Закичват първолаци с картонени медали

Въпреки свободата да избират сами думи, с които да ги оценяват, началните учители предпочитат досегашните слаб и отличен

Елица КАНДЕВА

Първолачетата от НУ „Христо Ботев” ще получават картонен медал, когато се справят успешно със задание в клас или имат добро поведение. Ще носят отличието гордо на шията си през целия ден, за да ги видят всички, че са първенци. И на следващия да положат още по-голямо старание.

Началната учителка Петя Ненова-Палийска лично изработи кръгчетата от картон с изрисувана дъга като символ на радостта от знанието и надпис „Първи”. Идеята е личният принос към новата система за оценяване и мотивиране на първолачетата, която влиза в сила от тази учебна година заедно с новите учебни програми. Според новия Закон за предучилищното и училищното образование промените ще се задействат от днес само за първолаци и петокласници.

Новият Държавен стандарт за оценяването на хлапетата, които тази есен влизат в клас, повелява на децата да се поставя само качествена, а не количествена оценка. Това значи, че не може да се пишат петици и шестици. Измерването на постиженията трябва да става с поощряващи думички, като всяко училище има свобода да реши на Педагогически съвет какви точно да са те. Първолачетата ще завършват само с една обобщаваща оценка в края на годината.

Проверка на „Марица” обаче показа, че учебните заведения, дори най-елитните с най-голям наплив от първокласници, не бързат с нововъведенията и ще се прикрепят към досегашната практика. На две национални съвещания на началните преподаватели гилдията изразила мнение, че е по-разумно училищата да не въвеждат различни системи с думи-оценки по свое усмотрение, а да се придържат към обща система за оценяване. Така няма да има объркване сред родителите, нито пък несъответствия при евентуално преместване на дете от едно учебно заведение в друго, обяснява Петя Ненова-Палийска.

Тъй нареченото формиращо оценяване е много удачно решение, за да се премахне бележкарството, категорична е тя. Повечето колеги обаче предпочитат оценяващите думи пак да кореспондират с оценките по шестобалната система. Така най-масовите качествени оценки за първолаците отново ще са общоприетите слаб, среден, добър, много добър и отличен, но формулирани с дума, а не записани с цифра. Оттам нататък преподавателите могат да дадат воля на въображението си и да черпят от различни системи идеи за допълнителни стимули на децата.

Тази възможност в закона за проява на креативност допада много на началната учителка от НУ „Христо Ботев” и тя решила да въведе медалите. Смята, че ще бъдат възприети много добре и след олимпиадата в Рио това лято, защото всяко хлапе вече знае, че медалистите са най-добрите. Преподавателката не се отказва да прибягва и към точкова система при оценяване на контролна или самостоятелна работа, но това ще става по специално заложени критерии и после ще има приравняване към стандартната система. С колегите от всичките паралелки първолаци в школото са се разбрали за обща методика.

В други училища ще ползват други думички като допълнителен стимул - от широко разпространеното "браво" до "юнак".

За мен дори не е важно дали децата ще бъдат добри, или много добри, а в тази възраст да им създам желание да учат, не още оттук да бъдат претоварени и да ги отвърнем от училището изобщо, обяснява Петя Ненова-Палийска. Затова ще разшири още заложените и в закона игрови методи.

Още миналата година с колегите изнесли някои от уроците в библиотеката вместо в клас. В друга среда и с друг подход хлапетата усвояват по-добре, отколкото ако ги накарат всички заедно да вдигнат ръка във въздуха и да изрисуват буква А, казва тя. С колегите ще ползват и други текстове за четене, които не са включени в учебниците, за да е по-интересно.

За първия учебен ден на шестия си випуск началната учителката с 24 години стаж отдавна е изрисувала бялата дъска и е подредила букварите на чиновете. За себе си купила две „патриотични” тетрадки - с Христо Ботев и Кирил и Методий на кориците. За всеки от възпитаниците си е подготвила и ламинирано обръщение по случай първия учебен ден, което завършва така: „Пожелавам ти шестици много,/ усмивки също - хиляди, безчет! /И помни, че винаги ще съм до теб!”.

Ще си пишат бележки и сами на цветни дъски

Петя Ненова-Палийска е решила да прикани децата и сами да оценяват себе си, като сложи в клас разноцветни дъски. Дори да не преценят достатъчно реално как са се справили, няма проблем - важното е да им дадем самочувствие и право на глас, обяснява учителката. И добавя, че когато става въпрос за оценяване, за нея е много важно да се взима предвид положеното усилие, а не само крайният резултат. Причината е, че малчуганите са различни и възможностите им се простират до различни нива, но във всички случаи трябва да се поощрява желанието, старанието и упорството им.

Няма толкова значение дали са нарисували ябълката досущ като истинската със светлосенки, или са избрали да бъде само щрихирана и синя или пък от нея наднича червей, не бива да уеднаквяваме, а да ценим всеки според индивидуалността му, обяснява началната учителка. Самата тя ще продължи да ползва и общоприетите печатчета и картинки с усмихнати личица като допълнителни стимули. Още през Възраждането са ползвали табелки за отличниците, които са ги определяли като бели кавалери, припомня Ненова-Палийска./Пазарджишка Марица

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?