49

130 км/ч ли ще е максималната скорост по магистралите? Експерти на нож с МВР

Предложените промени в Закона за движение по пътищата са хаотични, непоследователни и не биха допринесли за намаляване на пътнотранспортния травматизъм в България. Това е становището на експертите от Института по пътна безопасност. Според мнението им, желанието на експертите от МВР да повишат част от глобите за извършени административни нарушения, без да бъде преразгледан в цялост санкционния режим по Закона за движение по пътищата, ще доведе до повече объркване и несправедливости.

"Направен е неуспешен опит да ни бъде представена като нова процедура връчването на електронни фишове, фишове и наказателни постановления. Всички експерти по административно-наказателна дейност са наясно, че и в момента може да бъдат връчвани наказателните постановления електронно, както и чрез поставяне на бележка на вратата. Представените ни като промени при връчването да се ходи два пъти на адрес е също стара процедура, залегнала в Закона за административните нарушения и наказанията (ЗАНН). Предложенията ако има неплатени глоби да бъдат отказвани административни услуги, както и да се отказва минаване на годишен технически преглед, са също стари предложения още от 2003 г. Същите са били отхвърляни многократно от юридическата и експертна общност в България", припомнят от Института по пътна безопасност.

Експертите са на мнение, че предложението на експертите да намалят скоростта по автомагистралите на 130 км/ч и промяна на скоростния режим на различните моторни превозни средства щеше да бъде положително, ако МВР разполагаше с методология и технически средства да контролира тези разпоредби. Предложението камерите от ТОЛ системата да могат да отчитат и средната скорост не се нуждае от изрично записване на този текст в закона, тъй като и до момента законодателството позволява това да се извършва, категорични са от Института по пътна безопасност. 

В заключение експертите сочат, че това е един неуспешен опит от страна на МВР да ограничи тежките катастрофи по пътищата.

"За Института за пътна безопасност е учудващо защо ни се предлагат частични промени в ЗДвП, а не се изпълнява коалиционното споразумение за нов Закон за движението по пътищата. Необходимостта от нов закон се обуславя от това, че е необходима цялостно нова философия и разбиране за управление на риска от пътнотранспортни произшествия. Въпреки че на 3 декември 2021 г. министър Рашков възложи на работната група да извърши анализ и оценка на отговорностите на държавните институции, свързани със ЗДвП, такъв анализ не е представен. Институтът за пътна безопасност е разработил извънредна процедура по връчване на наказателни постановления и електронни фишове, различна от ЗАНН. На форум в Софийския университет през 2018 г. преподаватели от Юридическия факултет застъпиха тази теза и мотивираха необходимост от кодифициране на сега действащите норми и правила за движението по пътищата. Кодифицирането ще доведе до по-голяма устойчивост и предвидимост при управлението на риска от ПТП", гласи още становището. 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
9 коментара
Яяяя

Яяяя

28.04.2022 | 08:05

А не може ли да се подобрят магистралите, да се вдигне квалификацията на шофьорите и да се наказват подобаващо САМО недисциплинираните наместо просто да се сваля скоростта?!!

Отговори
0 0
Чука хазарт (а)

Чука хазарт (а)

27.04.2022 | 07:11

Проблема е, че в България законите се пишат от хора които са лаици по темата. В частност и по ЗДвП.

Отговори
2 0
ИВАН

ИВАН

26.04.2022 | 18:57

ГРАФА Е НАЙ-ТОЧЕН-И 130 КМ/Ч Е МНОГО ВИСОКА ЗА НАШИТЕ, БОЖЕМ МАГИСТРАЛИ!

Отговори
5 6
лимбо

лимбо

26.04.2022 | 18:43

Системата бонус-малус също ще допринесе за дисциплиниране и то по един справедлив начин , но пунежи са иска много работа за въвежданету и , тва не става.Подхвърля се вече 4 г. на тезгяха и нищо , просто раздумка за некви намерения

Отговори
8 3
Дии

Дии

26.04.2022 | 18:06

Изкарайте статистика за загиналите при ПТП през годините и ще видите че последните няколко години, загиналите намаляват. Преди години когато извънградската скорост беше 80 ,а на магистрала 120 да не би да имаше по малко загинали? Има статистика, вижте я. КАТ съвсем по милиционерски, безидейно и мързеливо искат да съберат едни пари. И искат да прехвърлят проблема с жалките пътища, безумните знаци и ограничения, липсата на маркировка на горките шофьори. Така по лесно ще могат да са важни и да могат лесно да си просят рушвети.

Отговори
12 3
abv

abv

26.04.2022 | 16:48

Проблема е че много от водачите знаят къде са стационарните камери и там намаляват скоростта. В останалите участъци всички си карат 160 и нагоре.

Отговори
7 2
Графа

Графа

26.04.2022 | 14:26

В България няма пътища за скорост над 120 км. А също и културата на движение е изключително слаба!

Отговори
23 10
ГАРВАНЪ

ГАРВАНЪ

26.04.2022 | 14:02

В повечето европейски страни максималната скорост по магистралите е 120 км/ч. При нашите калпави магистрали и още по-калпави шофьори е 140 км/ч. Тази разлика от само 20 км/ч увеличава тежестта на катастрофите с около 1/3. Ако на някого това се вижда малко, да увеличим скоростта до 150 км/ч, та поразиите да се увеличат с 50%, спрямо европейските. Спирачният път на колите се увеличава пропорционално на квадрата на скоростта. Със скоростта шега не бива. Особено когато водачите са недисциплинирани и със слаба квалификация.

Отговори
25 12
айде

айде

29.04.2022 | 13:57

защо ми сравняваш в Европа как било а за аутобани с 12 платна в едната посока чувал ли си ходи да живеш в Европа

Отговори
0 0

Анкета

Коя дата е най-подходяща за национален празник на България?