Следвайте ни

Тол системата пълна с неизвестни

Още умуват за цената на километър. Сърбия има два пъти повече приходи от товарни автомобили в сравнение с България

Приходите за 2018 година от винетни такси възлизат на близо 350 милиона лева. Само 100 млн. от тях идват от стикерите за камиони над 3,5 тона. Подобна цифра нарежда страната ни не само на последно място в ЕС по приход, идващ от ползването на пътната мрежа от транспортните фирми, но и на едно от последните места в Европа.

В годините многократно е доказвано, че въздействието, който един тежкотоварен камион има върху пътната настилка, е десетки пъти по-голям в сравнение с този от леките автомобили. И ако в страната ни посредством винетни стикери са реализирани 50 милиона евро през 2018 година, то в съседна Сърбия приходът от МПС-та над 3,5 тона е близо 107 милиона евро за същия период.

-----------------------

Прогнозите, с които тол системата и електронните винентки бяха анонсирани миналата година, обещаваха двоен приход още през 2019 година - до близо 600 милиона лева. Теоретично, електронните винетки за леките автомобили вече преизпълняват заложените приходи, а новата тол полиция е хванала рекорден брой нарушители, шофиращи из републиканската пътна мрежа, без да заплащат дължимите такси. Тол таксите за товарните автомобили обаче останаха нововъведение, което ще трябва да почака до 2020 година, макар именно този компонент от таксуването да е най-важен за приходната част на бюджета и именно тук събираемостта да е най-ниска.

След две поредни отлагания и редица уверения от страна на доставчиците и партньорите на АПИ, че системата за таксуване на товарните автомобили е готова за работа, стана ясно, че тестовете ще продължат. Подготовката на държавната структура и всички заинтересовани страни за реална експлоатация през 2020 година - също. Към момента електронната система работи в три среди - тестова, среда за разработка и среда за търговско опериране. От началото на миналата седмица системата премина от тестови режим в среда за разработване, с тестови обхват от около 6000 км пътища и тестови тарифи, обсъждани на последното заседание на Обществения съвет към министъра на регионалното развитие и благоустройството. Целта е да могат да се осъществят изпитванията на системата заедно с превозвачите. Председателят на Сдружението на автобусните превозвачи Васил Пиронков потвърди готовността на транспортния бранш да участва в тестовете на тол системата. Това е тест, който ще ни даде яснота за три неща -

с колко ще се оскъпи транспортната услуга,

дали това ще повлияе на цената на превозваните стоки и съответно какви приходи ще постъпят в държавата, за да има финансиране за пътната инфраструктура, посочи той.

След старта на търговската експлоатация на тол системата при купуването на маршрутна карта ползвателят на републиканската пътна мрежа ще трябва да зададе първоначална и крайна точка на своя маршрут. Системата ще му предложи кратък или по-дълъг път. След като посочи избор, ще трябва да зададе и междинни точки, през които ще мине ​- най-малко две и най-много четири, или общо най-много 6 точки. Системата автоматично ще изчисли дължимата сума и ще попита клиента за потвърждение на въведените параметри - на маршрута и на превозното средство (категория, емисионен клас, брой оси).

Маршрутните карти ще са с валидност 24 часа

и регистрираните потребители ще могат да си ги купят до 7 дни предварително, а нерегистрираните потребители - до 24 часа преди началото на валидността <210>.

Вече бе демонстрирана и работата на стационарните контролни точки, наречени още портални рамки, които са оборудвани с 3D лазерни скенери, с различни видове камери за всяка от лентите за движение, както и с камера за обзор. Когато пътно превозно средство приближава портална рамка, се включва лазерният скенер, който задейства цялата рамка и камери. Правят се две снимки ​- една на предната регистрационна табела и една от камерата за обзор -  на задната регистрационна табела. Следва автоматична проверка от системата на двете снимки за съвпадение на регистрационните табели. При 100% съвпадение информацията се изпраща към центъра за данни в НТУ, но само ако превозното средство е нарушител. Информацията за изрядните ползватели на пътя пък автоматично се изтрива, за да не се натоварва системата излишно.

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?