Следвайте ни

Консулт: За какво да внимаваме в договорите с доставчика на ток

viber icon

Договорът с доставчик на ток е като всеки един друг документ, само дето част от нещата са напълно непонятни за клиента - фризьор, ресторантьор, стоматолог или търговец на хранителни продукти. От Асоциацията на търговците на електроенергия в България и ЕВН дадоха няколко насоки къде да внимаваме.  

 * Преглеждайки договора с доставчик, клиентът трябва да обърне внимание дали разходите за балансиране са включени в цената на електроенергията. Повечето търговци предлагат обща цена и включват и това перо, но има някои, при които това е отделно. Това променя картината, понеже досега един малък бизнес клиент не е плащал такива разходи отделно. Те са били част от регулираните цени и не са били видими на отделен ред във фактурата. А тези разходи са между 5 и 10% от общата цена на електроенергията, особено за някои много студени месеци.

* Много търговци прилагат следната хватка, особено за договори с фиксирана цена на енергията - обещават ниски промоционални цени, ако станете техен клиент. Това е подозрително и трябва да се внимава дали в договора има клауза, че търговецът може да променя цената при определени условия. Много е вероятно първоначално за един, два или три месеца цената наистина да е ниска, а после - до изтичане на едната година, де се вдигне.

* С промените в Закона за енергетика малките небитови абонати нямат право да се върнат отново на регулирания пазар на електроенергия. Имат право обаче всеки месец да сменят своя доставчик, ако не са доволни от услугата му. Заявление за това трябва да се подаде до 10-о число, за да влезе промяната в сила от началото на следващия месец. За смяната не се дължи такса. Но има доставчици на свободния пазар, които имат клаузи в договорите, че клиентът няма право да се откаже от услугите им за определен период. Срещу това закрепостяване те обещават "ниски цени".

* Ако клиент не плати в срок фактурата си към доставчика на енергия, го чака същото, както и на регулирания пазар - спиране на захранването. И тъй като в случая с Югоизточна България ЕВН е собственик на мрежата, търговецът подава искане към него и операторът няма право да откаже.

* Не се връзвайте на обещания от рода: "С нас никога няма да ви спре токът". Наличието на електрозахранване зависи от мрежовия оператор, който обслужва района, където се намира търговският обект. В случая с Югоизточна България това е ЕВН. За едно и също географско място мрежовият оператор е винаги един и същ, независимо откъде се доставя токът - от регулиран или от свободен пазар. И спирането на захранването може да се дължи на много причини - внезапна авария или планов ремонт.  Качеството на електрозахранването също е отговорност на оператора, тоест за Пловдив на ЕВН. Търговецът няма никакво отношение към мрежата и нейното поддържане.

* Непременно попитайте за сроковете и начините за плащане на фактури. Ако до магазина ви има клон на Български пощи, а търговецът не приема плащания чрез тях, ще губите излишно време. Практиката обаче показва, че повечето фирми предлагат поне дузина варианта за погасяване на сметките, включително и онлайн.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?