Следвайте ни

Пазарите обнадеждени след първоначалния КОВИД шок

viber icon

Борсов коментар от Велизар Фурлански

Спокойно можем да кажем, че изминалата седмица беше най-спокойната на капиталовите пазари от поне два месеца. В понеделник индексите направиха по-резки спадове, които успяха да неутрализират до края на седмицата. Дори технологичният NASDAQ успя да излезе на плюс, сравнявайки с началото на годината. Така след най-голямата контракция в икономиката, която далеч не е преминала, един от най-важните индекси бележи ръст от началото на годината. Много анализатори и инвеститори критикуват огромното разминаване между „Уолстрийт“ и „Мейнстрийт“. Така описват света на капиталовите пазари, където се търгуват финансови инструменти (Уолстрийт) и реалната икономика (Мейнстрийт). Обикновено финансовите инструменти се влияят пряко от това как се развива икономиката и дори борсовите индекси са сочени като едни от най-добрите изпреварващи показатели за просперитет. Все пак на пазарите се търгуват очаквания, а не минали събития. Всичко това означава, че в момента пазарът има наистина розови очаквания за възстановяване след КОВИД шока.

Междувременно много дружества обявяват финансовите си резултати за първото тримесечие, което е и първа възможност да разберем как се справят компаниите в среда на изолация. Започваме с една компания, която е лицето на немската индустрия ​- Daimler. Това е компанията, произвеждаща най-известните коли в света ​- мерцедес. При приходите на компанията изменението не е чак толкова голямо, като отчитат спад от 6,2% спрямо първото тримесечие на 2019-а. Обръщайки внимание на оперативната печалба (печалбата преди лихви и данъци), наблюдаваме спад от 77%, което е значително. Относно нетната печалба, тя е почти нулева, като очакванията са да остане такава за цялата 2020 година.

Поглед към друга огромна компания в автоиндустрията - Fiat Chrysler. При нея положението е още по-влошено, като нетният резултат е почти 1,7 млрд. евро загуба за първите три месеца. На дружеството му предстои сливане с компанията, произвеждаща Пежо и Ситроен, като коментарите от „кухнята“ са, че коронавирусът ще забави действията по сливането, но плановете по никакъв начин не са пропаднали. Разбира се, автомобилните компании са едни от най-пострадалите от коронавируса, защото продуктът, който произвеждат и продават, е силно цикличен, т.е. новата кола е едно от първите неща, от които бихме се лишили, щом икономическото ни положение се влоши.

Точно на другия полюс са компаниите от сектора на здравеопазването. Фармацевтичните гиганти са едни от най-добре представящите се в тези времена на несигурност. До голяма степен това е вярно при всеки спад на пазара, а не е единичен случай, защото в момента основният проблем е здравословен.

Искам да обърнем внимание и на един клас активи, който стана много популярен преди три години - криптовалутите. Както обикновено, волатилността там е огромна и те са хапка само за най-рисковите играчи. Движението в цената на биткойна за последните три месеца накратко е 50% надолу... последвано от 100% поскъпване, т.е. връщане на цените до нивото, където бяха в началото на февруари. Макар и основната криптовалута да е далече от върховете от декември 2017 година, привържениците на подобни инвестиции се надяват, че до края на годината е възможно пак да се завърнат на цени от 15 000 долара за биткойн. Редно е да бъдете предпазливи с такъв тип инвестиции ​- биткойнът харчи ток колкото Австрия и не произвежда нищо, което го отдалечава много от максимата, която обичам да следвам: Една инвестиция трябва да генерира паричен поток! 

*Авторът е сертифициран брокер на ценни книжа. Представеният анализ е единствено с информативна и дискусионна цел и не представлява инвестиционен съвет и/или препоръка. Както авторът, така и клиенти на посредника е възможно да притежават един и/или повече от коментираните финансови активи. 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?