Оставят младите шофьори да карат нощем, глобяват и с общински камери
Депутатите прекрояват Закона за движение по пътищата на второ четене в НС
- 10:00, 20.09.2023
- 12:29, 20.09.2023
- 10 240
- 7
Четири проекта за промени в Закона за движение по пътищата бяха одобрени на първо четене в парламента и ще трябва да бъдат съчетани в един, който да мине и на второ. Депутатите умишлено не бързат с гласуването, за да остане повече време за обсъждане с граждански движения, МВР, регионалното министерство, институции.
Целта е да не бъдат допуснати грешки като при гласуването на промените в Наказателния кодекс (НК), когато Народното събрание прекъсна ваканцията си и набързо прие точките, прочули се най-вече с конфискации на коли за пияни и дрогирани шофьори. Явор Божанков (ПП-ДБ) първи надигна глас, че са сътворени много глупости, но така или иначе, е малко вероятно да се отвори отново този закон. „Колкото и да има настроения за връщане назад на някои гласувани промени, няма депутат, който да си сложи главата,
като излезе очи в очи срещу майките на убити по пътищата деца“,
сподели пред „Марица“ народен избраник. По-вероятно е депутатите да коригират НП чрез наредбата към Закона за движение по пътищата, като въведат референтни стойности и при взимането на проби за дрога.
Ако се потърси общото в четирите законопроекта, те предвиждат допълнителни регулации за новите водачи, увеличени санкции и задължение контролните органи да спират на пътя и да връчват на водачите невръчени електронни фишове. Също така се предлага използване на общинските и тол камерите за отчитане на скоростта, задължително видеонаблюдение и глобяване на жп прелезите.
Законопроектът, внесен от Александър Ненков (ГЕРБ-СДС), предвижда да се дават не само на водача, но и на пътниците невръчени електронни фишове за нарушения. Предлага се възможност общините също да могат да връчват електронни фишове за наложени наказания по ЗДвП. Вероятно промените ще минат, макар че от опозицията скочиха против това кметовете да се занимават със събиране на глоби. Според тях това е 100 процента работа на МВР.
Ненков се аргументира, че в момента има 500 000 невръчени фиша
Законопроектът, внесен от Божидар Божанов от ПП-ДБ, предвижда премахване на всички стикери от предното стъкло на автомобила и замяната им с автоматизирани справки в централизирани регистри, отпадането на контролния талон и възможност за заплащане на глоби онлайн, без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено.
Като най-спорни се очертават ограниченията за новите водачи, внесени от Настимир Ананиев (ПП-ДБ) и група народни представители. Те също така вдигат сериозно размерите на глоби и принудителни административни мерки, които не са променяни от 21 години. С измененията се забранява на нов водач за срок от дванадесет месеца от придобиването на шофьорската книжка да управлява моторно превозно средство с максимална мощност над 90 kW (или 120 конски сили); да шофира в часовете от 22:00 до 6:00 часа и да управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,1 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози. Тук увеличенията на глобите със сигурност ще бъдат гласувани. Но като цяло депутати от всички парламентарни групи, включително и от ПП-ДБ, не приемат ограниченията на младите шофьори. Против се обяви и Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“. Мотивите на противниците са няколко и доста логични. Първо, на един млад шофьор все някога ще се наложи да кара нощем, а и по принцип тогава трафикът е в пъти по-малко натоварен. Има оплаквания от работодателски съсловия, че
нощен труд полагат предимно млади хора, а там колите обикновено са задължителни.
Депутат даде пример пред „Марица“ със служителите на бензиностанции. Най-често нощните смени карат млади хора, а част от обектите са извън градовете, така че няма как да се придвижат.
Отсега може да се прогнозира, че промените за младите шофьори, предложени от Ананиев, ще отпаднат.
Със законопроекта на Димитър Найденов (ПП-ДБ) се предлага наказанието на водач, който нарушава правилата за преминаване през железопътен прелез, да е лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца и глоба от 3000 лв. Тези промени със сигурност ще бъдат подкрепени предвид и последните изключително кървави катастрофи след безумни маневри на пуснати бариери, като при последната - до Сандански, загинаха шофьорът и детенце на 4 години.
