Добрият работодател се вслушва в посланията и на клиентите, и на служителите си

Анна Габровска се присъединява към „Филип Морис България“ през 2019 г. след 18 години професионален опит в областта на човешките ресурси в големи международни компании, сред които „Кока-Кола ХБК България“ и „Делойт България“. Габровска ръководи отдела, който отговаря за грижата за служителите и вътрешната трансформация в компанията в изпълнение на визията на "Филип Морис интернешънъл" за изграждане към бъдеще без дим.

- Анна, Вие сте ръководител на отдел „Култура и човешки капитал“ във „Филип Морис България”. Любопитно ми е защо така е именуван отделът, а не както в повечето компании – „Човешки ресурси”?

- Краткият отговор е, че в нашата компания фокусът винаги е бил върху хората. Човешки ресурси не звучи никак приветливо. Между другото, името на отдела е такова не само в България, а на глобално ниво във „Филип Морис Интернешънъл”.

- Компанията е сред световните примери за равнопоставеност на половете на работното място. Ще ни кажете ли повече за глобалната цел на компанията за жените на ръководни позиции? И как така се случи, че във „Филип Морис България” тази цел е постигната изпреварващо и към момента съотношението на жените на ръководни позиции е по-голямо от това на мъжете?

- Глобалната философия на „Филип Морис Интернешънъл” е за равенство и равнопоставеност не само между полове, а и между различните култури.

Когато имаме компания, която иска да влияе на световно ниво и има една глобална мисия за бъдеще без дим, съвсем нормално е да имаме различни хора, които работят за изпълнението на тази цел, и да уважаваме техните различия в организацията. На местно ниво, в България, темата за равенството между половете се пречупва през нашата народопсихология и вероятно е следствие от близката ни история и социално-икономическия строй. Тоест, ние се различаваме малко от глобалната тенденция, просто защото в нашата страна не е имало такава полова диференциация нито по отношение на възнагражденията, нито по отношение на позиционирането на дамите в организациите. Те винаги са били наравно с мъжете в работата и кариерното израстване.

- Ако се фокусираме върху „Филип Морис България”, факт е, че ние наистина имаме равнопоставеност на половете и дори силно представителство на жените на ръководни позиции.

- Разпределението мъже-жени в компанията е почти равно, като дори при мениджърските позиции съотношението е 70:30 в полза на жените.

Това обаче не е ефект от целенасочено търсене на точно такива служители. Когато търсим хора, ние търсим сериозни професионалисти. Точно високият професионализм, личностните качества, амбицията и способността им да постигат целите е накланяло везните при назначаването, без значение от пола.

Аз лично не съм привърженик нито на изцяло дамски екипи, нито на изцяло мъжки. Факт е обаче, че присъствието на жените привнася различен оттенък, когато става въпрос за работа в екип. При нас има т.нар. емоционална интелигентност, дълбоко заложена от всичките роли, които една жена изпълнява в обществото – професионалист, майка, съпруга, приятелка. Всички тези роли я правят гъвкава и емоционална. И тъй като бизнесът не иска да бяга от емоцията, тази спойка се получава.

- Бихте ли разказали повече за международния сертификат “EQUAL-SALARY” за равностойното заплащане за равен труд, който компанията ви получи?

- Сертификацията всъщност е оценка на множество различни практики в компанията, както на глобално, така и на локално ниво. Важното обаче е, че оценката се прави от независим оценител – в нашия случай Прайс Уотърхаус Купърс (PWC). Те направиха от една страна статистически анализ на възнагражденията в компанията за последните три години, и заедно с това прегледаха отговорностите на мениджърите „Човешки ресурси“, имаше разговори и със служителите и така се получи една обективна оценка на независим наблюдател. Гордостта ни не е просто от факта, че имаме такъв значим сертификат, а че зад него стоят множество добри практики.

- А как се става най-добър работодател? Наскоро получихте авторитетния сертификат „Top employer“ за пета поредна година.

- Обследването направи международният институт „Top employer Institute“, който работи повече от 30 години и е оценил работодатели в 120 държави. Сертифицирани са над 1600 работодатели, които отговарят за над 7 милиона служители. Институтът разглежда над 400 практики във всяка компания като например изграждане на работодателска марка, привличане и задържане на таланти, развитие на хора, стратегия за ангажираност, признание и възнаграждение. Важното за нас е, че вече пета година поддържаме този стандарт като получаваме това отличие както на глобално, така и на местни ниво в България.

 Връщам се на въпроса „Как се става добър работодател?” Не само с изпълнение на тези практики, а с грижа за хората и със слушане. Така както една компания се вслушва в мнението на клиентите за продукта си, така един работодател би трябвало да слуша своите служители. Постоянното общуване със служителите ни казва кои са основните неща, които движат хората, заедно с това влияем върху средата и културата. Напасвайки тези две неща в стратегията си занапред, имаме щастливи служители, които имат чувство за принадлежност.

В началото на тази година направихме много срещи с екипите, за да разкажем каква е стратегията на компанията за 2021 година. Когато разкажем големите приоритети, искаме да разберем как тези приоритети се отразяват на всеки един съобразно неговата роля. Така всеки знае какви са неговите цели, неговите приоритети и неговото влияние към изпълнението на цялата стратегия. Тоест, всеки човек има цел и тя е част от общата цел. Хората в последно време имат нужда от усещане за заедност. Ако ти не знаеш накъде отива компанията, ако не можеш да си говориш с работодателя, то в един момент работодателят трябва да се бори с последиците. А ние сме избрали да работим в тази насока превантивно, да градим усещане за визия, обща цел  и принадлежност.

Не позволяваме на хората да се чувстват неориентирани, особено в тази ситуация на пандемия.

- Как „запазихте огъня в екипа” в условия на пандемия и дистанционна работа? Как се мотивират служителите да работят еднакво добре и да са ангажирани с компанията от разстояние?

 - Принципите на „Филип Морис” са, че здравето и сигурността на хората ни, включително и финансовата, са от първостепенна важност . Разбира се, наложи се да променим бизнес процесите и да ги дигитализираме. Това позволи на служителите спокойно да си вършат работата от разстояние. Правихме много дигитални срещи с вдъхновяващи личности, със здравни експерти и други лектори по теми, които интересуваха хората ни в този период. Непрекъснато правехме вътрешни проучвания онлайн „очи в очи”, разбира се, погрижихме на всеки да  изпратим нещо, които да го  „докосне”. Миналата година отпразнувахме българските празници виртуално като изпратихме на всички колеги подаръци, свързани с историята на България, например. Отбелязахме 24 чай с изненада за всеки служител персонализирана чаша, с първата буква от името му. Подкрепихме финансово всички служители, за да могат да създадат офис в къщи. Това е креативната част от посланието, че всеки един е важен за нас.  

Материалът се публикува с подкрепата на „Филип Морис България“.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
1 коментар
Ами

Ами

11.03.2021 | 15:29

Днешните работодатели въобще не се интересуват за повишаване на квалификацията на своите служители.

Отговори
0 0

Анкета

Как оценявате представянето на България на Олимпиадата в Париж?