49
Следвайте ни

2022-ра може да е последната година с ниски цени на горивата

По Коледа може???? да зареждаме по-евтино по бензиностанциите

viber icon

Търговците на дребно продължават да повишават цените на горивата дори когато следва да ги намалят в съответствие с понижаващите се тарифи на петрола на едро, твърди организацията за автомобилни услуги RAC. В отговор на опасенията, свързани с новия вариант Omicron на коронавируса, петролът поевтиня с около 10 долара за барел през миналата седмица, но както в България, така и в цяла Европа това не доведе до чувствително по-ниски цени за потребителите.

Оказва се, че страната ни е една от малкото, усетили някакво намаление в последните няколко дни. Масовата цена на горивата в България падна с 2 до 3 стотинки за литър. В редица страни от ЕС обаче, разликата не е със знак минус и през последната седмица средно за общността цените са скочили с 3,2%, показва анализа на RAC.

Според доклада, това покачване на цените на бензина е "напълно неоправдано", като по-големите търговци на дребно правят "шокираща" печалба. По-специално RAC посочи големите вериги бензиностанции като виновник и заяви, че е трябвало да намалят цените, но вместо това са ги увеличили „ненужно“. Търговците на дребно ще реализират рекордни печалби през тази година, а кризата с горивата ще продължи, е другата констатация.

Задаващата се 2022-ра пък може да е последната година на евтин бензин, дизел, пропан-бутан. На практика заради предлагания от европейските институции начин на облагане на горивата през 2023 г. се очаква формиране на т.нар. административно поскъпване, което 

за България се изчислява на около 1,00-1,10 лева на литър без ДДС за всички горива. 

Намерението е заложено в пакета "Готови за 55".  

На този фон срокът за транспониране на директивата от страна на България е 2023 г. Тоест трябва да се случи в рамките на следващата година. На практика България ще бъде най-засегнатата страна, тъй като е и с най-малки възможности и с много голяма част енергийно бедно население. Директивата не предоставя възможност за дерогация. Към това трябва да се прибавят изискванията за внедряване на ВЕИ в транспорта, което означава 26% оскъпяване за собствениците на бензиностанции. Съответно това ще се прехвърли върху цените на горивата.

При включване и на директивата за енергийната ефективност, и на новите изисквания за енергийна инфраструктура, излиза, че 

цените на настоящите горива ще се оскъпят като цяло от 150% до 200%. 

Предвид факта, че все още няма окончателни решения, тези изчисления може да се окажат твърде оптимистични. Все пак има някаква надежда за отлагане на този забързан ход на Европейската комисия предвид факта, че не само България, а и други страни се оказват в невъзможност за изпълнение на тези забързани изисквания.

Въпреки това, според Живодар Терзиев - председател на Българската петролна и газова асоциация (БПГА), е възможно по Коледа да зареждаме по-евтино гориво заради спада в цените на международните пазари. "В момента сме в период на пик и плато. Ако ситуацията се запази и няма възстановяване на цената, може да очакваме по-ниски цени в средата или към края на декември", обяснява председателят на БПГА.

Станимир Кронев

Станимир Кронев

Репортер-редактор - екип "Бизнес"

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кои са най-големите предизвикателства пред новото правителство през 2022-ра година?