71
Следвайте ни

Транспортът в страната: В столицата вече мислят за автобуси на водород

viber icon

БУРГАС

Общинският превозвач “Бургасбус“ ЕООД заедно с местната администрация изпълняват проект „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Бургас чрез модернизация на обществения транспорт“, финансиран от Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“. По проекта ще бъдат доставени и въведени в експлоатация общо 56 броя електрически автобуса, които ще заменят дизеловите рейсове. В края на миналия месец пристигнаха първите два е-автобуса, а до месец март догодина поетапно ще бъдат доставени и останалите. Те са последен вик на технологията, като дори имат система за пречистване на въздуха при Covid-19 и USB входове за зареждане на мобилни телефони. Е-бусовете в морския град са на испанския производител Irizar.   

Бургас вече стартира и изграждането на инфраструктура на зарядните станции за електрическите автобуси. Времето за пълното им зареждане е не повече от 5 часа. 

СЛИВЕН

Проектът на Община Сливен се финансира от Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ (ОПОС), като общият размер на инвестицията е 13,2 млн. лв. По ОП „Околна среда“ ще се осигурят средства в размер на 11 млн. лв.

Идеята е да бъдат закупени 4 нови екологични електрически автобуса и 6 тролейбуса с подобрена енергийна ефективност, като новите превозни средства ще "пенсионират" най-амортизираните дизелови автобуси и тролейбуси. Предвидени са и ремонтни дейности по контактната мрежа на града. Процедурата за избор на фирма доставчик вече е отворена.

Целта, която местната власт в Сливен гони, е с употребата на новите возила да се намали количеството емисии на азотен оксид с 3,41 т годишно и на фини прахови частици с 0,17 т на година.

СОФИЯ

Столицата винаги е "с едни гърди напред". Първите е-автобуси там бяха налични още през декември 2018 г. По онова време моделът E 12LF бе най-иновативният продукт на китайската компания Yutong Bus. Тя всъщност е най-големият производител на автобуси в света. "Софийският модел" е 12-метров, с изцяло нисък под и с три врати на салона, който е с капацитет 90 пътници. Батериите са разположени на покрива и в задната част на автобуса, а жизненият им цикъл, гарантиран от производителя, е минимум 9 години.

За да се пести зарядът на батерията, климатикът и отоплението са автоматични и се самоуправляват в зависимост от външната температура по предварително зададен алгоритъм. Според производителя при тестове моделът е показал разход на електроенергия от 99 кВтч на 100 км пробег, а пробегът с едно зареждане на батериите е над 320 км, като при определени условия може да достигне и до 370 км. Това се оказа напълно достатъчно за София, където дневният пробег на един автобус по най-дългите линии при двусменна работа е около 300 км. Това означава, че няма да се налага зареждане по време на смените и между тях.

В момента в София има доставени 33 електрически автобуса, които се очаква да бъдат пуснати поетапно в експлоатация. Паралелно обаче Общината има проект за доставка на водородни автобуси, както и за изграждане на необходимата им инфраструктура.

СТАРА ЗАГОРА 

Стара Загора чака 33 е-автобуса отново от испанската фирма Irizar. Миналия месец местната администрация направи първа работна среща, за да се уточни графикът на доставка, дизайнът и гаранционният срок на возилата. Общата инвестиция е близо 53,8 млн. лв., като по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ идват безвъзмездно 44,9 млн. лв.

ВАРНА

Във Варна вече имат победител в обществената поръчка за доставката на 40 единични и 20 съчленени нископодови електрически автобуси по процедура „Мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух“ по Oперaтивна програма „Околна среда 2014-2020“.

Вяра Порязова

Вяра Порязова

Журналист - екип "Бизнес"

Вяра Порязова е завършила „Макроикономика” в ПУ. Има 2-годишна специализация по „Икономическа и политическа журналистика” към ФИСН в ПУ и курс към „Европейски стандарти в медиите”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Зи зи ко

Зи зи ко

03.11.2021 | 18:12

Само Пловдив е още в 18ти век! Но с такава управа тамъв транспорт! Пловдивските щъркели вече и в Анадола са отхвърлени! В Пловдив на тях се крепи целия градски транспорт!

Отговори
0 1
А в Пловдив??

А в Пловдив??

03.11.2021 | 09:24

Имаме щъркели ,ставащи за транспорт на картофи и никакъв толейбусен транспорт. Срам.

Отговори
1 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво е най-важното, което новото правителство трябва да свърши в следващите месеци?