Следвайте ни

Кризата - като виенско колело за малките фирми

viber icon

Кризата заради епидемията от коронавируса се оказа като виенско колело за бизнеса в Пловдив, показа проверка на "Марица" сред малки фирми. Въвеждането на извънредното положение и наложените ограничения удариха цели браншове. Повечето ресторанти затвориха врати, а тези, които продължават да работят чрез доставки по домовете, отчитат голям спад в продажбите. На практика това често се превръща в агония, твърдят собственици. Готвач в ресторантче в "Капана", което допреди наложените мерки е имало добра посещаемост, казва, че има дни, в които не получава никакви поръчки. Отделно собственик на обект за готова храна в непосредствена близост до Дирекцията за местни данъци и такси в Пловдив твърди, че оборотът му е спаднал с две трети. „Сега продажбите са по-малко, отколкото, когато стартирахме бизнеса си”, констатира той пред "Марица".

Собственик на цветарски магазин в подлеза до Пловдивския университет обясни, че е принуден да изхвърля страшно много стока. „Цветята не са от първостепенно значение за хората, особено сега, а те бързо се развалят.” Той е притеснен и за ситуацията, когато извънредните мерки отпаднат: „Тогава ще стане още по-зле, отколкото е сега. Само за малко повече от месец има десетки хиляди безработни, какво ще правят те още толкова време без доходи? Тогава и моят магазин съвсем ще пострада, защото хората няма да имат пари и ще харчат само за най-необходимото”.

Хората на изкуството също страдат в тази обстановка. Художници, които продават картините си на градинката до Джумаята, нямат право да практикуват дейността си, но дори и да можеха, няма кой да погледне изложените платна. „От продажбите идва цялото препитание на семейството  ми”, признава художникът Илия Марков.

Макар недоволните от ситуацията да са мнозинство, кризата се оказва голям шанс за някои дребни бизнеси.

Квартална шивачка в "Тракия" се захванала да прави маски още преди те да станат задължителни. Сега не смогва на поръчките, въпреки че ги продава евтино за по няколко лева. Оказало се, че за месец е изкарала толкова, колкото преди за три.  

Малка мебелна фирма, която държи офис до бул. "Освобождение" в същия район, признава, че има голямо раздвижване. "Хората си останаха вкъщи и взеха да се оглеждат за ремонти и подмяна на остарели мебели", обяснява собственикът.

Фирма за обзавеждане, тапициране и интериорен дизайн на "Брезовско шосе" също бележи възход. Собственикът обяснява, че тъкмо сега има много повече поръчки, отколкото преди. Той твърди, че различни хотели и фризьорски салони ежегодно заделят финанси за обновление и тъкмо сега, когато така или иначе са принудени да спрат, се отдават на освежаване на интериора.

Квартална бакалия в "Кючук Париж" отчита с 20-30 на сто по-голям оборот, откакто е въведено извънредното положение. "Хората ги мързи да ходят по големите вериги, където обикновено има и повече опашки. Така, вместо да висят там, минават през мен и пазаруват за деня", обяснява продавачката.

Всички бизнесмени, с които екипът ни разговаря, обаче са единодушни, че с продължаването на епидемията и ограниченията хората са все по-притеснени, че парите им свършват, и рязко ограничават харчовете. Намаленото потребление пък е бич за всички предприемачи. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай