49

Един ден в Челопеч: Wi-fi на 600 м под земята, дрон и смарт център, който командва рудника

Пред сградите на рудник Челопеч стои като реликва една стара ръчна пробивна машина - такава, каквато миньорите са ползвали преди десетилетия. Скъп спомен какво е било едно време и колко са се променили нещата, отбелязват служителите мимоходом.

А такива сравнения могат да се правят безброй. Като например как едно време са сваляли в рудника едрогабаритната техника разглобена, а долу са я сглобявали отново. Сега всякакви ремонти и ежедневна профилактика на техниката се правят в депо под земята. Там се намира и трошачният комплекс. 

Причината? 

За да няма никакво вредно влияние като емисии и шум над земята, отговаря Николай Симонски, директор „Производство“. В трошачния комплекс няма и хора. Целият процес се ръководи дистанционно от административната сграда, от служител, седнал в удобен кожен стол. Всъщност, огромна част от дейностите в рудника се извършват от повърхността. 

Рудник Челопеч е толкова високотехнологичен, че за човек извън този бранш е трудно за приемане. Той е единственият в България с пълно wi-fi покритие под земята на дълбочина около 600 метра.

Задачите се получават на таблети в реално време, така се следи и изпълнението им. И всичко се случва в уюта на т.нар. смарт център, който е осеян от монитори, справки и данни. Там е „мозъчният тръст“ на компанията.

А служителите, които все пак слизат под земята, го правят със специални джипове по дълги като катакомби тунели. Така изглеждат обаче само за външни лица. По тях начесто има отбивки /номерирани/, за да се разминат безпрепятствено две превозни средства, а и са осветени. Наклонените галерии към недрата на земята са две, наречени със символичните имена Вяра и Надежда. Вяра е около 4.5 км, а Надежда - 2.5 км.

Цялата подземна инфраструктура на рудник Челопеч е между 100 и 120 км. Един началник-смяна, за да може да обиколи всичките работни места под земята и да спази всички нормативи, изминава ежедневно между 60 и 80 км, казва генералният мениджър на „Дънди Прешъс Металс Челопеч“ Цветомир Велков.

А иновациите са стигнали дотам, че от няколко дни се радват на напълно електрифициран челен товарач, току-що доставен в Челопеч, а от днес започват обучения с него. И ако още се чудите къде ще е зарядната станция за е-машините, отговорът идва от само себе си - под земята, на 420 метра дълбочина. Това е гордостта на компанията, но и голямо предизвикателство, защото са първи и в това. 

Идеята е дизеловите машини постепенно да се заменят с електрически, разказва главният инженер на рудника Евгений Петков. „Интересното при новите машини е, че те са оборудвани със системата AutoMine, която позволява телеуправление, или с други думи - отдалечено дистанционно управление. Обучаваме машините да запомнят маршрута си под земята, поставяме виртуални бариери, които не позволяват тя или друг човек да преминат, и така се управляват от разстояние. В случая - 500 метра над нас е операторът, в удобен стол пред монитора си“, допълва специалистът.

Едно от най-оживените места в „паралелния град“ под земята е депото за техниката. В обособеното пространство дори звучи музика, докато хората си вършат работата, отново основно с таблети. „Тук машините не са на пробег, а на моточасове. И на определен период се налагат рутинни проверки“, разказва главният инженер „Мобилно оборудване и поддръжка“ Тихомир Бакърджиев. 

Всички машини са снабдени със система за мониторинг в реално време и при излизане извън някой параметър се получава сигнал в системата. „Всичко се прави през таблети. Даже и аз като ръководител през телефон от къщи мога да видя как върви работата в депото“, допълва той. Такива машини няма никъде другаде в България, има ги на много малко места в Европа, така че мениджърският екип, дори и да иска, няма откъде да наеме външна фирма за поддръжката на специфичния автопарк. Затова минали на план Б - сами се грижат за тях, както и сами обучават новите си кадри, защото няма откъде да дойдат готови.

Под земята от компанията си имат и един безотказен сътрудник - автономен дрон, който с голяма точност сканира минните изработки и помага някои от ежедневните задачи да се изпълняват, без дори да се налага човек да слиза под земята. „Нашият дрон е първият в света автономен самообучаващ се летателен апарат, който разработихме заедно с американска фирма тук, на територията на рудник Челопеч, не крие гордостта си инж. Сергей Михалев, главен инженер „Технически служби“.

„Дънди Прешъс Металс“ е международна минна компания със седалище в Канада, чиято дейност обхваща придобиване, проучване, разработване, добив и преработка на руди на благородни метали. Развива производствена дейност в Намибия и България, както и геологопроучвателни дейности в България и Сърбия. Разработва находищата в Челопеч и Ада тепе край Крумовград. В Челопеч концесионната площ обхваща 266 хектара и включва инфраструктурата, необходима за осъществяване на дейностите по добива и производството на концентрат, както и площите в непосредствена близост. “Дънди Прешъс Металс” притежава земята, върху която са построени и функционират съоръженията, по силата на договор за концесия, сключен с българското правителство през 1999 г. за период от 30 години.

Рудникът организира Ден на отворените врати, за да покаже нововъведенията  и постиженията си.

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?