Следвайте ни

Железниците са работодател №1 в страната

viber icon

​В ​класацията на Министерство на икономиката /виж таблицата/ за топработодателите по брой заети в България​ частно дружество се промъква чак на пето място. Понастоящем оръжейният завод "Арсенал - Казанлък"  вероятно е изпаднал и още по-надолу, защото още през март, със зараждането на коронакризата, оттам обявиха, че започват съкращение на персонала заради намалени поръчки. За сметка на това обаче основен играч в ритейл сектора "Кауфланд България" не спря да наема хора и по време на кризата, а търговската му дейност и оборотите не пострадаха въобще. Търсеха се нови попълнения както за магазините, така и за складовите бази на компанията.  

Топработодателят в държавата обаче от години е един и същ и това е Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/. По техни собствени данни служителите им са 11 000. Компанията поддържа и стопанисва над 4000 км железопътна мрежа и 298 жп гари в страната. Тя е и един от основните бенефициенти на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. и Механизма за свързване на Европа (МСЕ), и по тази линия оперира с милиони левове.

Основната заплата в ​НКЖИ се определя според колективен договор /КТД/ и се изчислява след умножението на определени коефициенти с минималната работна заплата за страната. От договора, ​подписан със синдикатите в средата на миналата година, например е видно, че за нощен труд заетите там получават между 1.50 и 1.90 лева на час. При участие в дейности по отстраняване на щети от произшествия взимат 15% върху основната си заплата, а при обучение на стажанти - 30%. 30 лева към заплатата се дават за определени длъжности, за които се изисква владеене на чужд език.

Далеч не всички длъжности обаче са така ясно разписани откъм заплащане. Основното трудово възнаграждение на генералния директор е по договаряне, а на заместника му - минималната работна заплата, актуализирана с коефициент над 7. Същото важи и за главния ревизор по безопасността. За отделни кандидати с опит и специфична компетентост може да се иницира увеличение на основната заплата от работодателя с максимум 20%. Лошата новина от приложението с номенклатурата за коефициентите е за кантонери, машинисти, маневристи - техният коефициент е далеч под 2. Любопитен детайл е, че от миналата година всички заети в железниците получават еднократно по 90 лева за Деня на железничаря.

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай