Домино с цените: Строителството поскъпва, наред са жилищата
- 09:00, 25.03.2021
- 17:33, 25.03.2021
- 19 580
- 13
До 2 години квадратният метър в Пловдив ще удари 1000 евро, прогнозират от бранша
Драстично поскъпване на строителните материали от Нова година насам регистрират предприемачите. С нови, по-високи цени са метали, строително желязо, кофражи, изолации, замазки и др., което неминуемо ще оскъпи новото жилищно и индустриално строителство. Засега не се забелязва ефектът на доминото, макар че инвеститорите едва удържат цените на жилищата.
През последните месеци желязото скочи с 30%, обобщава Пламен Иванов, шеф на Камарата на строителите в Пловдив. Килограм желязо струваше 90 стотинки, после „се изстреля” до 1.50 лева, а сега е на ниво от 1,25 лева, описа по-конкретно ценовите лупинги Тунджай Гюлер, президент на строителнакомпания „Герт груп”. Несъмнено ръстът в цените на строителните материали ще рефлектира и върху цените на жилищата, категоричен е той и прогнозира, че след 2 години средната цена на жилищна площ в Пловдив ще е 1000 евро на кв. м. По-особен ще е казусът със сгради, купени на зелено, защото строителите не са калкулирали гигантския скок в предварителните сметки. Всеки ще реагира различно - някои ще орежат нормата си на печалба, други
ще изискат доплащане от клиентите си.
Трети пък са се подсигурили с количества на склад и ще реорганизират работата си така, че да изчакат евентуално успокояване на пазара.
За ценовата политика на строителите аз имам няколко версии според вида на обекта, разгръща тезата си Валентин Кънчев, съдружник в „Сиенит”. Индустриалното строителство, което е изцяло от метал, вероятно ще вдигне себестойността си, тъй като 30% отгоре за основен материал е голям удар. При жилищното строителство обаче той смята, че чувствително оскъпяване няма да има.
Цените на суровините и материалите в България са в пряка връзка със световните, отбелязва Кънчев. Щом вносителите ги вдигат, строителите просто плащат. Не съм забелязал обаче повишение при родното производство на строителни материали, колкото и да е малко то, като например при цимента. У нас цимент произвеждат главно „Златна Панега” (част от "Титан груп") и "Девня Цимент". Друг е въпросът с китайския внос. Там
транспортът скочи 5-6 пъти преди Нова година и автоматично оскъпи стоките.
Добрата новина е, че китайски стоки в строителството се ползват главно в довършителните работи и при интериорните решения.
Следствието е ясно, но причината за поскъпването не съвсем. Индустриалните метали са градивните елементи на строителството, ключови са за направата на всичко - от къщи до електрически автомобили. Цените им са особено чувствителни към производствената дейност в Китай, тъй като страната отговаря за приблизително половината от глобалното търсене, обясняват експерти. Сега силното индустриално търсене от страна на Китай и понижаването на щатския долар са две от вероятните причини в международен план. По-бързото от очакваното възстановяване в Китай наистина предизвика обрат в цените, които бяха отслабнали по две линии - в началото пандемията рязко сви търсенето и отделно влияние оказа търговското напрежение между САЩ и Китай.
Има и още нещо, което в съвсем обозримо бъдеще ще даде допълнителен тласък на цените на металите, посочват анализатори на специфичния пазар. И това е преминаването към "зелена икономика". Проектите за "зелена енергия" от зарядни станции за електрически автомобили до вятърни турбини използват големи количества мед и други метали, което допринася за вълнението в сектора. А използването на мед и алуминий в автомобилите и строителството е широко разпространено благодарение на добрата им електропроводимост и рециклируемост.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни