Следвайте ни

Тихомир Димитров, астрофизик: Летим до Луната с билет за 10 бона след 15 години

viber icon

И средният българин ще може да си позволи космическа екскурзия или хотел за уикенда в орбита около Земята

Илън Мъск и Джеф Безос са визионери, за Ричард Брансън Космосът е повече бизнес и хоби 

Ракетата Звезден кораб, която строят в Тексас, ще побира до 100 човека

 

Тихомир Димитров адмирира амбициите на Слави Трифонов за изпращане на български астронавти в Космоса. Ръководената от астрофизика детска космическа академия е основен организатор на безпрецедентната инициатива "Ало, Космос!", в рамките на която на 26 юли ще се осъществи видеоконферентна връзка на деца с астронавтите на Международната космическа станция.

- Г-н Димитров, трима от най-богатите хора в света искат да летят в Космоса. Ричард Брансън вече летя, предстои полет на Джеф Безос. Това ново хоби на милиардерите новатори ли е? 

- За човек, незапознат с космическия сектор, подобни полети могат да изглеждат като поредна прищявка на богатия човек да покори още едно труднодостъпно място - Космоса. Но случаят при Илън Мъск и Джеф Безос е различен - става въпрос за визионерство.  Не може да се каже, че супербогатите хора си имат нова дестинация, нова играчка. При това се държат като приятели, не като конкуренти, които си погаждат номера.  

Те градят своите космически компании SpaceX  и  Blue Origin, защото искат да създадат космическа инфраструктура, на  която да стъпят други компании с крайна цел да се постигне постоянно присъствие на човек в Космоса. Като се започне с космически туризъм, в бъдеще да се изградят космически хотели в орбита около Земята, да се организират туристически пътувания до Луната и дори до Марс.   

А за  Ричард Брансън, който не е инженер,  а предприемач, Космосът е повече бизнес и хоби. Имам приятел, който работи с Брансън във Virgin Galactic. Там инженерният потенциал е по-малък и полетите в Космоса се осъществяват със самолет с ракетен двигател, който, както се видя преди няколко дни, се вдига на около 12 км  от самолет майка, след което се издига до стотина км и се връща на Земята. Това е най-опасното като начинание заради високата скорост на преминаване през атмосферата. Полетите при Джеф Безос и Илън Мъск се осъществяват с ракети, а хората се намират в капсули.

- Свидетели ли сме на реално начало на космически туризъм? Не крие ли това рискове?

- Рискове при преминаване с такива високи скорости през атмосферата има - било с капсула, било със самолет.  Virgin Galactic  имаха загинал пилот при тестови полет преди няколко години. Да, може да се каже, че се поставя начало на космически туризъм. Преди дни Брансън и екипът му бяха за десетина минути на границата между Земята и  Космоса, на около 80 км. За универсална граница за Космоса се смята над 100 км.

Та в деня на полета на Брансън в Космоса пребиваваха 16 души - трима астронавти на китайската космическа станция, 7 на Международната космическа станция и шестимата с Брансън. Това е своеобразен рекорд, най-големият брой хора, които са били заедно в Космоса. По време на космическите совалки, които летяха между 1980 и 2010 г ., екипажите бяха по 7 души и две совалки не е имало едновременно в Космоса.

Засега полетът в Космоса е скъп - на екипа на Брансън 10-минутното удоволствие е струвало по 200-250 хил. долара на човек. По принцип крайната цел на Илън Мъск е в рамките на следващите 15-20 години цената на полетите в Космоса да започне да се доближава до тази на самолетните билети. Това ще стане благодарение на  преизползваеми ракети, които произвежда SpaceX, както и с новата ракета Звезден кораб,  която строят в Тексас и в която ще могат да се побират 50-100 човека. Не би ме учудило, ако след 15 години човек да може да си купи за 2000, за 10 000, за 15 000 долара билет до Луната или до хотел за уикенда в орбита около Земята. Такива суми са напълно възможни да бъдат спестени  от обикновен човек, запален по космически приключения. Ще бъдат поносими дори за по-заможния българин, макар че у нас има и много богати хора. Смятам, че и хора с по-скромни възможности ще могат да си позволят това в обозримо бъдеще.  Дори срокът може да се окаже и по-къс.

Ричард Брансън, трети от дясно наляво, вече летя в Космоса, изпревари с 9 дни Джеф Безос

- НАСА иска да се върне на Луната. Кога отново ще кацне човек там? Ще бъде ли осъществен проектът за лунна база?

- Всъщност НАСА са клиент на SpaceX, в момента изграждат архитектура на космическа станция, която ще се върти около Луната. А космически кораби от Земята ще пътуват до Луната, ще пребивават в орбита на окололунната станция. Програмата за постоянно присъствие на Луната се нарича „Артемида”. На станцията ще бъдат закачени космически кораби, които ще слизат до повърхността на Луната. Илън Мъск, работейки в кооперация с Джеф Безос, с НАСА, с Европейската космическа агенция, се стремят да изградят космическа инфраструктура, от която ще могат да се възползват голям брой хора. Така че в случая с Луната не говорим за надпревара, а НАСА плаща, за да може Space X да извършва превози от Земята до Луната, работят в сътрудничество.

Тихомир Димитров с Рик Армстронг, син на Нийл Армстронг, първия човек, стъпил на Луната

Вече безопасността в Космоса е приоритет.  Големите космически агенции като НАСА, ЕКА, китайците, индийците, японците работят в сътрудничество с частни космически компании като тези на Илън Мъск и Джеф Безос.

Целта е да се даде шанс на хора да живеят и на друго място, не само на Земята. Нашата планета в момента няма система за защита от астероиди. А както е известно, преди 65 милиона години огромен астероид  с диаметър  около 12 км е паднал между Северна и Южна Америка и вследствие на този сблъсък е настъпил ледников период, загинали са огромен брой земни обитатели, включително динозаврите. А ние можем да направим нещо, за да спасим човечеството от сблъсък с гост от Космоса. Това може да се случи, защото нямаме познание за всички тела, които летят в Слънчевата система.

Слави иска двама наши астронавти? Това няма как да стане

Адмирирам послания като това да изпратим български астронавти в Космоса, с уговорката, че това не може да се случи по-рано от 8-10 години. Европейската космическа агенция има пълноправни членове, асоциирани членове и кооперирани държави, най-ниското ниво на взаимодействие - ние сме от тях. Просто липсва политическа воля да се извадят няколко милиона долара и  да си платим членството в ЕКА. 

Слави Трифонов обяви, че мъж и жена българи ще станат астронавти  към НАСА. Това няма как да стане. Това, което може да се случи след време, ако станем пълноправни членове на ЕКА и си плащаме вноските за поддръжката на МКС,  тогава евентуално могат да качат един българин на станцията. 

Дори някой българин да иска да полети в Космоса, в момента няма как да осъществи мечтата си. Аз също искам да летя и правя много стъпки, за да се приближа до този стремеж. В момента карам магистратура по авиокосмическо инженерство в Техническия университет на Делфт. Мотивиран съм да получа нужното образование, квалификация за пилот, да отида на стажове в НАСА, в ЕКА.

Ако там ме харесат, мога да се явя на конкурс заедно с още 36 000 души за 2 места на астронавти. Ако се представя добре, в идеалния вариант, мога да се окажа един от двамата избрани. Другият вариант е да изчакаме България да стане член на ЕКА и да бъде поканен българин да лети до МКС.

Не можем да изпратим  трети български астронавт, но има доста наши сънародници, които работят по космически програми. Вече четирима българи работят в компанията SpaceX. Познавам Татяна Иванова, която е младо момиче с мечта да лети в Космоса. Адмирирам амбицията й, както и амбицията на други момичета в Европа, които гледат към звездите. Предстоят им обаче сериозни усилия за осъществяване на мечтата.

Според прогнозите на Мъск: Преселваме се на Марс срещу $500 000

За Марс амбициите на Илън Мъск са големи. Планът е в следващите години да има много кораби като Звездния кораб, който разработват в момента, и те да извършват редовни полети до Марс. Там да се изгради и селище, което да се превърне в многолюден град. Пътуването според прогнозите на Мъск ще струва около 500 000 долара. Т.е средностатистически американец може да си продаде собствеността си на Земята и да се пресели на Червената планета.

Това  може да се случи дори посочената цена да се окаже висока. Реално екипът на Мъск планира през 2026 г. първият човек да кацне на Марс, където досега са кацали  само роботи.    

Планът предвижда и връщане на Земята, не за постоянно пребиваване там. На Марс условията са много по-различни и ако човек остане прекалено дълго там, може да се окаже, че след това няма да може да се държи изправен тук, на Земята - ще му изтънеят костите, ще му атрофират мускулите. На Марс гравитацията е 3 пъти по-ниска от земната, т.е. ако човек скочи, ще се издигне три пъти по-високо. Т.е. работещите на Марс ще трябва да се връщат от време на време на Земята.

Кога ще се осъществи проектът Град на Марс с милион жители - оптимистичната дата е 2050 г. и визионерството на Мъск, подкрепено със сериозен инженерен потенциал, наистина заслужава адмирации.

И пловдивчанчета на лагер в космическата академия

Силно се надявам някое от децата, които се обучават при нас, да стане астронавт. Дори съм сигурен, че това ще се случи. Предстои ни едноседмичен летен космически лагер, в който участват 120 деца от цялата страна, включително от Пловдив, Асеновград, Варна, Бургас, Русе. По време на лагера децата ще научат в подходяща за тях форма за устройството на Космоса, за пътуването до Космоса, устройството на Слънчевата система и особеностите на планетите в нея, съзвездията, пътувания до Марс и Луната, устройство на ракети. Децата строят ракети, изстрелваме ги - летят на стотици метри нагоре с висока скорост.

Нашата космическа академия е един от основните организатори  на инициативата  „Ало, Космос!”, в рамките на която на 26 юли ще се осъществи уникална видеоконферентна връзка с астронавтите на Международната космическа станция. 

 Децата задават трудни въпроси - как МКС не пада на Земята, защо лети в небето, как живеят астронавтите на МКС, с какво се хранят, как ходят до тоалетна. С отговора си без съмнение астронавтите ще ги вдъхновят да търсят пътища към Космоса.

Тихомир Димитров е астрофизик, инженер и космически визионер. Основател на космическа академия Space Academy в България, където годишно се обучават над 1000 деца. Завършва информатика в САЩ през 2004 г. Връща се в България и работи 10 години като графичен дизайнер в световноизвестна компания. През 2015 г. печели стипендия и завършва космическата програма “Космически науки” в САЩ, която се организира в сътрудничество между НАСА и Международния космически университет.

Запознава се с тогавашния директор на НАСА и бивш астронавт Чарли Болдън, с втория човек, стъпил на Луната - Бъз Олдрин, и посещава фабриката на частната космическа компания SpaceX на Илон Мъск в Лос Анджелис. Завършва магистратури по астрономия и аерокосмическо инженерство в Софийския университет. В момента продължава образованието си по аерокосмическо инженерство в престижния Технически университет в Делфт, Нидерландия.

Хенриета Костова

Хенриета Костова

Журналист - екип „Политика“

Хенриета Георгиева е завършила Английска гимназия в Русе, ПУ „Паисий Хилендарски” и Софийския университет, специалност журналистика. От 1993 г. работи в екип Политика на в.”Марица”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

фантазии

фантазии

18.07.2021 | 11:09

Първи космонавтите на ГЕРБ ли ще са? Щото ние нямаме пари да отидем до града на лекар....

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?