4020

Електронните здравни досиета влязоха в телефона, но ядосаха джипитата

Личните лекари искат също да имат достъп, за да следят какво става с пациентите им

Ударно и амбициозно започна въвеждането на здравните досиета в страната от началото на миналата седмица. Кампанията на Министерството на здравеопазването за популяризиране на мобилното приложение еЗдраве вече обхвана всички 28 области на страната, похвалиха се от ведомството. Мобилни екипи в молове и паркове по график помагат на всеки желаещ да сдвои здравното си досие с мобилния телефон. 

Безспорно новото приложение ще е полезно за пациентите, на които ще осигурява достъп до електронното им здравно досие и вече ще им изпраща известия за предстоящ преглед или имунизация. То обаче предизвика гневна реакция сред общопрактикуващите лекари, които, поне на този етап, няма да имат достъп до него.

Според джипитата, когато става въпрос за електронното досие, е много по-важно те да са наясно какво има в него. Според тях много често се случва пациентите да не могат да предадат точно къде са били на преглед, какви специалисти са ги преглеждали, какви диагнози са им били поставени, какво лечение е било проведено, колко е продължило то и още куп въпроси, свързани с лекуването на пациента, а това е сериозен проблем.

„Аз искам например да видя как са се движили нивата на кръвната захар на пациента назад в годините. Когато ние имаме достъп, ще можем да видим всичко, което се е случило с нашия пациент“, обясняват лекари. Според тях е, меко казано, нелепо липсата им на достъп до досиетата да се обяснява с тайната на пациента, тъй като няма нищо притеснително в това лекарят да знае всичко за здравословното състояние на своя пациент. Така при последващ проблем те ще могат по-адекватно и бързо да ги насочват при нужда към съответния специалист и ще имат представа от лечението.

Кога ще заработи новото приложение, е най-често задаваният въпрос  от пациентите.

„Имаме уверението на „Информационно обслужване“, че новата функционалност ще заработи до края на месец септември. Така гражданите вече ще получават на телефоните си напомняне за тези важни здравни събития. Паралелно с това приложението вече известява за всеки регистриран здравен запис, както и за изтичащи рецепти, направления и др.“, посочи преди броени дни министър Галя Кондева.

Тя припомня, че на този етап в здравните ни досиета е налична само регистрирана и въведена от лекар информация от края на 2020 г. Съвместно с НЗОК обаче се работи и по постепенната миграция на по-стари данни.

Защо е добре да имаме електронно здравно досие

Мобилното приложение еЗдраве дава достъп на всички граждани до личното им пациентско досие с всички електронни здравни документи, вписани в Националната здравноинформационна система. Сред ключовите му предимства са, че при преглед чрез него се пести времето на пациентите и лекарите.

Сигурността е друго важно предимство, тъй като потребителят може да включи допълнителна биометрична защита на данните. Всеки достъп до електронното пациентско досие се записва. С деактивиране на приложението от устройството се премахват всички лични и медицински данни на потребителя.

Изключително важно е, че  информацията е представена на достъпен за пациента език.

Извън личния интерес на пациента - намаляването на употребата на хартия пък помага за опазването на околната среда.

Най-важното, което трябва да знаят желаещите, е, че за да бъде сдвоено здравното им досие с мобилния телефон, се изисква единствено да инсталират приложението еЗдраве предварително, което се случва напълно безплатно от Google Play или App Store. Освен това те трябва да носят със себе си лична карта. Новото е, че вече не се изисква да притежават личен електронен подпис (КЕП), както досега. От МЗ приканват всеки гражданин да сдвои мобилния телефон със здравното си досие, защото неслучайно слоганът на тази кампания е „Ти контролираш системата“.

Миналата седмица само в рамките на три дни достъп до своите здравни досиета са реализирали около 5000 души, отчитат от здравното министерство.

Анкета

Кой е най-големият проблем на българското училище?