Европа прие българските правила за тротинетките
Предложението беше на евродепутата Андрей Новаков
- 12:00, 15.05.2023
- 13:01, 15.05.2023
- 2628
- 4
С 485 гласа "за" (31 "против") Европейският парламент прие доклад на евродепутата Андрей Новаков - ГЕРБ/ЕНП, за общи стандарти в ЕС за ползване на тротинетки. Това е резултатът от гласуването в Комисията по транспорта на доклада му за градска мобилност.
Преди време тук обещах да създадем правила за управление на тротинетки, които да се прилагат в цяла Европа. И това вече е факт. Каски, ограничение на скоростта, ограничение на възрастта, курсове, преди да започнеш, ясни правила за това къде можеш да ги караш. Със сигурност не по магистралата или в парковете. В момента е недопустимо да се карат тротинетки по места, където се шофира с 80 км/ч. Това коментира Андрей Новаков пред български журналисти в Страсбург, които посетиха Европарламента в рамките на пленарната сесия 8-11 май. Визитата бе организирана от Бюрото на Европейския парламент в България.
Наред с тротинетките се преборихме и с много други неща - правата на хората с увреждания и правата на възрастните, така че да могат да използват всяко едно превозно средство от градския транспорт наравно с всички останали. Всички майки с колички да имат достатъчна инфраструктура и алеи, където спокойно да могат да се разхождат със своите деца, велоалеи далече от автобуси, камиони и коли, така че да е безопасно за всички. Това са част от нещата, за които ЕП каза „да“. Факт е, че държавите в Европа трябва да го прилагат. Предстои докладът да бъде разпратен във всяка една държава членка и оттам насетне общинските съвети са на ход.
През април Комисията по транспорт и туризъм на Европейския парламент одобри предложението на евродепутата за създаване на европейски норматив за обработка на тежкотоварни автомобили на ГКПП от 1 минута. Разпоредбата, която се отнася само за регистрирани в ЕС камиони, пресичащи европейска граница, получи мнозинство при гласуването.
Новаков уточни, че малко след като неговият доклад за тротинетките е гласуван в Комисията по транспорта, кметът на Париж Ан Идалго организира референдум за това как трябва да се регулира използването на тротинетките и хората се произнесли в подкрепа на забраната. Така от 1 септември 2023 г. в Париж се забранява отдаването под наем на електрически тротинетки. Същият дебат се провел и в Брюксел, където тече реформа за това как може да се управляват, за да се намали техният брой.
Тук говорим за градски възли, в които насърчаваме изграждането на инфраструктура, която извежда трафика извън градовете. Предлагаме и други решения за подобряване на въздуха в населените места. Огромна роля за това играе градският транспорт, който би могъл да замести личния автомобил в града. В същото време много хора имат потребност да пътуват извън градовете и там не може да използваш друго, освен автомобила си. Това е причината да гласувам срещу забраната на бензина и дизела от 2035 година, допълни Андрей Новаков.
Как е с електрическите скутери в Пловдив
До 25 км/ч максимална скорост за тротинетките в града и задължителни каски и светлоотразителни жилетки за под 18-годишните, качили се на електрически превозни средства. Това предложиха в края на април от групата на „Съюз за Пловдив“ и внесоха за обсъждане в Общинския съвет проект за промените. Той е подготвен в съответствие със Закона за движение по пътищата от общинския съветник от групата Владимир Темелков. Тротинетките задължително трябва да са оборудвани със спирачки, механичен или електронен звънец, като не се използва друга звукова сигнализация, устройство за излъчване на бяла или жълта светлина отпред и на червена - отзад. Правилата забраняват още електрическите превозни средства да се движат по тротоари, паркове, градини, зелени площи, пешеходни подлези, детски и спортни площадки, водачите им да не са употребили алкохол и наркотични вещества, да не превозват други лица, да не карат, без да държат кормилото с ръка, и да не говорят по GSM. За нарушенията се предлагат символични глоби в размер от 10 до 50 лв., а за извършени от малолетни или деца до 16 години да отговарят техните родители, попечители или настойници.
Смяната на властта да не спъва инфраструктурните проекти
Целта е да се създаде бърза писта и директен контрол за големи инфраструктурни проекти от ЕК, без значение от смяната на правителства или кметовете в дадена държава. Това е другото предложение на Андрей Новаков. Той настоява Европейската комисия да вземе под особен надзор големи инфраструктурни проекти, особено такива, които са част от международни транспортни коридори, и смяната на правителства или кметове да не води до забавянето на тези проекти.
"По данни на Европейската сметна палата в Европа средно забавянето на голям проект е 11 години, а в България - тройно повече. Тук, за съжаление, имаме челен опит с това как не бива да се прави. Имаше делегация от Европейския парламент с председателя на Комисията по регионално развитие, който посети област Благоевград, област Габрово, както и областите по продължението на магистрала "Хемус“, Ловеч и София-област. Трудно ми беше да обясня защо спечелен проект с одобрено финансиране, с избран изпълнител, с одобрено трасе не се строи - защото едно правителство било заменено от друго. Не искам повече да се срамувам, когато чувам ЕК да пита - възнамерявате ли магистрала "Струма" да бъде довършена през този век. Целта е Европейската комисия в такива ситуации да поеме управлението и да е ясно, че такива проекти няма да бъдат спрени, защото едно правителство е сменено с друго или някой министър се е събудил с нова идея за това как трябва да изглежда тунелът под Шипка например", коментира Андрей Новаков.
Допълнително предизвикателство се оказва и фактът, че поради своите срокове някои от големите транспортни проекти попадат в обхвата на няколко програмни периода и различни грантови схеми, всяка от които изисква ново предложение за проект и процес на подбор. Това води до дублиране на усилията и повече административна тежест.
Ще приемем еврото, ама за олимпиадата в Бризбейн
Ако продължаваме с този дефицит, ще влезем в еврозоната през 2032 година - когато е олимпиадата в Бризбейн, прогнозира Андрей Новаков. Предложеният дефицит от служебното правителство е 6,4%, при положение че трябва да е 3%. Единственият изход е редовно правителство и парламентарен контрол. Да се върнем на пътя на парламентарната демокрация с правителство с дълъг мандат, с личности, които носят политическа отговорност, и работещи институции. Българските общини работят без бюджет, изпълняват 1/12 от средствата за предходната година. Има общини, в които няма направен буквално един тротоар, възмущава се Новаков и уточнява, че откакто държавата ни е член на Европейския съюз, никога не е получавала толкова голямо еврофинансиране и никога тя не се е възползвала толкова зле от него. Даде пример, че към момента по Плана на възстановяване и устойчивост са усвоени едва 0,77%, докато през програмния период 2007-2014 г. разплащанията са били над 97-98%. България разполага с финансов ресурс в размер на 6,9 млрд. евро, които трябва да влязат в проекти до края на 2026 г.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни



