Д-р Борислав Цеков: Референдуми за енергетиката и националната сигурност трябва да се забранят
- 13:00, 04.02.2023
- 520
- 3
"За референдумите има ясна конституционна регламентация, която се допълва и от законова. В тях винаги има партийна злоупотреба и точно заради това трябва да се помисли за допълнителна регулация", заяви пред "Марица" експертът по конституционно право д-р Борислав Цеков. „Сегашният закон е направен, за да улеснява гражданското общество и гражданите, които не са в партиите, да могат да налагат с подписки и референдуми свои разбирания и позиции. Ако говорим за последните инициативи на "Има такъв народ" и "Възраждане", те са отново партийни. Партиите се опитват да си помогнат, правейки референдум. При това и двете идеи са противоконституционни”, подчертава д-р Цеков.
Той смята, че е нужна поправка в закона за прякото участие, която да премахне този праг, с който се смята, че Народното събрание няма думата. „И сега я има като предварителен контрол, но трябва да стане още по-отчетливо и да стане ясно, че за да е валиден един референдум, трябва да има много по-висока инициатива като брой подписи. Идеята с праговете аз я измислих през 2002 година и тогава за първи път се появи такъв подход. Тогава бяха предложени високи прагове - първи праг до 500 хиляди, втори - 750 хиляди избиратели. Въпрос на дискусия е уместно ли е да са толкова високи”, смята Борислав Цеков.
Според него вторият важен въпрос, който трябва да се промени, е това, че единствено Народното събрание преценява дали една подписка отговаря на конституцията и да бъде допусната до референдум.
"Сега се правят опити и да се твърди, че щом се получат 400 хиляди подписа, парламентът няма думата. Конституцията не позволява подобно нещо - когато става въпрос за идея за поправка в основния закон. Предварителният контрол трябва да е в парламента. Трябва да отпадне и принципът, че резултатите от референдума са валидни съобразно процента на избирателите от последните избори. „Един референдум е валиден тогава, когато в него са гласували не по-малко от половината избиратели. Никакви последни избори!”, категоричен е експертът.
Той смята също, че референдумите може да се ограничават и тематично. И предлага да се запише в закона, че не може да има всенародни допитвания за неща, които директно произтичат от Конституцията. „Излиза Тошко Йорданов и казва: това не го пише в закона! Не го пише, но ти не разбираш, че то произтича директно от Конституцията! Всички въпроси, свързани със свикването на Велико народно събрание, не трябва да подлежат на референдум”, смята конституционалистът.
Друго негово предложение е да се формулират и критерии, че по теми, които са с висока степен на специализация и експертност, например енергетика и национална сигурност - те да се изброят в закона и по тях да не може да се свиква референдум.
Аргументът му е свързан с четвъртия референдум у нас, свикан на 27 януари 2013 г. След дълги политически препирни тогава парламентът роди усукан въпрос: "Да се развива ли ядрената енергетика в Република България чрез изграждане на нова ядрена електроцентрала?". С "да" гласуваха 851 757 души, с "не" - 533 526, недействителните гласове бяха 20 180. Тъй като до урните бяха отишли повече от 20% от избирателите, въпросът за изграждането на АЕЦ "Белене" (за което всъщност ставаше дума) се върна в Народното събрание. Което пък забрави за него.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни