Данък "трошка” с минимален скок
Философията "замърсителят плаща повече" не сработи и в Пловдив, където още чакаме окончателните ставки
- 18:50, 21.01.2019
- 4277
- 0
Данъците върху МПС-тата разбуниха духовете в цяла България. От 2019 година местният налог се изчислява по съвсем нова формула, с която се въвежда и нов елемент - екокомпонент (Евро 1, 2, 3, 4, 5, 6). Формулата изглежда така:
Данък МПС = имуществен компонент (мощност и година на производство), умножен по екокомпонента.
Всеки автомобил попада в различна скала на облагане, в зависимост от мощността си. Размерът на данъка се определя индивидуално от всяка община. Държавата задава само рамката. Само при възрастта на колата таблицата е една и съща за цялата страна. Новото за всички е, че отстъпката за наличие на катализаторно устройство отпада. Самите служители на „Местни данъци и такси” признават, че това трудно се доказва и е имало много опити за измами. Тази отстъпка се заменя по смисъл с екокатегорията.
Ставките за новия данък кола в Пловдив трябва да бъдат одобрени до края на януари. Засега те все още са в проектонаредба, която е представена за обществено обсъждане. Вижда се обаче, че философията „замърсителят да плаща повече” (старите трошки, които не отговарят на високи ексостандарти) не е спазена.
От таблиците по-долу става ясно и още едно нещо - че общините масово се придържат към ниската граница на ставките. Едно от предположенията за това е, че годината е предизборна. Местните администрации залагат минимално оскъпяване за старите и масово използвани автомобили. Ръст в налога за тях наистина ще има, но той ще е символичен. Както образно се изрази председателят на бюджетната комисия към НС Менда Стоянова - цената на няколко кутии цигари. Общинските съвети в София и Бургас твърдо са заложили на минималните разрешени от закона ставки за най-маломощните автомобили. Община Пловдив е една идея отгоре.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни