49
Следвайте ни

Брандовете на богатите идват евтино у нас... в кутия

viber icon

Колко струва луксът - 300, 500 или 35 лева? Ловците на оферти и маркетолозите знаят, че цените могат да варират в широки граници. Първите, защото винаги са информирани кое, къде и за какви пари се предлага, а вторите, тъй като са наясно, че маркетинговите разходи са силно перо в бюджета на всяка компания. Ако те се сведат до минимум, себестойността на продукта може да падне в пъти.

Когато преди няколко години трима приятели в Пловдив подхващат бизнес с абонаментни кутии за козметика, едва ли подозират, че в България този тип търговия ще се развие до небивали размери. През 2019 г. те продават „Кибрит“ на Николай Маринов от Варна. И брандът, който са развивали като хоби в свободното си време, без да напускат работа, се превръща в пълнокръвна компания. От март 2020-а до същия месец на 2021-ва, само в рамките на година, оборотът и продажбите са нараснали тройно. Впоследствие всеки месец се вдигат с 10 на сто, което си е повече от 100% на годишна база. За сравнение, годишният ръст на най-оборотните частни лаборатории в COVID кризата е 80 на сто. На трудов договор във фирмата работят 7 души, а по време на големи кампании се наема допълнителен персонал.

В последната си кутия марката предлага 4 маски за лице на японски производител, а също крем, тоник и аксесоар за почистване на обща стойност 39 лева. В същото време само един брой от същата маска в магазин за козметика у нас се продава срещу 9,90 лева. Излиза, че дори да си платим маските, останалите продукти в кутията, които също никак не са евтини, получаваме гратис.

В какво се състои магията?

В световен мащаб моделът е познат още от 2010 г., като често се бърка с т.нар. „мистериозни кутии“ - пратки, чието съдържание е напълно неизвестно до момента на неговото получаване от потребителя. При тях се залага на лотарийния принцип - кутия за 100 долара може да съдържа продукти за 10, но понякога може да надхвърли над 10 пъти вложените в нея средства.

Случаят с кутиите за козметика е съвсем различен. В тях част от продуктите са известни от самото начало. Това са т.нар. „бестселъри“ - стоки на луксозни марки, които в магазина или платформата на компанията са на висока цена, а поръчани в кутията излизат евтино. Така срещу символична сума клиентът получава скъп продукт, който иначе трудно би могъл да си позволи.

Излиза ли им сметката на скъпите брандове?

Потребителите, склонни да плащат за скъпа козметика, обаче гледат с недоверие към огромните отстъпки, които получават феновете на кутиите. Ако си произвел продукт за 100 лева, а го продаваш за 10, означава, че или си надул първоначалната цена, или на двата пазара продаваш два различни продукта, като по-евтиният е имитация на по-скъпия, убедени са те. Според доц. Теофана Димитрова, специалист по маркетинг, при всяко поръчково производство могат да бъдат наложени алтернативи на суровините, които да поевтинят продукта. Ако доставчиците са много на брой, компанията може да избере такива, с които да договори най-изгодните условия. При всички случаи обаче маркетинговите разходи са силно перо и ако спестят от тях, фирмите биха могли да предложат по-ниска цена.

Възможно е чуждата търговска марка умишлено да е поставила по-висока цена на сайта си, защото разчита не толкова на продажби на дребно, колкото на договори с разпространители. Така тя насочва умишлено потока от клиенти към разпространителите. Брандът заявява високо качество и принадлежност към луксозен сегмент от стоки, а в същото време успява да реализира големи количества. По този начин се играе с различните пазари, обяснява доц. Димитрова.

По думите й високо поставената цена, видима онлайн, крие показност за принадлежност към луксозен сегмент, но покупката е рискова, тъй като може да се окаже, че продуктът се произвежда отделно за България и не е със същото качество, както в страната производител. Не така мисли обаче Валентин Бацов, съосновател и продуктов мениджър на най-стария бранд кутии за козметика у нас - Good Box. Според него разликата в качеството е напълно изключена. „Всяка марка, с която си партнираме, застава зад името си и в никакъв случай не би си позволила да предложи по-ниско качество за България“, категоричен е той.

От компанията отчитат ръст за периода на пандемията. „По-високи нива на продажбите се наблюдават при повечето онлайн платформи“, обяснява Бацов. На същото мнение е и доц. Димитрова, според която търговията по интернет търпи разцвет с настъплението на коронавируса. „Съвсем естествено е също органик и екопродуктите да се купуват повече по време на COVID кризата. Пандемията промени навиците на хората и те започнаха да обръщат повече внимание на здравето си. Нормално е и бих очаквала този бизнес да се развива все повече в бъдеще“, казва специалистът по маркетинг.

Маска за 49 евро пада под 30 лева в България

Цената на почистваща маска за лице на известна нидерландска марка пада повече от тройно, докато продуктът стигне от Амстердам до българските си потребители. На официалния сайт на козметичната компания черно на бяло е записана сумата от 49 евро за единична бройка от продукта. В кутиите с изненади на българска компания за био и натурална козметика обаче тя фигурира на символична цена - по-малко от 30 лева. Всъщност точната й стойност не може да се изчисли от обикновения потребител, тъй като тя е само един от 9-те продукта в кутията с реална стойност над 180 лева, за която потребителят плаща 35. Изглежда като уловка, но не е.

„Много от нашите партньори са фирми производители, които искат да популяризират продуктите си. Абонаментните кутии са добър шанс за това. Обемът ни на продажби е много голям, затова сме интересна платформа за тях. Като прибавим и безплатната доставка до целия ЕС, която предлагат, стойността пада още повече“, обяснява Валентин Бацов, съосновател и продуктов мениджър на Good Box.

Според него за производителите участието в кутия е много по-евтино от какъвто и да е друг вид реклама. „Ако аудиторията е ангажирана, маркетинговите разходи са значително по-малки“, убеден е Бацов.

Кутиите на компанията му често съдържат продукти от световни производители, но бизнесът е фокусиран основно в подкрепата на родни брандове. През април 2020 г., след обявяването на локдауна, от фирмата пускат специално издание само с български продукти, за да дадат рамо на партньорите си в коронакризата.

Нов модел в маркетинга тръгна от Пловдив

Трима предприемчиви приятели от Пловдив поставят началото на нов модел в маркетинга - бизнес с абонаментни кутии. През 2019 г. друг предприемчив българин, само че от Варна, открива в интернет обява, че бизнесът се продава. „Проучвах модела доста преди закупуването на бранда. Свързах се със собствениците, срещнахме се да уточним детайлите и не ми отне много време да се реша на покупката. През юни 2019 г. „Кибрит“ премина в нашите ръце", спомня си Николай Маринов.

Компанията му, в която понастоящем работят 7 души на трудов договор, се развива лавинообразно през последните две години. "Можем да си позволим да не слагаме голяма надценка на продуктите, защото при солидно количество продажби и сравнително нисък марж получаваме доволни клиенти", обяснява бизнес модела Маринов.

Една от българските компании, с която брандът работи от години, успява да стартира нов продукт на базата на взаимно сътрудничество. Еликсирът за лице е разработен специално за „Кибрит“, а в асортимента на марката се предлага на редовна, по-висока цена. Как се случва така, че стойността му в кутията пада?

„Поръчваме им хиляди бройки, те си получават парите, а отговорността да продадем продукта си остава изцяло за нас. Липсва финансов риск за производителя, който поема единствено част от себестойността на продукта като инвестиция в маркетинга. Впоследствие тази инвестиция се отплаща“, обяснява Маринов. Бизнесменът смята, че ако не е било съвместното начинание, този продукт можеше изобщо да не се появи на пазара, тъй като инвестицията в него е много голяма.

„За българските марки е трудно да се конкурират със световните брандове, които имат огромни бюджети за реклама, а продуктите им всъщност са не по-малко качествени. Българската козметика е на световно ниво, вярваме в това и я подкрепяме в усилията й да достигне до нови клиенти“, казва Маринов.

Макар компанията му да е работила с известни личности от ранга на Николета Лозанова, в момента стремежът е да се привличат т.нар. макроинфлуенсъри. Те не разполагат с армия от хиляди последователи, но успяват да отгледат ангажирана аудитория. Не са непременно публични личности, но вярват в това, което презентират, имат опит с козметиката, а много от тях са били клиенти на марката. "Невинаги броят на аудиторията е определящ. Понякога е по-важно, че хората слушат съветите ти и ти се доверяват", убеден е бизнесменът.

Илияна Караланова

Илияна Караланова

Отговорен редактор Marica.bg

Илияна Караланова е завършила „Славянска филология” в ПУ „П. Хилендарски”. Работила е в Топ ТВ, в. „Труд” и plovdivweek.com. Била е зам.-главен редактор на в. „Строителство Имоти”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Биткойнър

Биткойнър

02.10.2021 | 17:27

Как лесно и бързо да печелим криптовалута Биткойн, само тук и сега : http://bitcoinzavseki.blogspot.com

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?