Данък "трошка” с минимален скок

Философията "замърсителят плаща повече" не сработи и в Пловдив, където още чакаме окончателните ставки

Данъците върху МПС-тата разбуниха духовете в цяла България. От 2019 година местният налог се изчислява по съвсем нова формула,  с която се въвежда и нов елемент - екокомпонент (Евро 1, 2, 3, 4, 5, 6). Формулата изглежда така:

Данък МПС = имуществен компонент (мощност и година на производство), умножен по екокомпонента.

Всеки автомобил попада в различна скала на облагане, в зависимост от мощността си. Размерът на данъка се определя индивидуално от всяка община. Държавата задава само рамката. Само при възрастта на колата таблицата е една и съща за цялата страна. Новото за всички е, че отстъпката за наличие на катализаторно устройство отпада. Самите служители на „Местни данъци и такси” признават, че това трудно се доказва и е имало много опити за измами. Тази отстъпка се заменя по смисъл с екокатегорията.  

Ставките за новия данък кола в Пловдив трябва да бъдат одобрени до края на януари. Засега те все още са в проектонаредба, която е представена за обществено обсъждане. Вижда се обаче, че философията „замърсителят да плаща повече” (старите трошки, които не отговарят на високи ексостандарти)  не е спазена.

От таблиците по-долу става ясно и още едно нещо - че общините масово се придържат към ниската граница на ставките. Едно от предположенията за това е, че годината е предизборна. Местните администрации залагат минимално оскъпяване за старите и масово използвани автомобили. Ръст в налога за тях наистина ще има, но той ще е символичен. Както образно се изрази председателят на бюджетната комисия към НС Менда Стоянова - цената на няколко кутии цигари.  Общинските съвети в София и  Бургас твърдо са заложили на минималните разрешени от закона ставки за най-маломощните автомобили. Община Пловдив е една идея отгоре.


Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?