71

Как да победим пролетната умора със здравословна хидратация?

Пролетта е любим сезон, в който се „събуждаме от зимния сън“, зареждаме се с енергия и позитивизъм. При някои от нас обаче това несъмнено предизвиква дискомфорт, преходът от студено към топло време се оказва сериозно изпитание за организма. Чрез пролетната умора и нейните симптоми тялото и умът ни подсказват как да се погрижим за тях, така че да се почувстваме цялостно заредени и пречистени. От нас се иска само да ги послушаме. Преходът понякога не е плавен и е съпроводен с десинхронизиране на ежедневните ритми. Това стресира организма и води до образуването на повече кортизол и по-малко серотонин, което ни прави по-стресирани. Предполага се, че пролетната умора се дължи на промяната в съотношението на светлата и тъмната част на денонощието и връзката им с хормоналния баланс. Резкият преход между сезоните не дава на тялото достатъчно време да се приспособи. Резултатът е физическо неразположение с характерна липса на енергия. Симптомите на това състояние могат да бъдат с различно проявление и честота. Един от типичните признаци е извънредната умора, често граничеща с пълно изтощение. Тя сякаш спира притока на енергия и предизвиква постоянна сънливост. Сънят не ни е достатъчен, дори да не сме станали рано. Комбинацията от умора и разсеяност рязко намалява работоспособността ни. В крайна сметка пролетната умора повлиява сериозно и на емоционалното състояние. Неспособността да се справим с обичайните си задачи ни прави лесно раздразнителни. Всеки допълнителен фактор, който ангажира вниманието ни, предизвиква напрежение. Работните задачи обаче не стават по-малко. В резултат се чувстваме претоварени, дори задълженията и отговорностите ни да не са нараснали.

Пролетна умора - как да се справим?

Вече се убедихме пред колко предизвикателства е изправено тялото ни през пролетния сезон. За да се радваме на енергия и добро настроение трябва да се погрижим за организма си подобаващо. Най-лесният и бърз начин да намалим негативното въздействие на пролетта върху организма е като пием повече вода. По-високите температури водят до повече потене и загуба на течности. Не забравяйте, че обмяната на веществата в организма се забавя в обезводненото тяло. Водата е най-ободряващата и животоподдържаща напитка, равняваща се на 100% здраве, без каквито и да е било странични действия. Като нутриент участва във всички метаболитни и физиологични процеси в тялото. Водата пречиства токсините - освен всичко друго, тя е мощен и незаменим детоксикатор. Нашето тяло притежава функции за „самопочистване“, но когато не приемаме достатъчно течности, токсините се натрупват в организма и му носят вреди. Пиенето на вода оптимизира процесите на почистване и вредните за организма вещества не се задържат. Важен момент е да разпределим относително равномерно количеството приемани течности за деня, за да не натоварваме органите и да не изпитваме умора или дехидратация в дадени моменти. Избягвайте да поемате повече от една чаша наведнъж. Добре е да пием вода през целия ден: често, на малки глътки, като тя трябва да е със стайна температура. За да се запази водното равновесие в организма, човек трябва да приема минимум 30/40 мл на 1 кг телесно тегло. Потребностите варират и в зависимост от пола, климата, физическата натовареност, масата на тялото и възрастта. Вслушвайте се в тялото си. Истината е, че телата ни сами ще ни кажат от какво имат нужда. Но едно е сигурно, то винаги има нужда от хидратация, не изчаквайте да ожаднеете, това е сигнал, че сте дехидратирани. Поставете бутилката до вас, тя ще ви подсеща по-често да отпивате. Избирайте вода с ниска обща минерализация и неутрално pH, тя ще задоволи нуждите на организма по най-пълноцения начин. След като изпълним първото и най-важно правило, следва да пристъпим към следващите важни стъпки.

Спортът определено има огромен ефект върху пролетната умора. Той ни дава възможност да освободим натрупаното напрежение. Упражненията ни разсейват и ни дават усещане за цел, която да постигнем. Когато спортуваме, повишаваме тонуса си по най-естествения начин. Физическата активност подобрява кръвообращението, а то и притока на кислород.

Хранене

Съществува много голям риск да не успеете да се отървете бързо от умората, ако не се съсредоточите върху това, което ядете. Тъй като през зимата в организма липсват витамини и други важни елементи, сега трябва да му ги осигурите всички. Опитайте се да направите диетата си по-здравословна, като добавите зеленчуци и плодове. Здравословното хранене помага за неприятната пролетна умора, като прочиства организма. През зимата сме склонни на небрежност по отношение на качеството на храната. С наближаването на топлите сезони обаче, организмът има нужда от презареждане. Плодовете и зеленчуците ще ни помогнат да изхвърлим токсините и да получим необходимата енергия  и ефективно бори пролетната умора.

Срещу пролетна умора бъдете активни:

Не оставяйте недовършена работа за утре или за някой друг ден. Отлагането води до натрупване на планини от нерешени проблеми, защото всичко, което се забавя, продължава да съществува. Ако искате да се възстановите, скъсайте с навика да отлагате и започнете да противодействате на умората още днес. Грижата за себе си започва от самите нас. Заслужаваме да се чувстваме добре и да отделяме внимание и време за нас. Грижите се отплащат с усещане за удовлетворение и добро настроение. 

Бъди позитивни:

Научно доказано е, че ако гледаме позитивно на ситуацията и имаме добронамерено отношение към проблемите, ще се справяме по-лесно с тях.  И да не забравяме: пролетта е сезонът на оптимизма, затова не забравяйте да се усмихвате повече и да се хидратирате. Така по-лесно ще понесем промените на сезона!

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?