), който в момента държи 50% от акциите на клуба.

Антони Търницов, кметът на Русе Пенчо Милков и Христо Крушарски (отляво надясно)

Летището, което се намира в село Щръклево, е "на трупчета" от доста години. То дори има статут не на летище, а на летищна площадка - може да обслужва само малки самолети. През 2015 г. по неясни причини държавата го прехвърли на община Русе. Оттогава то се стопанисва от общинското предприятие "Паркстрой - Русе". Сега ООД-то "Еърпорт Русе" обещава да инвестира 14 млн. евро, така че някой ден тук да кацат боинги.

Решението аеропортът да се даде не на концесия, а  срещу обещание за инвестиции беше предложено от кмета на Русе Пенчо Милков (БСП), съобщава "Сега".

Новоизбраните стопани твърдят, че летището ще заработи още напролет, макар и с ограничени възможности. На първо време то ще обслужва самолети, участващи в борбата с градушките. 

ООД-то, което обещава да вложи в летището 14 млн. евро, е учредено в началото на януари от две частни фирми - "Щраплан" на Антони Търницов и "Стройпроект" на Христо Крушарски.

Крушарски е известен бизнесмен с разностранни интереси - от производство на системи за противоградова защита, търговия с автомобилни гуми, имоти и детски дрешки до футбол. В последните години той е неизменен партньор на Агенцията за борба с градушките и печели поръчки за защита от капризите на времето не само в България, но и в Румъния.

Търницов пък е познат покрай друго летище - горнооряховското, където концесионерът е дружество, свързано с известния бизнесмен Румен Гайтански - Вълка. Търницов е нещо като представител на аеропорта. Освен това през 2017 г. това е работил по концесионния анализ на летище Русе.

Крушарски и Търницов се явиха на заседанието на общинския съвет, за да уверят, че инвестиционните им намерения са много сериозни. Първият припомни, че бизнесът му е свързан със защита от градушки и системи за управление на валежите и тъй като има договори в България и в Румъния, би направил необходимото още през пролетта летището да работи, за да обслужва самолети, които ще обстрелват градо- и дъждоносни облаци на юг и на север от Дунав. Това означава, че до април пистата трябва да бъде сертифицирана за полети.

Инвестиционното предложение предвижда три етапа на развитие на летището, като първите стъпки са направа на 8.5-километрова ограда, ремонт на пистата и поставяне на осветителна система (задължителна за нощни полети). Общинският съвет реши в договора с "Еърпорт Русе" да бъде записано, че ако до 24 месеца инвеститорът не извърши тези действия, не подготви документацията и не се сдобие с лиценз за ползване на "Щръклево" като гражданско летище, местната власт ще има право да прекрати договора без предизвестие и без да дължи нищо на частната компания.

Кметът Пенчо Милков обяви разрешаването на сделката за исторически момент - тъй като това ще върне Русе на картата на търговското въздухоплаване. Вече няма да се налага общинският бюджет да дава по 90 000 лв. годишно за поддържане на авиообекта, обясни Милков.

В края на 2021 г. кабинетът на Кирил Петков отпусна 2.6 млн. лева на община Русе за възстановяване на инфраструктурата на летището. Тогавашният транспортен министър Николай Събев дори обяви, че полетите ще тръгнат още през април 2022 г. Нищо такова не се случи.

Оказа се, че общината и държавата с месеци не могат да се разберат кой трябва да уведоми ЕК за отпускането на въпросната сума (без "да" от Брюксел финансирането може да се окаже непозволена държавна помощ). Парите са преведени още през декември 2021-ва, но общината се бави, твърдеше министър Събев. Кметът Милков пък обясняваше, че документите били пратени в ЕК, но там имало някакво забавяне.

Така се стигна до новия развой - с прясно създаденото частно дружество и експресната процедура.  Инвестиционното предложение бе внесено в община Русе преди Нова година. Последва бързо разглеждане по комисии, представяне на намеренията пред медиите и гласуване на сесията на местния парламент.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Решихте ли за кого да гласувате на 9 юни?