Изгодно ли е да монтираме газова уредба на автомобила си?
- 10:00, 18.07.2022
- 12:25, 18.07.2022
- 3631
- 2
Заради държавната отстъпка, нулевият акциз и намаленото ДДС, пропан-бутанът в момента е близо три пъти по-евтин от бензина. Пловдивчани обаче все още не се редят на опашка пред сервизите за монтаж на газови уредби, за да икономисат от скъпите горива. Просто защото инвестицията не е малка, а не се и знае докога ще е валидна промоцията "минус 0.25 лв".
Откъдето и да го погледнем, придвижването на пропан-бутан винаги е било по-изгодно, без значение от разликата в цените между двете горива. Въпреки че през годините цената варира, специалистите са категорични, че крайната икономия на разходите е между 15 и 30 процента на месечна база. Въпреки това, реално инвестицията в допълнителна газова система към бензиновия мотор се изплаща след поне 3 години.
Газовите уредби у нас станаха хит още в зората на демокрацията. Тогава срещу скромна сума
в гаражи и пред блокове се монтираха евтини АГУ системи
без документи или технически паспорти. С напредването на технологиите обаче горивните системи ставаха все по-сложни и с повече електроника, което оскъпи значително преработката на двигателя към алтернативно гориво.
Ако през 1997 година срещу еквивалент на 250 сегашни лева можеше да се сдобием с газова бутилка, при това родно производство, то в момента
дори китайските уредби започват от около хилядарка,
показва проверка на „Марица“. Специалистите обаче са категорични, че когато говорим за допълнителен резервоар с гориво под налягане и горивна система към него, компромиси с цената не трябва да се правят.
„Всички с газови уредби в момента са доволни. Няма обаче опашки от нови клиенти. Повече хора звънят със сигурност през последните дни, но тези с коли по 5-6 хиляди лева не са склонни да оставят една трета от стойността на автомобила за газов кит, докато за хората с по-скъпи автомобили вариантът с газ често не е привлекателен. Лизинговите коли пък изобщо нямат право да слагат газова уредба“, обяснява Иван Милчев, който от 15 години е в бизнеса.
Според експерта, реален интерес би имало ако мерките, които намаляват цената, са за по-дълъг период. „Наскоро сложихме газ на ауди от 2016 година, а крайната цена мина 4500 лева“, разказва Милчев и допълва, че за да бъде оправдана подобна инвестиция за 2-3 години,
колата трябва да изминава поне по 10 хил. км
ежегодно. Експертът е категоричен, че ако смятаме да караме по 100-150 км на седмица в града, газовата уредба изобщо не е задължителна.
За точни цени обаче в този бизнес рядко се говори. Практиката е показала, че една и съща АГУ в два различни автомобила може да доведе до разлика от близо 500-600 лева, категорични са техниците. Така например за масова немска кола на 9 години може да се поръча китайска АГУ и да се монтира за около 1300 лева, но може да се сложи и австрийска за близо два пъти и половина повече. Иван Мирчев пресмята, че ако карате над 20 хил. километра годишно, при сегашните цена на бензина от над 3 лева, сметката показва, че дори и по-скъпа АГУ ще се изплати за една година. Експертът е категоричен обаче в едно - колите с АГУ са много по-екологични от тези, движещи се на бензин.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни

