1939

Криза в бранша: Апартаментите-хотели се свиха наполовина

Пикът бе през 2019 година, когато заради инициативата Европейска столица на култкурата над 1100 жилища влязоха в платформата  Airbnb за краткосрочно отдаване. В момента на пазара са едва 525.

След бума на услугите за наем на частни апартаменти през платформите за краткосрочно отдаване през 2018-2019 година пазарът на този вид имоти се е свил наполовина, показа проверка на "Марица". Пикът на предлагането в този сегмент е бил през третото тримесечие на 2019 година, когато в платформата Airbnb има регистрирани близо 1​1​00 апартамента в Пловдив и региона. Инициативата "Европейска столица на културата" напомпа очакванията и много пловдивчани закупиха апартаменти с инвестиционна цел, а после ги паснаха на пазара на краткосрочните наеми. Оказа се, че "Пловдив 2019" не доведе до устойчива промяна в сектора, а последвалата пандемия от COVID-19  буквално парализира туризма. Така много хора излязоха от бизнеса с апартаментите хотели и днес предпочитат да отдадат свободните си жилища на месечен наем. Според актуалната ​информация към началото на април 2022 година в Пловдив и областта са останали едва ​525 подобни имота. Това значи, че над 570 апартамента са напуснали пазарния сегмент през последните 36 месеца.

Детайлният анализ на бизнеса в Пловдив показва, че натовареността на тези имоти през последните две години е  неравномерна. Средната заетост в периода от април до септември стига до над 60%, докато в месеците от януари до март пада и под 25%. Въпреки това, според данните на Airbnb, годишната заетост в Пловдив през 2021 е около 40% - много по висока от тази на хотелите, която е малко над 25% за​ същия период. 

Близо 65% от всички активни апартаменти хотели в региона (или 344 на брой) са в категорията едностайни или студиа, докато двустайните са 136 на брой. Под 8% пък са тристайните апартаменти или по-големите жилища, които се предлагат в платформите Airbnb или Booking. 

Брокерите в Пловдив са категорични, че още през първите месеци на пандемията през 2020 година стотици жилища, ползвани като апартаменти на хотелски начала, са се влели към традиционния пазар на имоти, отдавани на дългосрочен наем. "Този тип жилища са тясно свързани с туризма и напълно логично преди две години собствениците им изгубиха практически цялата доходност от тях", разказва брокерът Ралица Стоева. Според нея подобни жилища лесно си намират наематели на договор, защото са новообзаведени и поддържани. 

 

За 100 дни заетост като хотел се изкарва колкото за година наем

Пандемията принуждава стотици собственици да напуснат платформите за краткосрочни наеми и да преориентират жилищата си. Сред тях е и 33-годишният пловдивчанин Александър Киров, който между 2016 и 2020 година е отдавал два апартамента в близост до Пловдивския университет. Получил наследствено жилище от своята баба, пловдивчанинът решава да раздели стария апартамент на две отделни жилища по 48 кв. метра, които пуска под наем в онлайн сайтовете за наем на жилища на хотелски принцип. 

Кирев разказва, че през 2016 година, за да стартираш тази дейност, е била необходима единствено регистрация в платформите. Доста по-сложно се оказало облагането на доходите от тази дейност по това време, като, по думите на Александър, му е отнело близо седмица да набави всички документи, за да плати данъка на спечеленото. Заради удобното за туристите разположение на апартаментите му средната заетост на годишна база при него е била около 50 на сто в периода 2017-2019 година.

"В силните месеци, като например през юни 2018 година, съм имал заетост на двете жилища от 70%, което при цена от 60 лева на вечер ми носеше по 1260 лева на месец от един апартамент, докато подобно жилище на дългосрочен наем ще ми донесе максимум 550-600 лева", разказва Киров. От декларациите му е видимо, че през 2018 година например е изкарал цели 21 хил. лева от двете си жилища, превърнати в хотели, и пресмята, че за да печели повече от тях, е трябвало да бъдат заети поне общо поне 100 дни в годината. 

С идването на пандемията обаче апартаменти като тези на Александър Киров остават празни. От статистиките на сайта е видимо, че за периода от февруари до май 2020 година заетостта на двете му жилища е под 10%, което го принуждава да се свърже с агенция за недвижими имоти и да предложи апартаментите за дългосрочен наем.

Макар и доходността на имотите му да е паднала с близо една трета, Киров посочва, че поддръжката на жилище, което оперира като хотел, особено ако е повече от едно, е свързан​а с време и допълнителни разходи - почистване след всеки гост, прането, поддръжката и дребните ремонти често гълтали сериозно количество време или пари. Към момента пловдивчанинът е категоричен, че не смята да върне жилищата към платформите за хотелско отдаване под наем. 

НАП изкара на светло над 4 млн. приходи

Години наред дейността на апартаментите на хотелски принцип беше в сивата зона. Регулациите, както и контролът върху декларирането на приходи от този вид настаняване, липсваха. Стотици собственици дълго време се възползваха от пропуските в законодателството и работеха, без да отчитат никакви печалби. 

Миналата година обаче Haциoнaлнaтa aгeнция зa пpиxoдитe ycпя дa извади на светло печалби зa нaд 4 млн. лв. oт coбcтвeници, пpeдocтaвящи нeдвижими имoти зa нacтaнявaнe нa тypиcти чpeз плaтфopмaтa Аіrbnb. Всички действия на приходната агенция обхващат точно първите години на услугата в страната в периода от 2015 до 2019 година. 

Чрез механизмите за обмяна на информация от НАП са получили от колегите си в Ирландия, където е базирана компанията Аіrbnb, детайлна справка за приходите на всички регистрирани в платформата собственици, отдаващи имоти в България. Благодарение на тези данни ca били cтapтиpaни кoнтpoлни пpoизвoдcтвa cпpямo лицa, зa кoитo e бил ycтaнoвeн pиcк oт нeдeклapиpaнe нa пoлyчeнитe пocтъплeния пpeз плaтфopмaтa. B xoдa нa тeзи пpoизвoдcтвa те дoбpoвoлнo ca дeклapиpaли дoxoди в paзмep нaд 4 милиoнa лeва.   

През 2019 година се cтигнa дo измeнeниe нa Зaкoнa зa тypизмa, инициирано от Meндa Cтoянoвa от ГEPБ и Baлepи Cимeoнoв от HФCБ. Πpoмeнитe пpиpaвниxa oбeктитe, oтдaвaни пpeз плaтфopми кaтo Аіrbnb и Вооkіng, c тpaдициoннoтo нacтaнявaнe в мaлки xoтeли c кaтeгopия eднa или двe звeзди, зa кaквитo ce дължи пaтeнтeн дaнък.  

Coбcтвeницитe, peшили дa изкapвaт пapи чpeз oнлaйн плaтфopмите за краткосрочни наеми на хотелски принцип, бяxa зaдължeни дa внacят в дъpжaвнaтa xaзнa няколко налога - пaтeнтeн дaнък, дaнък въpxy дoxoдитe нa физичecкитe лицa или кopпopaтивeн дaнък, пo cвoй избop. Задължителна за всички подобни наемодатели обаче стана и регистрацията по ДДС.  

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
КУКУ

КУКУ

18.04.2022 | 13:41

Ама как ви издокарахме с Ковида, а? Споко, сега ще ви компенсираме с украинци!

Отговори
1 0
Направо

Направо

18.04.2022 | 10:48

Роня сълзи....

Отговори
3 0
Мдаааа, добра статия!

Мдаааа, добра статия!

18.04.2022 | 10:18

Така се изнася аналитична информация! А не като на Арнаудова измислените лобистки пасквили. Браво!

Отговори
2 0

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?