Умуват как да населят необитаемите жилища

Броят на необитаемите жилища в България расте. Те са 1 220 416 или над 31% от всички жилища в страната. В същото време все повече хора нямат шанс да се сдобият със собствен жилищен имот или имат нужда от подкрепа, за да вземат под наем. Затова една от основните задачи при управление на жилищния фонд в България е да се намери начин броят на необитаемите жилища да бъде намален и да се повиши тяхната използваемост.


Това е една от целите, заложени в Националната жилищна стратегия, която е качена на сайта на МРРБ за обществено обсъждане. Стратегията се очакваше да бъде готова миналата есен.


"В този контекст е наложително е да се реализират изменения в сферата на данъчното облагане за необитаеми/неизползваеми жилища и при голям брой собствени жилища. В същата посока е необходимо да бъдат създадени стимули за предоставяне на необитавано жилище за социални цели", е записано в документа. Посочва се, че този жилищен фонд може да бъде даван под наем или чрез дялово изкупуване на млади квалифицирани кадри, да бъдат настанявани бездомни хора или да се превърнат в защитени жилища. За целта се разчита на съдействие и от местните власти.


Напълни този фонд

 
Авторите на стратегията посочват, че ключов момент в изпълнението й е осигуряване на стимули за повишаване на жилищния стандарт чрез мобилизация на целенасочен публичен финансов ресурс и осигуряване на прозрачност и отчетност при неговото разходване.


Всичко, което трябва да знаете за:Места за живеене (35)
Затова се предлага да бъде обособен фонд, който ще акумулира средства от всички възможни източници (държавен бюджет, оперативни програми, международни донори, капиталов пазар и др.) и ще ги насочва за поддържане и енергийна ефективност на жилищния фонд, чиито собственици нямат средства за това. и за осигуряване на жилища за социално слаби.


Предвижда се от държавния бюджет да бъде осигурено годишно финансиране в размер на 50 млн. лв. Очаква се същата сума годишно да се осигурява по линия на задължените по текстовете от Закона за енергийната ефективност. - от доставчици и снабдители с енергия.


Предлага се и Фондът да кандидатства по европейски донорски програми и инструменти на ЕС за повишаване на енергийната ефективност.


Строителният бум надскача себе си

В стратегията се посочва, че жилищното строителство непрекъснато расте и се прави прогноза, че в периода до 2020 г. ще бъде надминат строителният бум от 2007-2009 г. с изграждане на около 20 хил. жилища на година. Тези прогнози са направени на база очаквания икономически растеж в страната и нарастващия инвестиционен интерес, който се изразява в търсене на терени и големия брой издадени строителни разрешения.


Броят на жилищата надхвърля броя на домакинствата, а жилищното потребление е сравнимо с това в ЕС (550 жилища/1000 обитатели). Но проблемът е, че финансовата достъпност до жилище се влошава. Отношението цена/доход нараства.


В същото време жилищното кредитиране непрекъснато нараства, показват данните на БНБ и даже централната банка обяви, че се налага този голям ръст да бъде внимателно наблюдаван.


През 2015 г., по данни на Националния статистически институт, цената на жилищата надхвърля над 6.6 пъти доходите. За сравнение през 2013 г. това съотношение е 6.3 или се увеличава делът на хората, нуждаещи се от подкрепа за придобиване или наемане на жилище, се посочва в анализа на министерството.


Друг идентифициран в стратегията проблем е, че общественият жилищен фонд е сведен до символичен дял от 2.4%. Той трудно се управлява, поради разпръснатостта му сред частни жилища в етажна собственост, а общините разполагат с ограничени ресурси за неговото поддържане, посочва министерството.


Празни жилища - високи данъци

Авторите на стратегията посочват, че тази ситуация налага да се намерят механизми за адаптиране на съществуващия жилищен фонд и рационалното му използване. Една от идеите е да се направят промени в сферата на данъчното облагане, като се предвидят стимули за предоставяне на необитавано жилище за социални цели. Целта на общественото обсъждане на Стратегията е именно да се съберат идеи и да се изработи най-добрия механизъм, който да е в полза на всички заинтересовани страни. Не се посочва как да се промени данъчното облагане.


Здрави, но неподдържани сгради

В стратегията се посочва още, че над 91% от фонда е с надеждна конструкция – масивна стоманобетонна, панелна или масивна. Повече от три четвърти от апартаментите в страната обаче са в сгради, които са на възраст над 30 години. Липсата на поддръжка на тези сгради води до бързото влошаване на състоянието им, затова съществува остра потребност от масово обновяване на съществуващия жилищен фонд и повишаване на неговата използваемост.


Друг извод в нея е, че делът на собствениците на жилища, които се затрудняват да издържат собствеността си в сегашните пазарни условия, се увеличава. Но поради факта, че много хора са затруднени да отделят средства за поддържане на жилищата си, се предлага възможността те да ползват нисколихвени кредити или други финансови инструменти, които да се комбинират с безвъзмездна помощ.


Размерът на помощта ще зависи и от мерките, които се финансират. Предлага се подкрепата за подобряване на конструктивна устойчивост и енергийната ефективност да се осъществяват единствено в случай, че обновяването не ангажира повече от 50% от стойността при ново строителство.


В масовия случай, обновяване чрез изпълнение на всички предписания на техническия паспорт би покрило по-малко от 30% от стойността на ново строителство.


Един център на управление

За да се провежда активна и системна жилищна политика, е необходимо ясно да се определят отговорностите на централно и местно ниво, посочват авторите на стратегията. На централно ниво е необходим орган, администриращ цялостна система за жилищно субсидиране и провеждащ на практика националната жилищна политика.


На местно ниво е необходим капацитет за създаване и изпълнение на общинските жилищни програми. Това не освобождава държавата от отговорности към социалното жилище и обновяването на съществуващия фонд, с които ще се изпълнят поетите ангажименти, се посочва в стратегията.

*Източник - dnevnik.bg.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?