Бетонният мост скара Пловдив с държавата

Държавната компания настоява да бутне Бетонния мост, преди да направи пробива под гарата

Модернизацията на ЖП възел Пловдив с европейски пари може да постави задълго в капан над 100 000 души, които живеят в район "Южен". Това стана ясно по време на представянето на проекта пред общинските съветници и администрацията вчера. От Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обявиха, че имат идея да съборят Бетонния мост, а едва след това да направят пробива под Централна гара.

Ако това се случи, автомобилите и рейсовете от градския транспорт ще трябва с години да минават само през надлез "Родопи" и Коматевския възел, където обаче връзките с центъра и останалите райони и в момента е трудна. Подобна организация ще доведе до кошмарни задръствания на Сточна гара и кръстовищата до Аграрния университет и Стоматологичния факултет на бул. "Христо Ботев". 

След години на хвалби за проекта от страна на местната администрация едва вчера Иван Бакалски от НКЖИ изплю камъчето за реда, по който ще се реализират отделните дейности. Разясненията му шокираха съветниците от управляващото мнозинство и опозицията, които скочиха като ужилени и се зарекоха заедно да бранят интересите на гражданите. 

Повод за дебата в местния парламент бе необходимостта от  изменение на подробния устройствен план и плана за уличната регулация и предложения от НКЖИ вариант. Промените във връзка с бъдещото пътно съоръжение ще се разглеждат на утрешната сесия за втори път, след като старейшините бяха  отложили проекта заради многото въпросителни и протеста на живеещите на бул. "Македония", чиито имоти ще бъдат отчуждени.   

Новината за събарянето на Бетонния мост, без да е изграден алтернативният пробив под Централна гара, предизвика остра съпротива.  Слави Георгиев, Стефан Послийски, Костадин Гаров и Камен Шишманов от  Патриотичен фронт, Дани Каназирева от Съюз за Пловдив и Петя Манева от БСП предупредиха, че е невъзможно да бъде разрушен мостът, без да е ясно кога ще бъде  построен пробивът, защото по този начин ще бъде блокиран целият район "Южен" със 100 000 души население. Отпор даде и Веселин Маневски от ГЕРБ. "Ние сме длъжни да защитаваме интересите на гражданите, а в случая те ще бъдат силно ощетени", коментира той и напомни, че съветниците се избират от хората и имат мандат, за разлика от служителите на НКЖИ, които са на държавни длъжности.

Бившият зам.-кмет Александър Константинов попита как ще бъде изместен  главният колектор, който обслужва целия район около гарата, и кой ще финансира тази скъпа дейност. Иван  Бакалски обясни, че с европейски средства ще се изгради само подземното съоръжение, а всички останали разходи, включително и по преместването на главния колектор, се поемат от Община Пловдив. На кръстосан разпит го подложи и кметът Иван Тотев, а след това заяви, че  изместването на колектора, който обслужва целия район около гарата, е безумно. "За мен този проект е неизпълним", отсече Тотев и допълни, че на общината предстои да осигури 16 млн. лева собствено участие във Водния цикъл, както и финансиране на нов мост и завършването на "Модър - Царевец" . Не съм убеден, че можем да отделим толкова много средства и за изместването на колектора, призна градоначалникът. Според специалисти това ще струва десетки милиони.  Силно зачервен, Иван Бакалски се опита да убеди залата, че пловдивчани трябва да изтърпят неудобствата, за да се реализира проектът на НКЖИ. Той обаче не можа да даде отговор кога ще бъде построен тунелът под гарата.

 Моля ви да побързате с решението, защото сроковете по оперативната програма са кратки и можем да загубим европейските средства, обърна се към съветниците ръководителят на проекта. Четвърта година отчуждаваме имотите на ул. "Модър" за подлеза, а колко време ще отнеме отчуждаването на бул. "Македония", никой не знае, охлади надеждите му Иван Тотев. 

Александър Константинов предложи спасителен вариант - Бетонният мост, който не отговаря на нормативите, да бъде съборен, но веднага и бързо на негово място да започне строителство на нов надлез с четири развръзки. "Това ни устройва, но не и местенето  на колектор", съгласи се кметът.

Брожението сред съветниците се засили още повече, когато се оказа, че в НКЖИ  не знаят за проекта, направен преди 7 години по поръчка на същата държавна фирма за пробива. Според този проект се запазва Бетонният мост, а новото подземно съоръжение под гарата се прави без преместването на колектора и с развръзка по бул. "Христо Ботев" към Сточна гара, която липсва в сегашния вариант. "Проектът беше одобрен от експертния съвет на НКЖИ, с точна количествено-стойностна сметка, но не е ясно защо е оставен без движение", каза инж. Димитър Попов от "Ситиплан", един от авторите на  проекта от 2011 г.

Съветниците от Патриотичен фронт са категорични, че няма да гласуват утре предложеното изменение на плана за пробива и ще чакат НКЖИ да даде друг вариант. 

Скандалът между представителите на държавата и местната власт вероятно ще доведе до намеса на представители на правителството.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?