49

Абсурдно: Авиопревозвачите с COVID помощи за период преди пандемията

Един от най-засегнатите сектори от Ковид пандемията – авиоиндустрията, е и най-ощетен откъм финансови помощи. На всичко отгоре, когато най-после му се отпуснаха средства, се оказва, че те са за „покриване на загубите до 2019 г.“, когато все още в България не бе обявена пандемия. Кабинетът гласува мярката на заседанието си миналата сряда. 

Европейската комисия одобри отпускането на помощ от 60 милиона лева за компенсации на въздушните превозвачи. Средствата са осигурени от държавния бюджет и са прехвърлени за управление на Министерството на транспорта и съобщенията. Парите обаче се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства дължими към 31 декември 2019 г., в размер на не повече от 20 на сто от оборота от реализирани чартърни програми и наем на самолети за 2019 година.

От Асоциацията на българската авиационна индустрия (АБАИ) заявяват категорично, че в това няма никаква икономическа и пазарна логика и тази помощ няма да отиде по предназначение, а именно за преодоляване на последствията от пандемията. В тази връзка председателят на АБАИ Тодор Иванджиков е изпратил отворено писмо до премиера Кирил Петков, до вицепремиера и министър на финансите Асен Василев, до министъра на транспорта Николай Събев и до председателя на комисията по транспорт в парламента Борислав Гуцанов.  В писмото се отправя молба „за адекватна и бърза реакция да не се допуска абсурдното, скандално и лобистко решение финансовата помощ за авиационните превозвачи във връзка с последиците от пандемията да бъде за покриване на задължения към 31 декември 2019 г.“

От бранша настояват в текста на Постановление на Министерски съвет, с което ще се определят условията за разпределяне на безвъзмездната помощ за авиационните превозвачи в България, да бъде записано, че средствата се предоставят за покриване на непокрити фиксирани разходи, направени през периода от 1 март 2020 г. – 31 декември 2021 г. В противен случай авиопревозвачите в България заплашват държавата със съд и сезиране на Европейската комисия, уточниха от пресцентъра на АБАИ. Превозвачите настояват и за търсене на отговорност от виновните лица за включването на периода от преди пандемията в Решението на ЕК и в ПМС.

След многомесечни усилия от страна на асоциациите в бранша едва през септември 2021 г. 46-тото народно събрание одобри отпускането на финансова помощ за авиационните превозвачи в България. Противно на всякаква логика обаче текстът, гласуван в „Закона за изменение и допълнение на закона за държавния бюджет за 2021 г.“ предвижда средствата „да се предоставят за погасяване на публични задължения, задължения към банки и задължения по договори за оперативен лизинг на въздухоплавателни средства, текущо дължими към 31 декември 2019 г.“

„По абсолютно необясними причини българският законодател определя средствата, предназначени по смисъла на „Временната рамка“, за преодоляване на последствията за икономиката от COVID-19, да бъдат предоставени на български предприятия за покриване на техни задължения от периода преди пандемията“, обясняват от авиопревозвачите. По думите им за всички е пределно ясно, че задължения, налични към края на 2019 г. не са и не биха могли да възникнат в резултат на пандемията от COVID-19, настъпила през 2020 г. В същото време обаче законодателят е постановил този текст и въпреки всички досегашни усилия той е залегнал и в Решението на ЕК, както и в проекта на Постановление на Министерски съвет, изготвен от Министерство на транспорта и съобщенията.

Ето и писмото на АБАИ

 

 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
Профи

Профи

19.04.2022 | 10:43

Напротив, тъкмо до края на 2019 г. трябва да е помощта. Причината е, че както и в много бизнеси, при авиацията почти всичко е на лизинг. Ако си взел лизинг през 2018, е нормално да се затрудниш след 2019, т.е. именно преди 2019 са задълженията, които не си можел да предвидиш. Ако си пуснал лизинг през 2020, в разгара на пандемията, си идиот, който трябва да се сърди на себе си, защо евросъюза да ти помага за глупостите? А Иванджиков просто иска кухите му фирми да се налапат - впрочем те са без дейност от некадърност, а не вследствие на пандемията...

Отговори
1 0

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?