Без Ми-17 сме безсилни при пожар

Френският "Кугър" е картонена играчка и не може да се справи със сериозна мисия

Тобия Качаков, пловдивски авиоветеран с 60-годишеш стаж, борден инженер, конструктор, 8 години летял на вертолети Ми-8 и Ми-17.

Гневен съм, мъка ми е за  загиналите колеги. Сега ще почнат да търсят вина в пилотите, в организацията, вероятно  ще сменят командира на 24-та база. Това е политическата игра. А има свещено правило в авиацията - загиналият е прав! 

Познавам  отлично вертолетите  Ми-17 - летял съм на тях, както и на Ми-4, на Ми-8,  към 7400 часа, 8 години по 80 часа на месец. Не съм имал никакъв инцидент с вертолета. 

А вършехме най-опасната работа - строителство с вертолет. Работехме здраво- строително-монтажни работи. Монтирахме над 600 стълба за далекопроводи в Родопите. 

Вече не ползваме вертолети за строителни цели, правят го само в САЩ, Русия и Канада, а ние ги ползваме само за спасителни акции. При тях нещата са жестоки -  трябва да си трениран,  да си свикнал да се провираш, да можеш да летиш с гръбен вятър. Не си ли готов - загиваш!

 Пилотът трябва да усеща машината и полета с тялото си. За това обаче са нужни много часове във въздуха.

Ми-17  е бойна машина, здрава и мощна, изчислена да лети 40 г. Двата му двигателя са по 2200  конски сили. Има огромна товарна кабина и може да носи 4 тона товар вътре и 3 тона на външно окачване.  Може да носи  4 тона експлозиви, 6 ракетни оръдия, картечница, може да хвърля бомби. В Афганистан руснаците го ползваха и съсипваха талибаните отдалече.  

Ако Ми-17 е снабден  с модерна пожарникарска апаратура, каквато ние нямаме, ще е незаменим - при това, за разлика от американските Сикорски, струва не 15, а под 5 млн.   

130 държави в света, сред които Китай, Индия, Япония, Румъния, Полша, Унгария, имат в момента на въоръжение Ми-8 и Ми-17. 

Минимум 120 часа годишно трябва да има един вертолетчик. А нашите имат понякога по 20 часа - това е политическо убийство.  Питайте министър Каракачанов колко керосин е отделил за тренировки на пилотите.

Защо от 6 Ми-17, които имаме, лети само един? Защо другите са неизправни, след като имаме лиценз за ремонта на тия вертолети? И пловдивският завод може да ги ремонтира. 

Министерството трябва да планира летателните часове. А те правят икономии - там е престъплението. Трябва да им осигурят керосин за 200 часа нальот на всеки летателен състав, на всеки екипаж, първи и втори пилот, даже с навигатора.  За това трябва да има пари - това е бойната готовност на държавата.

Имаме излишъци от 1.4 млрд., а икономисваме керосин за летците? Това не е ли престъпление? Не е ли предателство спрямо защитата на държавата? 
Питам: Господа военнопланиращи в МО, колко часа сте предвидили за подготовката на един вертолетен пилот за година? Американците летят 200 часа, защо ние да не летим? Като сме скъпи на керосина, правим ковчези!   

Това беше единственият вертолет, който можеше да гаси пожари в България, Румъния, Гърция, Македония. Какво правим, ако сега избухне пожар?

Ако се случи аварийна ситуация или пожар в момента, никой от тия картонени френски вертолетчета "Кугър", които са скъпи играчки,  не може да отиде и да се справи. Леки и повратливи са, но гаснат в пушек, с малка товароносимост, неприложима при аварии. А и от 12 кугъра неизправните са 9.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?