46

ХОЛДИНГ КЦМ 2000: Нов живот за стария акумулатор

По пътищата на България се движат близо 4 млн. автомобила, а във всеки автомобил работи по един акумулатор. За държава с размерите на България, тази цифра е впечатляваща – на всеки двама души се пада по едно моторно превозно средство. На регионално ниво ситуацията е идентична – от началото на годината в гр. Пловдив се регистрират над 2500 коли месечно. Затова е от изключително голямо значение,  какво се случва с всички тези акумулатори, след излизането им от употреба.

Оловно-киселият акумулатор е направен от олово и оловни съединения, пластмаса (полипропилен) и електролит (воден разтвор на сярната киселина). Съгласно Законът за управление на отпадъците в България, е забранено изхвърлянето на използвани акумулатори в общия битов отпадък. След тяхната амортизация, те следва да бъдат събрани, транспортирани, съхранени и преработени само от лицензирани оператори, за да могат да бъдат рециклирани в специализирана среда. По този начин се съхраняват природните ресурси и се опазва околната среда.

В КЦМ от 2007 година по най-съвременни технологии работи Инсталация за преработка на амортизирани акумулатори, проектирана от една от водещите световни фирми в областта. До момента в инсталацията са рециклирани над 12 млн. акумулатора. Освен предотвратяване на тяхното попадане в околната среда, е създадена възможност за нов живот за над 125 000 т. рециклирано олово и над 11 000 т. полипропилен, от които са произведени нови акумулатори и други продукти. 

Говорейки за екология и рециклиране, едва ли някой би предположил, че оловно-киселият акумулатор е един от най-екологичните индустриални продукти. Над 97 % от всеки акумулатор могат да бъдат рециклирани. Този факт е възможен благодарение на съдържанието на олово - освен че е най-рециклираният метал в света, оловото може да се рециклира отново и отново, за неопределено дълго време. За сравнение, процентът на рециклиране при алуминиевите кутии за безалкохолни напитки и бира е 55%, 45 % при вестниците и списанията и едва 26 % при автомобилните гуми и стъклените отпадъци. Затова следващия път, когато се наложи да замените амортизирания акумулатор на автомобила си с нов, го предайте за рециклиране – повечето търговци на акумулатори предлагат възможност за връщане или замяна. Останалото е грижа на КЦМ.

 

Процес на рециклиране на амортизиран акумулатор

Днешната глобална икономическа система се основава на линеен модел, в който природните ресурси се използват ограничено време, след което се изхвърлят като отпадък. От друга страна, качеството на живот през последните десетилетия се промени - произвеждаме и консумираме повече стоки и услуги, пътуваме повече и живеем по-дълго. Всичко това оказва сериозно въздействие върху околната среда. 

Решението е от една страна в отговорното управление на потока от възобновяеми ресурси и запасите от ограничени материали, и от друга страна в ефективното използване на ресурсите, чрез повторната им употреба, преработване и рециклиране. Двигател на промяната може да бъде всеки един от нас, в ролята си на отговорен потребител. Двигател на промяната е и отговорният бизнес. ХОЛДИНГ КЦМ 2000 е част от тази промяна, не само чрез въведеното интегрирано управление на ресурсите и прилагането на кръгови модели в своите производства, но и като важно звено във веригата на рециклиране, в това число на така широко разпространения индустриален енергиен отпадък – акумулаторът.  

Животът в по-чиста градска среда е не само живот с по-малко отпадъци, но е и изградена култура на поведение на всеки от нас – само с активни граждани, отговорни бизнеси и общини, можем да бъдем промяната за Пловдив.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква коалиция има най-голям шанс да спечели изборите на 2 октомври?