Митниците - ударници по е-услуги

След по-малко от месец порталът на Агенцията по вписвания ще смята държавните такси по сделката

Всеки понеделник „Марица“ ще обобщава докъде я докара държавната и общинската администрация с дигитализирането и въвеждането на онлайн услуги за улеснение на граждани и бизнес. 

Точно 952 са новите дигитални услуги, предлагани от министерства и агенции у нас от началото на годината. Ако към тази бройка се добавят и стотиците онлайн възможности за издаване на документи или получаване на справки, които различните местни администрации създадоха през последните няколко месеца, може да кажем, че COVID-19 успя да ускори процеса по дигитализация на обслужването

Митниците изпревариха събитията

Агенция „Митници“ е една от администрациите, които успяха да започнат сериозните стъпки по оптимизиране на е-услугите много преди да избухне глобалната пандемия. В края на миналата година агенцията постигна намаление с 10% на времето за извършване на една процедура в информационна среда в резултат на проекта "Надграждане на основните системи на Агенция "Митници" за предоставяне на данни и услуги към външни системи“. 

При отделните процеси, като подаване на декларация за изнасяне например, новата система намалява времето до девет пъти - от минута и половина на 10 секунди. Проектът за дигитализацията на услугите в Митниците струваше близо 14,5 мил. лева, като 12 млн. са финансиране от ЕС. Това обаче осигури една от най-надеждните е-услуги в страната, като през миналата година различните системи са работили без проблем между 99,66% и 100% от времето.

За три години и половина са оптимизирани или изцяло създадени редица дейности, фокусирани върху развитието и въвеждането на институционална архитектура (бизнес архитектура, архитектура на данните, архитектура на приложенията и технологична архитектура) по отношение на основните и спомагателните митнически процеси. Инициативата обхваща системите за внасяне, изнасяне и транзит, системата за референтни данни, ЕОРИ 2, системата за управление на идентичност и редица други.

Агенцията по вписванията чака нов мега е-портал 

От 27 юли ще стартира единен портал, който представлява обединение на Имотния регистър, Търговския регистър и Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. Регистрите на агенциите не се обединяват, нито самите ведомства, но начинът на заявяване ще е през единен портал. Старите сайтове, през които сега се ползват електронните услуги, ще бъдат деактивирани. Информацията и услугите ще бъдат на едно и също място. Защитата на личните данни също ще бъде на по-високо ниво. 

В момента потребителите могат да се запознаят с част от функциите на новата платформа, които са активни предварително. Важно е да се знае, че ще трябва нова регистрация, за да се използват услугите. Профилът трябва да бъдат обвързан със средство за идентификация - електронен подпис, сертификат, издаден от Агенцията по вписванията, или ПИК код от НАП.

Очаква се това да бъде сериозно улеснение за потребителите. Предвидени в обединения електронен портал са и минимум 9 нови услуги, някои от тях вече са активни. Една от тях е и "Калкулатор на държавни такси". Тази услуга позволява на заявителя на услуга предварително да разбере каква сума ще заплати при определена сделка. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?