Богдан Милчев, шеф на Института по пътна безопасност: Само 1% са загинали заради пияни и надрусани водачи
- 10:15, 20.09.2023
- 10:25, 20.09.2023
- 2779
- 0
Промените в Наказателния кодекс и Закона за движение по пътищата, на които сме свидетели през последните месец-два, затвърждават мнението на експертите, че в държавата цари абсолютна безпомощност по темата за пътната безопасност. Това коментира пред „Марица“ основателят и шеф на Института по пътна безопасност инж. Богдан Милчев. Той е категоричен, че тези мерки няма да помогнат да се намалят жертвите на пътя.
„Някой поради незнание или съвсем целенасочено дезинформира българското общество в продължение на три години и половина, вкарвайки в дневния ред проблема с алкохола и наркотиците, който съществува повече от 30 години. Данните на МВР от публичните годишни доклади показват, че от 2020 г. до юни 2023-та случаите на дрогирани шофьори, причинили смърт, са общо 7, тоест по два случая на година. Имаме 17 случая за три години и половина на пияни или употребили заедно дрога и алкохол, които са причинили смърт при ПТП. При 1836 общо загинали за този период това прави 1,3% от всички. Тоест енергията и всичките усилия, които полагат правителство и парламент да намалят с 1% жертвите, е похвална и щяхме да я адмирираме, ако бяха положили същите усилия да намалят изцяло жертвите по пътищата, като например при пешеходците. За този период загиналите пешеходци са 330, което е 18% от всички загинали“, подчерта инж. Милчев.
По думите му, причината да се акцентира върху този 1% загинали, респективно на проблема с алкохола и наркотиците зад волана, е, че тогава няма как да бъдат обвинени инфраструктурата, контролът, обучението на шофьорите, взаимодействието между институциите.
„А при пешеходците основният проблем е инфраструктурата, тоест държавните институции не си вършат работата. И те много удобно тази дъвка ще я размятат в българското общество. И ще използват по най-циничния начин мъката на близките на жертвите - снимат се с тях, канят ги по кабинети, имитират, че нещо вършат. Накрая на годината ще видим, че резултатите са същите. Към днешна дата жертвите са с 8 души повече, отколкото за същия период през миналата година. Това означава, че и с мерки, и без мерки ние следваме една леко възходяща тенденция и минаваме 500 загинали годишно“, коментира шефът на Института по пътна безопасност.
Милчев е категоричен, че ни е необходим нов подход и ново разбиране за пътната безопасност.
„Аз съм повече от 20 години в тази помия, наречена „пътна безопасност“. И трябва да ви кажа, че съм се нагледал на всякакви щуротии, но това, което толкова целеустремено се прави от 2020 година насам - от служебните правителства и от редовното сега, никога не съм го виждал. Те диктуват дневния ред, те спускат информацията, те посочват контролирани експерти да говорят по студията. Те правят цензура и манипулират обществото. Имаме сериозен проблем със ситуацията по пътищата и аз не го отричам. Но не алкохолът и наркотиците, причинили смърт, са дневният ред и проблемът на пътната безопасност. Трябва да подходим комплексно и със същия хъс едновременно по всички направления. Те нямат програма, нямат план, не са готови да правят реформи, не са готови да въздействат на корупцията, която е по всичките нива на пътната безопасност. И затова резултатите ще продължават да са същите“, смята инж. Богдан Милчев.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.