Следвайте ни

Борсов коментар: До 10 г. половината продажби на Volkswagen ще са на електромобили

viber icon

Автор Ивайло Андонов, директор ИЦ Пловдив в инвестиционна компания. Авторът притежава над 20 годишен опит в сферата на инвестициите и капиталовите пазари

Надеждите за бързо възстановяване на световната икономика и решението на ФЕД зад океана относно лихвите отведоха индексите отново до рекордно високи нива . За първи път от създаването си бенчмаркът на Уолстрийт  Dow Jones през изминалата седмица надмина границата от 33 000 пункта. В Европа DAX, благодарение най-вече на автомобилният сектор, също записа нов исторически връх от над 14 800 пункта .

В сряда в САЩ  от Федералният резерв обявиха, че не се притесняват от инфлационния натиск и не очакват увеличение на лихвите поне до края на 2023 г. Ръководството на ФЕД запази прогнозата  си за  лихвени проценти близо до нулата за предстоящите  две години.Това се случва на фона на очакванията, че американската икономика ще нарасне със солидните 6,5% през 2021 г, отчасти благодарение на огромния федерален фискален стимул от 1,9 трлн. долара  и оптимизма около успеха на коронавирусните ваксини.Решението успокои инвеститорите, като се купуваха  акции на дружества, които ще се възползват от възстановяванията в секторите, засегнати най-силно от пандемията.  Книжата на American Airlines и United Airlines поскъпнаха със съответно 5,7% и 8,0%.

Въздушните пътувания през уикенда в САЩ стигнаха до  най-високото си ниво

от над една година. От миналия март ръстът при двете компании е съответно 137% и 148%.  Скокът в доходността на облигациите в четвъртък обаче  оцвети  в червено технологичните акции и свали световните индексите от рекордните им нива. Единствено банковият сектор  напредна. По-високите лихвени проценти подобряват маржовете на печалбата и така банките ще  печелят повече от увеличаващата се разлика между лихвения процент, по който заемат в краткосрочен план, и лихвения процент, който отпускат в дългосрочен. Книжата на U.S. Bancorp и Wells Fargo се повишиха с 2,9% и 2,1%. При JPMorgan ръстът е с 1,5 на сто, а при Bank of America - с 2,6%, като прибавят общо 29 % от началото на годината.

През отминалата седмица акциите на Volkswagen блестяха над всички останали .След публикуването на финансовите данни и обявяването на новите планове за развитие,  дяловете на немския концерн се изстреляха с внушителните  25 % /ниво от 250 евро в четвъртък /, за да стане най-голямата компания в германският основен индекс  DAX. От началото на 2021 пазарната капитализация е нараснала  с цели  47 % до 140 млрд. евро.

Амбициозният и иновативен изпълнителен директор Херберт Дийс

още през изминалата година  заяви, че компанията му е в „надпревара с Tesla“ . Изглежда, че методично и типично по немски, без излишни фанфари и туитове, Херберт Дийс и ръководената от него  Volkswagen в близките една-две години са  напът да заемат първото място по производство но електромобили. От UBS явно са на същото мнение, като заявиха, че не китайските  съперници като Xpeng Inc. или Nio Inc. а именно Volkswagen е техният фаворит за  първото място .Във вторниик от Volkswagen обявиха и за  разширяване на партньорството си с шведския производител на батерии Northvolt. Автомобилният производител е поръчал на Northvolt доставка на първокласни батерийни клетки за сумата от 14 милиарда долара. Volkswagen се стреми да удвои доставките на електрически превозни средства до 1 милион през настоящата 2021-а, като целта е до 2030 г. електромобилите да представляват около половината от продажбите й на нови автомобили. За да постигне на тази цел, от 2023 г. компанията ще въведе нов вид клетка за батерии, която до 2030 г. трябва да бъде инсталирана в около 80% от всички нейни електрически превозни средства. По този начин компанията ще намали разходите за батерии от 30% до 50%. За да отговори на повишеното търсене и намали цената, Херберт Дийс планира мащабна инвестиция в шест мегафабрики за батерии. В допълнение, конгломератът планира да пусне на пазара догодина първия си електрически автомобил от най-висок ценови клас.

За момента конкурентът 

BMW AG не планира да инвестира в собствено производство на батерии

за е-автомобилите, а да работи  с утвърдени доставчици. И тяхната дългосрочна цел е до края на десетилетието си електрическите автомобили да съставляват около половината от общите <210> продажби. Във вторник  BMW AG изненадаха акционерите си с по-добра от очакваната рентабилност /ръст до 8% от настоящите 2,7 %/. BMW AG от началото на годината е на плюс с 18%, като само през изминалата добави 8,7 %.

Седмицата на Българската фондова борса премина предимно с минимална волатилност  и вяла търговия. Сред печелившите за петте работни сесии са „Неохим“ с ръст в цената на акциците от 13%, следван от „Монбат“ и „Софарма“ съответно с повишения от 6 % и 2,4 %. При висок оборот компенсаторните записи се понижиха до 0,17, или спад с около 15 %.

* Материалът е с информационен характер и  не трябва да се разглежда като предложение за покупки или продажби на финансови инструменти. Както авторът, така и клиенти на компанията, в която работи, е възможно да притежават един и/или повече от коментираните ценни книжа .

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кой е най-добрият вариант за страната след изборите?