Следвайте ни

Бизнесът оцени със "среден 3" икономическата ситуация у нас

viber icon

Слабо законотворчество, липса на диалог между държавата и частния сектор, противоречиво прилагане на нормативната база и бавно правораздаване са сред основните пречки пред бизнес средата в България. Това показва анкета на Сдружението за модерна търговия (СМТ), проведена в периода юни-юли 2021 година сред членовете на Сдружението Billa, Deichmann, dm, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, ПроМаркет, T MARKET, Фантастико и Хиполенд.

Бизнес климата в страната е оценен с 3,2 по скалата от 1 до 6, където "1 - силно неблагоприятен", а "6 - отличен". Като един от основните проблеми анкетираните посочват несигурната и непредвидима среда. Пример за това е практиката да се налагат административни промени в движение и в много кратки срокове, без дългосрочна перспектива и без оценка на последствията върху бизнеса, с което управляващите предизвикват непланирани и неоправдани разходи. 

На въпроса "Как оценявате качеството на законодателния процес по отношение на бизнеса в България?" анкетираните са дали средна оценка от 2,7 по скалата от 1 до 6. Като основни недостатъци са посочени липсата на диалог и предварителна оценка на въздействието при приемане на важни нормативни актове. Като примери в това отношение са посочени Наредба № Н-18 и последните промени в Закона за защита на конкуренцията. В първия случай бизнеса бе натоварен с разходи, значително надхвърлящи разчетите на държавата. Във втория случай съществуват основателни опасения, че КЗК от регулатор се превръща в инструмент за унищожаване на бизнес.

Работата на администрацията по отношение на бизнеса получава много ниска оценка - 1,7 по скалата от 1 до 6 като причините за това са комплексни. Заради неясни нормативни текстове съществува разнородна и противоречива интерпретация на закони от страна на регионалните звена на различни регулатори (БАБХ, Инспекция по труда, КЗП и др.). В резултат на липсата на централизираност и единност на проверките се засилва административната тежест върху изрядните компании.

Според бизнеса въвеждането на електронно правителство и разработването на единен портал, на който да са достъпни различни административни услуги би довело до намаляване на административната тежест и би улеснило съществено бизнеса.

Коментари (2)

до смях

до смях

21.07.2021 | 16:25

в туристическия бранш е същото. Смешни заплати и условия, персонала по хотелите е украинци и турци / в ресторантите/ . За това не само държавата е виновна, а алчните българи, които искат бързо забогатяване и то на чужд гръб. Един малък пример-платил си пакет олинклузив и паркинг отделно по 10лв. на ден :( :(

Отговори
1 0
Смях

Смях

21.07.2021 | 15:03

Какъв бизнес бе? В частния сектор всички работодатели са абсолютни експлоататори! Къде са проверките от НАП ,инспекцията по труда? Или на проверяващите им пълнят гушите и си затварят очите за скандални нарушения ? Искате пари за пенсии и социални плащания. Ами вземете ги от осигуровки,вкарани стриктни плащания по трудови договори. Обществена тайна е как се работи при частника. В България бизнес няма!

Отговори
1 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?