Следвайте ни

„Филип Морис Интернешънъл“: Създадохме по-добра алтернатива на цигарите

Компанията открива кол център в София до края на годината

Христос Харпантидис е управляващ директор за Югоизточна Европа във „Филип Морис Интернешънъл” от август 2015 г.  Неговата кариера в компанията започва още през 2003 г., когато  става част от екипа на Филип Морис в Гърция - Папастратос през 2003 г. През годините заема редица ключови длъжности в търговския отдел на компанията в Гърция и чужбина. 

 


----- 

 


Г-н Харпантидис, Вие самият пушач ли сте?

 


Преди години съм бил, да. Сега само понякога употребявам устройството за нагряване на тютюн IQOS, но това не ме прави пушач, защото използвам продукт, при който няма пушек. Проблемът с пушенето идва в момента, в който започне процесът на горене на тютюн при обикновената цигара, което води до отделяне на хиляди вредни вещества. Иначе тютюнът като тютюн е едно чудесно растение. Заболяванията, които се причиняват от тютюнопушенето, са основно в резултат на горенето и отделянето на канцерогенните вещества, а не на никотина, който води до пристрастяване. Част от решението за справяне с тютюнопушенето, естествено, за тези, които не искат или не могат да се откажат, е пушачите да преминат към по-добри бездимни алтернативи на цигарите. Важно е да се отбележи все пак, че тези продукти не са безрискови и са предназначени само за пълнолетни пушачи, които така или иначе биха продължили да пушат. 

 


Лесен ли е преходът от обикновени цигари към бездимни продукти?

 


При различните пушачи е различно, но промяната си заслужава. Това безспорно е един процес, който изисква усилия и време, но пред нас са резултатите от удовлетвореността на нашите над 150 000 потребители в България и още толкова в Гърция, които са спрели изцяло да пушат и са преминали на устройството за нагряване на тютюн. И те са добри. 

 


Лесно ли се възприеха бездимните цигари на българския пазар?

 


В България още от самото начало имаме много добър прием на продукта. Това важи с особена сила за София и Пловдив, както и за другите големи градове. Знаете, всички нови процеси обикновено стартират в големите градове, защото хората там бързо възприемат новите неща, любознателни и отворени са за иновациите. Така и при преминаване към IQOS наблюдаваме, че пушачите бързо виждат ползите за себе си и успяват да преминат по-лесно към тази иновация, защото искат да направят нещо по-добро за себе си и околните.

 


Какви са плановете на „Филип Морис Интернешънъл“ за развитие в България?

 


За да мога да кажа какво ще се случва в България и какви са нашите планове, трябва да се върна малко назад. Аз отговарям за България от три години. Тук заварих следната ситуация ​- имаше един малък офис с под 50 служители, които отговаряха за конвенционалните тютюневи продукти от бизнеса на компанията. След навлизането на системата за нагряване на тютюн IQOS на българския пазар в края на 2017 г. днес служителите на „Филип Морис България“ вече са повече от 100, имаме над 20 наши бранд магазин​а и над 400 души, които популяризират продукта и помагат на пълнолетните потребители да преминат изцяло към него.

 


Понеже IQOS  е един нов и иновативен продукт, това, върху което ние сме се съсредоточили основно, е добрата грижа за клиента. Кол центровете са много важна част от тази грижа. Ето защо компанията взе решение да открие такъв център и в България. Той ще се намира в София и първоначално ще осигурява подкрепа на потребителите ни в България и Италия. Нашите оператори ще са на разположение да отговарят на всякакви въпроси, възникнали при употребата на нашите бездимни продукти. Планираме откриването на кол центъра в София да се случи до края на годината, като ще наемем 100 души и очакваме броят им да нарасне двойно през 2020 г.

 


Съдейки по опита, които имате с кол центровете в другите държави, разкажете на какви въпроси трябва да отговарят операторите. Какви са притесненията на потребителите на IQOS?

 


В началото, когато отвори кол центърът ни в България, там се получаваха по около 200 обаждания на месец. А сега средно получаваме по над 1600-1700. Грижата за клиента е от първостепенна важност след голямата промяна с продуктите без дим. Потребителите, които търсят нашите сътрудници, питат абсолютно всичко - къде могат да намерят IQOS, как се почиства устройството, каква е гаранцията, каква е разликата между устройството за нагряване на тютюн IQOS и електронните цигари. За нас е много важно да чуем тези въпроси и да им отговорим, защото по този начин чрез получената обратна връзка ние подобряваме продуктите и услугите си. 

 


Да попитам и аз - каква е разликата между електронна цигара и IQOS?

 


Първо ще ви кажа приликата - и при двата продукта има нагряване, но няма горене, не се образува тютюнев дим, а аерозол с намалени емисии на вредните вещества, и в този смисъл и двете са по-добра алтернатива на традиционното пушене. Най-голямата разлика е, че при IQOS се нагряват до контролирана температура тютюневи късове, които съдържат истински тютюн. При електронните цигари или изпарители има никотинова течност, която се нагрява, за да се образуват изпарения, чрез които пушачите приемат търсения никотин. Важно е да се отбележи, че никотиновото удовлетворение при употребата на IQOS е съпоставимо с това при обикновените цигари.

 


Питат ли Ви как се отразява употребата на IQOS върху човешкото здраве?

 


Разбира се, това е много важен аспект. "Филип Морис Интернешънъл" има много научни изследвания и хубавото е, че всичките са абсолютно прозрачни и публични, тоест всеки може да се запознае с тях. Ние от своя страна подаваме тези данни към регулаторите в държавите, в които предлагаме продукта, за да могат да се запознаят с изследванията ни и сами да оценят риска от употребата на системата за нагряване на тютюн.

 


Съвсем наскоро, през месец май, нашата компания получи разрешение от най-строгия регулатор в света - Американската агенция за храни и лекарства (FDA), за продажбата на устройството IQOS в САЩ.  Регулацията от 2009 г. там изисква всеки нов тютюнев продукт да мине през такава процедура на одобрение преди пускането му на пазара, за да се оцени ефектът върху общественото здраве. Системата за нагряване на тютюн IQOS със своите тютюневи късове е първият продукт с нагряване, който получава такова разрешение за продажба в САЩ.

 


Самата процедура по прегледа на досието и одобрението е много обстойна и отнема две години. В САЩ направиха обстойно проучване на всичките ни научни изследвания и заключението им бе, че продуктът ни е подходящ за опазване на общественото здраве. Какво означава това? IQOS е продукт, който е много добър и удовлетворителен за хората, които не искат или не могат да се откажат от употребата на тютюн и второ - хората, които не пушат, разбират, че продуктът не е безрисков и не е привлекателен за тях. Решението на Американската агенция за храни и лекарства бе изключително важно за нас по няколко причини - първо, защото САЩ е много важен и голям пазар, там има 40 милиона пълнолетни пушачи, които търсят и заслужават по-добри алтернативи, и второ - Агенцията е с много висок рейтинг и нейното решение носи важно послание за всички научни общности и регулатори по света.

 


През същото сито ли преминахте, когато представяхте бездимните цигари и у нас?

 


Има европейска регулация, която касае тютюневите продукти -Директивата за тютюневите изделия. Тя се транспонира в отделните държави с различна бързина и по различен начин. България бе сред пионерите в тази насока, като осигури благоприятна регулаторна рамка за предлагането на иновативни продукти. Този прогресивен подход спомага за преминаването на пушачите към по-добри бездимни алтернативи, с което да се намали вредата от употребата на тютюн за обществото. 

 


България е отличен пример за това как се действа, когато се появява нов иновативен продукт на пазара, който е много добре приеман от потребителите.  Въпреки че страната имаше силен тютюнев сектор, с много традиции, но без промяна от десетилетия, се оказа, че има подходяща регулаторна рамка и за иновативни продукти с нагряване на тютюн. Благодарение на това се случва една голяма промяна.


 

Вяра Порязова

Журналист

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?