Следвайте ни

Държавата брои 75 млн. и си връща "Терем"

Кой разреши продажбата на стратегическия завод в Пловдив, пита космонавтът Александър Александров

viber icon

Преди по-малко от седмица премиерът Бойко Борисов обяви, че се водят преговори държавата да си откупи приватизирания  авиоремонтен завод „Авионамс” АД. Той лично инспектира в базата на дружеството в Граф Игнатиево как лети МиГ с полски двигател, докато нашите се ремонтират там, а облаците пришпори министърът на отбраната Николай  Ненчев. Съвсем лаконично Борисов обясни, че ако заводът е държавен, ще се възстановят десетките закрити работни места.

„Авионамс” АД е бившият „Терем - Георги Бенковски“. Той бе изваден от забранителния списък и приватизиран преди 5 години от близкия до банкера Цветан Василев „Инкомс-Телеком Холдинг“. Едната му база е в Пловдив, а другите две - в Крумово и Граф Игнатиево. Последната  е сертифицирана по стандартите на НАТО през 2004 г. В момента заводът, чрез серия офшорки, все още е част от неговата бизнес империя. Дружеството обаче е с вързани ръце относно държавните поръчки именно заради зависимостта си от фирма, регистрирана в данъчен оазис. Това стана ясно през октомври 2014 г., когато Министерство на отбраната спря обществена поръчка на стойност 20 млн. лв. за ремонт и възстановяване на летателната годност на 4 хеликоптера МИ-17. Оказа се, че единствената фирма, поканена да изпълни поръчката -  “Авионамс“ АД, е в ръцете на офшорка. Според регистрите мажоритарният дял се държи от  дружеството „Хедж Инвестмънт България" АД. То е в активите на фирма „EFV International Financialventures" LTD, регистрирана на Британските Вирджински острови. Според Закона за икономическите и финансовите взаимоотношения с дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, фирми в офшорни зони нямат право да участват в обществени поръчки. През март 2015 г. от БНБ пък съобщиха, че авиоремонтният завод “Авионамс“ е в процедура по предсрочна изискуемост на кредити към КТБ, тъй като няма направено обезпечение.

За ремонт на МиГ-29 в България, и то в пловдивския авиоремонтен завод „Авионамс” АД, се заговори на правителствено ниво в края на ноември 2015 г. В същото време министър Ненчев даде идея двигателите да се ремонтират в Полша. Скоро след това парламентът ратифицира договор с Полша за реставрация на изтребителите, които са на въоръжение в българските военновъздушни сили, а ненадейно прокуратурата започна проверка на договора. Стари кадри напомнят, че ремонт на изтребители се е правил в „Терем“ през 90-те години на миналия век. Заводът два пъти е бил подизпълнител на руската корпорация РСК МиГ при дейности в България, като последно това е било при договор 2006-2009 г. Контрактът е бил за удължаване на ресурса на 16 български МиГ-29 до 4000 часа или 40 години, както и възстановяване на летателната годност.  

В тази връзка в края на декември 2015 г. вторият ни космонавт генерал-майор Александър Александров коментира, че всеки от тези самолети може да лети, както следва: 7 броя до 2029 г. и 9 броя до 2030 г. или до налет от 4000 часа на самолет. Те са в изключително добро състояние, което е гарантирано с подписа на завода производител и главния конструктор. За изпълнение на договора РСК “МиГ“ привлече български специалисти. МиГ-29 е първият военен самолет, при който понятието основен ремонт не съществува, а ремонт се прави по техническо състояние. Бяха ремонтирани 22 двигателя и 10 КСА, блокове и агрегати, някой ремонтирани в Русия, други - в завод „Терем“ в Пловдив. Александров пита кой и защо е допуснал продажбата на стратегически важния за страната обект с уникални авиационни специалисти - 2700 души, за да се стигне до днешната сделка с Полша. Пилотът уточнява, че заводът притежава абсолютно законно пълен комплект документация и стендово оборудване за ремонта на двигателите, с изключение на най-новите бюлетини. Дава и кратка статистика за работата на завода до 2012 г.: ремонтирани са 144 самолета на Румъния, Полша, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия и Мали, а също 441 двигателя на Германия, Чехия, Полша, Словакия, Румъния, Унгария, Алжир, Ирак, Сирия, Либия, Нигерия, Малайзия и Етиопия.

След това правителствата, които идваха на власт в продължение на дълги години, не даваха средства за закупуване на резервни части и за ремонт на двигателите. След приключване на договора в началото на 2009 г. българската страна за първи път през 2013 г. се обърна към РСК “МиГ“ за ремонт на 8 двигателя, получени обратно през 2014 г. Така с течение на годините, не отделяйки достатъчно средства за авиацията, се целеше свалянето на руските самолети на земята и заменянето им със стари други. По-жалкото е, че на нашите пилоти се отнемаше възможността да правят адекватен на съвременните условия “налет” и така те летят опасно малко, застрашавайки не по тяхна вина своя живот и живота на другите. След спиране на подписаните договори за ремонта на двигателите в началото на миналата година поддръжката се осъществява с неимоверния труд на инженерно-техническия състав, който трябва да поддържа в летателна годност тези самолети с подписа и отговорността на главния инженер.  

Тук възниква и въпросът за гаранцията на направения ремонт на двигателите в Полша. Стандартно тя се дава от завода производител с подписа на главния конструктор. Това е аксиома във военната авиация. Поради това, че България като страна членка на ЕС спазва всички правила, бяхме подписали договор за ремонт на още два двигателя с ресурс 350 часа, с възможност за удължаване с по 50 часа, до 500 часа плюс удължаване на ресурса с още 50 часа на други два двигателя. През октомври миналата година щяха да бъдат готови. Можехме вече да имаме два изправни самолета, но договорите за това бяха спрени. Затова възниква и въпросът: защо при наличието на завод с такъв богат опит в България даваме работа на чужд такъв в Полша?  

Според последния годишен финансов отчет на „Авионамс“ АД за 2013 г., за която дружеството е дало публичност, основният капитал е в размер на 56 469 000 лв. Загубата е за 18 825 000 лв., като само за 2013 г. тя е 1 195 000 лв. Приходите от продажба на основната дейност са за 32 059 000 лв., което е почти два пъти повече в сравнение с приходите от предходната година.  

История

Авиоремонтния завод „Терем - Георги Бенковски“ е основан през 1939 г. До 1946 г. там е извършван ремонт на самолетите „КВ-3,4,5“,„Дорниер 11Д“, „Авиа В71“, „Дорниер 17“ и др. В началото на 50-те години на миналия век се извършва модернизация и реконструкция на базата, обособява се хангар за ремонт на реактивни самолети и апаратурата им на базата в Граф Игнатиево. Следва т.нар. реактивна ера и сключване на първите международни договори за ремонт на самолети Миг-17 и Миг-19, както и реактивни двигатели РД-45. Една от последните новини в сайта на дружеството е за подписан договор през февруари 2014 г. между Авионамс АД и Чешката компания “Аероводоходи”. Той е за капитално-възстановителен ремонт на два учебно-тренировъчни самолета L-39ZA, принадлежащи на Министерство на отбраната на България.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

не само КОЙ

не само КОЙ

18.01.2016 | 17:06

г.генерал,не само кой го продаде, но и ЗА КОЛКО. Колко получи държавата за него от \"по-добрия от държавата частен стопанин-честния частник\"\" и със 75-тях милиона които сега ще дадедържавата,т.е.ние данъкоплатците, с колко ще сме на кяр или с колко ще сме на загуба ??? И ако е втрото кой ще отговаря пред съд ???

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-добрият вариант за страната след изборите?