БСП предупреди, че промените в закона са безкрайни, и призова за изработването на изцяло нов. Георги Свиленски по принцип подкрепи специални мерки срещу младите шофьори, но се обяви против премахването на всички стикери от предното стъкло, предложено от Божанов.
Точно на обратното мнение са от ИТН, като чрез Тошко Йорданов подкрепи махането на всякакви стикери, но се обяви твърдо срещу ограниченията срещу млади водачи.
От „Възраждане“ също смятат, че не трябва кърпене, а изяло нов закон. Топюристът на групата Петър Петров обаче подсказа на вносителите на промени, че връчването на електронните фишове трябва да става по няколко накуп, защото така не могат да бъдат обжалвани.
ВМА ще обработва нонстоп пробите за дрога и алкохол
Работна група, водена от юриста Петър Кьосев (ПП-ДБ), е в контакт с юристи, държавни институции и с лекарите от ВМА, за да изработи чрез наредбата референтни стойности при вземането на проби за дрога, както е при алкохола. Мотивът е ясен - след употреба на наркотици и под въздействие на наркотици са две различни неща. А и употребата на някои лекарства дава положителен резултат, разбира се, в определени граници.
„В България има четири подобни лаборатории, които са напълно достатъчни, предвид немския опит например - сподели Кьосев пред „Марица“. - Първият проблем е в апаратурата, която изисква до 6 часа обработка на една проба в момента. Затова има забавяне от 7-8 месеца. Но в момента ритъмът е добър. Със сигурност може да се набави техника, която да съкрати процеса до 30 минути. Но вторият проблем, изтъкнат от ВМА, е по-сериозен - няма достатъчно подготвени лаборанти“, сподели още юристът от „Промяната“.
След среща на ръководството на ВМА с премиера Николай Денков и министъра на отбраната Тодор Тагарев в понеделник стана ясно, че капацитетът на химико-токсикологичната лаборатория на Военна болница ще бъде разширен. Предвижда се закупуването на нова апаратура и увеличаване на специалистите в нея, които ще работят на три смени, в 24-часов режим. Оказа се, че към момента има забавени около 900 проби, които са натрупани от 25 април досега.
"Идеята да се правят нови лаборатории е грешна. По-добрият вариант е съществуващите да се оборудват добре и да се подготвят кадри. Фокусът е върху оборудването с роботизирани системи, които да обработват пробите преди техния анализ, защото именно това е бавният етап", коментира, от своя страна, и Николай Денков.
Държавата предлага до 30 км/ч в града и бързи артерии
МВР, Регионалното министерство и Националната агенция за безопасност по пътищата са твърди привърженици на ограничение на скоростта на движение, което може да бъде включено в изменението на закона. Най-любопитното е въвеждане на максимална скорост от 30 километра в час в населените места. За централните артерии, които отвеждат трафика, ще има разрешения съответно до 50, 70 или 80 км/ч. Също така за обсъждане ще бъде вкарано предложение за създаване на жилищни зони, в които ограничението пада до 20 км/ч. Противниците смятат, че това ще доведе до невероятни задръствания. Държавните институции обаче са категорични, че световната практика показва точно обратното.
Отново на масата е идеята за падане на скоростта по магистралите до 120 км/ч. Вече е направен експеримент по трасето между София и Пловдив. Едната кола карала по това ограничение, а другата - по настоящото от 140. Разликата във времето се оказала 5-6 минути. Тоест незначителна, докато всеки километър отгоре при тази скорост може да бъде фатален при горещи ситуации, аргументират се държавните институции.
Александър Ненков, ГЕРБ: Скобите са отживелица, санкциите - само по електронен път или с SMS
Основното в моето предложение е да се заяви категорично, че 70% от парите от глоби, наложени чрез общински камери, ще се връщат в общинските бюджети, но ще отиват само и изцяло за дейности, свързани с пътната безопасност. Дали ще се ремонтират съоръжения, дали ще се изграждат нови или нещо друго - въпрос на решение на местната власт. Но нито една стотинка за друго.
Промените, предложени от Настимир Ананиев, минаха първо четене в знак на добра воля, но определено изискват прецизиране. Първо, да се знае какво означава точно "придружител на млад шофьор". Както е заложено, може да е и негов приятел, който няма правоспособност. Скептичен съм и за едната година без право на шофиране по тъмно. Дори да я спази, след година младият шофьор ще се сблъска със същия проблем. Трябва внимателно да се прецизира и предложението за максимална мощност на колите при младите шофьори. Например много хора имат семейни автомобили само над 120 коня, дали един или два.
Доста съм скептичен към конфискацията на автомобилите на пияни и дрогирани шофьори. Нека се свалят номерата им, както е в някои западни страни или в Гърция. Имаш определен срок, в който трябва да го предадеш и платиш съответната глоба. Общините, както и МВР, лесно ще събират парите. И те могат да въведат забрана за всякакви услуги на дадено лице, ако то не е заплатило глобите си. Както се казва, държавата забавя, но не забравя. Винаги ти трябва нещо в Общината.
Също съм твърд противник на слагането на скоби при нарушения на паркирането. Всичко трябва да става по електронен път или чрез есемес - и санкция, и плащане. Събирането на глоби също може да бъде контролирано по споменатия вече начин. Като например при трето неплащане да ти се спира услугата, тоест възможността да паркираш в съответната зона.
Димитър Найденов, ПП-ДБ: Камера на всеки жп прелез, иначе всички се оглеждат и минават
Основната ми битка е за камера на всеки жп прелез и налагане на глоби, защото в момента, за съжаление, за нарушенията разбираме само при катастрофи, когато често има жертви и е късно за реакция. Ще дам пример, че само за една седмица, докато разглеждахме вариантите, станаха два инциденти на жп прелези. Едната беше с две жертви, а другата, при Карнобат, само с материални щети. Но забележете, само ремонтите на пострадалия локомотив бяха изчислени на 1,25 млн. лв. без ДДС. Ужасно много пари!
В момента масово хората се оглеждат и като не виждат влак, потеглят между бариерите. Знаете, че те не са плътни и го позволяват. На други прелези пък липсват такива и се разчита само на светлинно предупреждение. Но точно при една от последните трагедии потегля стара ладичка и влакът я премазва.
Убеден съм, че камерите ще накарат хората да бъдат разумни. Аз улавям самия себе си, когато шофирам някъде, с едно от приложенията за трафик. Показва ли камери, вътрешно се дисциплинирам, не е нужно някой да ме преследва и глобява.
Иначе съм привърженик на идеята камерите на общините да бъдат използвани за налагане на наказания, но наистина при коректно използване на приходите в размер на 70 процента от глобите. Те да отиват само за мерки по безопасност на движението, а не да пълнят общински каси. И тук виждам опасен момент - кой как ще съхранява записите, защото това са лични данни и могат да бъдат използвани с користна цел. Например, да се следи маршрутът на даден бизнесмен или политик.
Има нужда от прецизиране частта за конфискацията на автомобили. Също и формулировката на придружител на младите шофьори. Не може да е всеки, трябва да има минимум опит при управление на автомобил.
Твърд поддръжник съм на въвеждането на референтни стойности при тестовете за наркотици.
Автоинструкторът Ивайло Василев: Най-опасни са тези, които са си купили книжката
Дисциплината и възпитанието в първите седем години са основни звена, които оказват влияние върху поведението на бъдещите и настоящи шофьори. 90% от всичко се придобива в семейството. Ако това липсва, няма кой да обвиняваме за ужаса по пътищата, освен самите нас и семейната среда. Това коментира автоинструкторът от Пловдив Ивайло Василев във връзка с последните внесени промени в Закона за движение по пътищата.
Относно твърдението, че в голямата си част черната статистика по пътищата се дължи и на лошо обучение, Василев коментира: „Много е удобно да ни обвиняват, когато нямаме стабилен гръб. Със сигурност има инструктори, които обучават некачествено. Но това си е естествен подбор. Системата ги отхвърля, когато обучаващите се не успяват да си вземат изпитите".
Автоинструкторът е на мнение, че покачването на глобите за определени нарушения не е лош ход, но отново остава нерешен въпросът как да се събират наложените глоби. Сега шофьорите знаят, че може лесно да минат, без да платят, може да обжалват и в много случаи санкцията пада.
Проблемните шофьори не са тези, които наскоро са се сдобили със свидетелство за правоуправление, а тези, които през 90-те са си купили книжките, твърди още Василев.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни






