Следвайте ни

Ходене по мъките за пловдивския туризъм

С 30 на сто се увеличават индивидуалните посетители около Европейска столица на културата, застой при организираните групи

В звездната 2019 година туризмът в Пловдив се представя по-зле от очакваното. За май националната статистика отчете ръст на посетители с 13,5% спрямо същия месец миналата година до близо 60 хил. души. Пътникопотокът обаче е далеч от бленуваните от общинската управа 2 млн. туристи, които би трябвало да бъдат запленени от Европейската столица на културата.

 


Значителен е напливът на индивидуалните туристи, но има застой при организираните групи, които ползват услугите на туроператори, показва допитване на „Марица“ до няколко пловдивски туристически агенции и хотели.

 


През юни чуждите индивидуални туристи, които са разгледали града с безплатните обиколки на Free Plovdiv Tour, са се увеличили с 30 на сто спрямо юни 2018 г., казва гидът Павел Начев, който работи и за Plovdiv City Card.

 


Въпреки рекламата на Пловдив по големи световни медии наситената културна програма и старанията на туристическите агенции очевидно напредъкът е незадоволителен.

 

Причините се крият далеч не само в затъналия в ремонти и разкопки център, който създава лошо впечатление.   

 


Според собственик на голям хотел след разформироването на ОП „Туризъм“ и вливането му в „Старинен Пловдив“, което бе придружено със скандали, значителна част от административния капацитет се е разпилял, а новата структура не може да заработи на пълни обороти.

 


Намаляването на организираните групи туристи, които би трябвала да заемат основната част от туристическия сегмент, се дължи на влошената връзка с туроператорите.

 

Куца и промотирането на Пловдив като туристическа дестинация от страна на Общината, както и ефективното присъствие на туристически борси и изложения по света. От винарските изби също се чуват оплаквания, че е намалял броят на групите, които правят винени турове из региона. 

 


Павел Начев смята, че за да дръпне секторът, трябва да се изготви и приложи цялостна маркетингова визия за налагането на Пловдив като дестинация и да се фокусират усилията към промотирането на града сред туроператори и таргетирани пазари. „Трябва да знаем кой турист искаме да привлечем, по какъв начин и как той да остане доволен от прекарването си“, допълва гидът.

 


По думите му, Пловдив да се рекламира като евтина дестинация е голяма грешка. Трябва да се търсят туристите с културно-исторически профил. Градът няма природните дадености на Черноморието и планинските курорти и затова няма как да очарова любители на евтиния алкохолен или на ски туризма. 

 


Всъщност градът не е никак евтин, особено за традиционните ни гости от славянските страни като Русия и Украйна, чиито валути рязко се обезцениха напоследък и направиха за руснаците и украинците летуването в България в пъти по-скъпо.

 


Начев смята, че едно от нещата, които може да се подобри, е работното време на музеите. В момента къщите в  Стария град работят без почивен ден, а музеите почиват в понеделник. Също така е добре работното време през лятото да се увеличи поне до 20 часа. 

Руслан Йорданов

Журналист

Руслан Йорданов е културен и политически репортер. Магистър по журналистика от СУ „Св. Кл. Охридски“. Носител на награди за журналистика „Черноризец Храбър“ (2010 г.) и „Пловдив“ (2017 г.).   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?