Следвайте ни

Електрическите коли - бавни и скъпи

viber icon

Много се говори как електрическите автомобили са бъдещето и ще завладеят света. Какво обаче стои зад тези смели прогнози и очаквания и защо всички водещи автомобилни производители се надпреварват да влагат милиарди долари за разработване на тези технологии? Причините са по няколко направления. На първо място са регулаторните изисквания. Част от плановете на ЕС за борба с парниковия ефект включват през 2021 г. автомобилите да отделят под 95 г/км въглероден диоксид.

А страни като Великобритания ще забранят от 2040 година нататък продажбите на нови коли с бензинови и дизелови двигатели. Във Франция и Норвегия има сходни идеи, а Китай, който е най-големият автомобилен пазар в света, скоро ще въведе задължителна квота за електромобили.

Електрическите автомобили се спонсорират от много правителства по света чрез данъчни облекчения. А и технологиите се развиват много бързо.

В същото време прибягването към масовото им производство води до съществено понижение в цените и в поевтиняване на батериите, които формират около половината от стойността им.

В началото на тази година стана ясно, че продажбите на електрически автомобили в страната вече са 52% от общите през 2017 година.

Не си мислете обаче, че електрическите автомобили нямат недостатъци, а само предимства. Сега ще разгледаме основните от тях:

Все още предоставят нисък пробег. Масовите електрически автомобили позволяват изминаването на около 200 километра с едно зареждане. Или няма как да тръгнете например за морето с тях, без да спрете да заредите някъде. Зареждането обаче не е особено бързо, като може да отнема между 3 и 5 часа.

В допълнение те не предлагат всички гъделчета и екстри, като стандартните модели. Защото това обикновено е свързано с допълнително черпене на енергия от батериите и съответно намаляването на техния пробег.

Станциите за зареждане все още не са толкова широко разпространени. Електрическите автомобили са удобни за града, където можете да планирате пробега им. Липсата на достатъчно широка мрежа от зарядни станции обаче прави така, че те стават доста непрактични, когато тръгнете на дълъг път.

Те са тежки и по-тромави, твърде тихи. И затова основно са виновни техните батерии, които са доста тежки и обикновено са с тегла от над 400 килограма. А това вреди на тяхното ускоряване. Е, това не важи за най-скъпите модели, но пък всичко си има цена.

Няма как да не отбележим и факта, че електрическите автомобили са "безумно тихи". И докато това води до намаляването на замърсяването от шум, си има и своите недостатъци. И те са свързани с големия брой инциденти, в които са въвлечени заради това, че не са били чути от участниците в движението или пешеходците.

Електрическите автомобили са с нулева емисия на вредни газове. Това обаче не означава, че не замърсяват околната среда по никакъв начин. На първо място, в батериите им се откриват токсични вещества. Те изискват зареждане с електричество, а електричеството се произвежда не само от възобновяеми източници.

Изискват скъпа поддръжка. Да, цените на батериите може и да се очаква да пада с масовото им производство. Но това, освен че ще става бавно, няма да отмени факта, че се изисква подмяна на батериите на всеки между 3 и 10 години от ползването на автомобила, в зависимост от модела. А това си е един скъп консуматив.

И въпреки всички недостатъци електрическите модели безспорно си имат своите достойнства и най-вероятно ще продължат да растат като процент от общите продажби на автомобили в световен мащаб.

Теодор Минчев, money.bg

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Знаете ли коя е ОСНОВНАТА причина за заболяванията, свързани с тютюнопушенето?