Следвайте ни

"Европейски пътища" - новият фаворит на АПИ*

На фона на "лунните пейзажи" по областните пътища държавната агенция възложи на строителната компания да ремонтира здраво шосе в Подбалкана за 12 млн. лева

viber icon

Рекорди по възлагане на скъпи ремонти по новата схема с договорите за пътно поддържане счупи Агенция "Пътна инфраструктура".

За по-малко от седмица пловдивската компания "Европейски пътища" (новото име на "Пътища Пловдив"), която е част от "Грома холд" (новото име на благоевградската "Агромах", срещу чиито шефове имаше дело за пране на пари), получи от държавата 70 млн. лв. по схемата за пътно поддържане, пише Mediapool. Това е най-голямата сума досега, давана по новия модел, въведен през третия мандат на премиера Бойко Борисов. Това показва справка, предоставена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

От сумата 58 млн. лв. са за ремонта на 31 км от пътя за Кръстова гора, останалите 12 млн. лв. са за 7.6 км участък от Подбалканския път.

Така превантивните ремонти излизат средно по 1.8 млн. лв. за километър. За сравнение - по оперативна програма "Региони в растеж", където има търгове и се правят поръчки, защото парите са от еврофондовете, основните ремонти излизат средно около 800 хил. лв.

Това означава, че оскъпяването е с около 1 млн. лв. на километър и то при условие, че става въпрос за превантивен, а не за основен ремонт. Това се разбра от обясненията на началника на Областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев пред бТВ.

Той застана начело на пътното управление в началото на февруари 2020 г. Преди това успешно съчетаваше общинския бизнес като заместник-кмет по строителството в Пловдив и частния си бизнес, изпълнявайки поръчки за проектиране в други общини. Йордан Калев е електроинженер и до началото на годината не е имал опит в пътното строителство, освен като контролиращ прочутите с високите си цени пътни ремонти в Пловдив.

Високата цена не е единственият проблем на поръчката, която "Европейски пътища" получава за Подбалканския път. Оказва се, че над две трети от шосето са в много добро състояние и нямат нужда от ремонт. Местните хора се чудят защо се асфалтира път без дупки, при условие че има участъци в много по-лошо състояние в община Карлово. Това се видя и от излъчения репортаж по бТВ. По данни на АПИ около 60 на сто от пътищата у нас са в лошо състояние.

Как се заобикаля законът?

Новият модел - пътните ремонти да се възлагат на фирмите, избрани по Закона за обществените поръчки за пътно поддържане на съответната област, се наложи през последните години. Така на практика се заобикаля Законът за обществени поръчки за ремонтите на съответните участъци, а компаниите усвояват десетки милиони при растящи в пъти цени на ремонтите за сметка на данъкоплатците. Преди това за тези ремонти се обявяваха отделни обществени поръчки. 

Сумата се увеличава с всяка изминала година, мултиплицирайки порочната практика. За последните три години държавните пари, раздадени по този модел, са съответно - 163.5 млн. лв. за 2017 г., 296.7 млн. лв. - за 2018 г., и 312 млн. лв. - за 2019 г., показват данните от предоставената справка от АПИ.

От институцията уточняват, че с тези над 772 млн. лв. за трите години са обновени над 1301 км пътища и 33 съоръжения - мостове, тунели, подлези и надлези.

До момента за последните три години нито една от пътно поддържащите фирми обаче не е успяла да вземе над 70 млн. лв. за една година. Най-голямата сума е получил консорциумът от фирми, поддържащи област София - над 43 млн. лв. през 2017 г., показва справката на АПИ. 

Според Търговския регистър "Европейски пътища" официално е собственост на Анка Кирилова Савева, но акциите са безналични и не е изключено действителният собственик да е някой корпулентен бизнесмен близък до управляващите. Тя спечели поръчките за зимно поддържане на шосетата в Пловдивска и Пазарджишка област съответно срещу 23,4 и 15,6 млн. Свързано с нея по линия на "Грома Холд" дружество пък взе поръчките за Смолян и Благоевград, макар да се оказа, че е регистрирано с капитал 10 лева и няма опит в бранша.  

Щедростта към област Пловдив може да се обясни и с факта, че през 2019 г. АПИ не е отпуснала нито лев по новата схема, но затова пък през 2018 г. са били инвестирани над 42 млн. лв. - третата най-голяма сума за изминалите три години.

Защо се ремонтира хубав път?

Защо се ремонтира път без дупки, при условие че други пътища в община Карлово са в много по-лошо състояние - това питат жители на Карлово, стана ясно от репортаж на бТВ от мястото на ремонта на пътния участък между града и село Васил Левски.

За сравнение - пътят Карлово - село Ведраре, който също е около 8 км, е надупчен като швейцарско сирене и почти всяка година се кърпи, разказа Таня Иванова, която живее в Карлово и се чуди как да стига до близките си в селото, без да си счупи автомобила.

Около 6 км от пътя, който се ремонтира, са във видимо добро състояние. Само на 1.6 км около село Васил Левски има дупки, неравности и пукнатини.

Шефът на областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев обясни, че ремонтът е превантивен и цели запазването на пътната настилка. "Целта ни е да удължим срока на живота на пътя", каза Калев.

Освен това трасето между Карлово и село Васил Левски е част от първокласния Подбалкански път, който е алтернативно трасе на магистрала "Тракия". Очаква се именно той да поеме трафик от магистралата, когато бъде затворена за ремонт, и по тази причини е необходимо да бъде в добро състояние, обясниха от АПИ.

Заради ремонтните дейности, които трябва да приключат в края на септември, пътят е затворен, а автомобилният трафик е пренасочен по обходни маршрути - от Карлово през град Баня и село Марино поле до село Васил Левски.

Догодина ще има и втори етап

Това е първият етап от ремонта на Подбалканския път край Карлово. Догодина ще има и втори. Той обхваща участъка от село Певците до Карлово и на ул. "Теофан Райнов" в града, която от 2019 г. също е част от първокласния път I-6 София - Бургас. Това става ясно от съобщение на Община Карлово.

Кметът на Карлово Емил Кабаиванов се е похвалил на страницата на общината, че той е убедил АПИ колко належащ е ремонтът на този пътен участък. Аргументите му са, че това е единственият неремонтиран участък от целия Подбалкански път. В същото време трафикът е изключително натоварен - 3 милиона автомобила преминават годишно между Сопот и Карлово. Освен това в района на двете общини има няколко големи предприятия, сред които ВМЗ, "Българска роза", "Бамекс", "SKF", в които работят над 10 000 души.

* Заглавието е на "Марица"

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

тези са най-калпавите

тези са най-калпавите

24.08.2020 | 18:04

Тези строиха и изметналия се път между разклона за Калояново и Черноземен! Защо не се ремонтира гаранционно изметналата се част, а само се поставиха знаци за намаление на скоростта на 60 км/ч може всеки да си направи заключението сам !!!

Отговори
5 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли предложението на ГЕРБ за Велико народно събрание и промени в конституцията?