2374
Следвайте ни

Строителят на новата газовата връзка София-Ниш изненадващо се отказа от сделката

viber icon

Изненадващо, ден преди първото дело по жалбите на четири компании срещу избора му за строител на газовата връзка със Сърбия, ДЗЗД "Кенпайп БГ" се отказва да сключи договор за поръчката и оттегля офертата си за 62-километровия български участък от газопровода от София през Калотина до Ниш.

Това става ясно от решение на комисията в "Булгартрансгаз" за обществената поръчка, с което се променя предишната им класация с първо място за предложението на "Кенпайп" и като победител е обявено обединението ДЗЗД "Интернешъналгаз" между "Главболгарстрой" и дъщерното "Главболгарстрой Интернешънъл".

Консорциумът ДЗЗД "Кенпайп БГ", в който българският клон на канадската "Кенпайп Индъстрис Интернешънъл" и българското ѝ дружество "Кенпайп Индъстрис Интернешънъл България" държат съответно 5 и 95 на сто, бе избран в началото на юни за строител на газовата връзка. Неговата оферта за 136 804 865.99 лв. без ДДС не бе с най-ниска цена, но най-евтиното предложение на консорциума "Айбиес-Интергаз" ДЗЗД остана на едва трето място заради слаба техническа оценка.

Решението на "Булгартрансгаз" (БТГ) обаче бе обжалвано пред антимонополната комисия от петима от кандидатите. Претенцията на единия бе отхвърлена, а исковете на останалите не бяха уважени от Комисията за защита на конкуренцията, макар и с особени мнения. Така случаят стигна до Върховния административен съд и е трябвало да бъде разгледан на 29 септември.

Изненадващо обаче предишния ден в деловодството на "Булгартрансгаз" постъпва писмо от ДЗЗД "Кенпайп БГ", с което консорциумът изрично заявява, че оттегля офертата си и че същата не е валидна, както и че отказва да сключи договор за възлагане на поръчката. Това прави невалидна офертата на участника, а валидността ѝ е задължителен елемент за участие в обществената поръчка.

Какви са мотивите за отказа не е ясно, но изборът на "Кепнайп" бе сериозно критикуван, заради липсата на опит, заради която едното от дружествата в консорциума е отстранявано от други полъчки на държавния газов оператор.

"Оттеглянето на валидността на офертата е равнозначно на липса на конкретно, обвързващо волеизявление на участника за изпълнение на обществената поръчка и не може да се обоснове, че представената от него оферта съответства на изискванията, определени от възложителя за изпълнение на поръчката", пише в решението на БТГ.

Така е обявено ново класиране в процедурата и първото място е отредено за ДЗЗД "Интернешъналгаз", чиято оферта е за 139 777 777.77 лв. без ДДС. Н автора позиция се придвижва "Айбиес-Интергаз" ДЗЗД, в който участва един от строителите на тунел "Железница". Третата остава за швейцарско-турският консорциум "ИнтерСиПиВи Консорциум" с ценова оферта за 142 989 789.69 лв., следван от ДЗЗД "Евротранс" и обединението ДЗЗД "ЧИС Газ – Климатроник", чиито оферти обаче надхвърлят търсената от БТГ цена от 143 559 450 лв. без ДДС.

Новото решение за строител на газовата връзка със Сърбия подлежи на ново обжалване пред Комисията за защита на конкуренцията в 10-дневен срок от връчването му на участниците, пише "Монитор".

Много вероятно е такова да има, тъй като в предишните искове пред КЗК имаше претенции срещу "Главболгарстрой".

Например, отстранената от процедурата ДЗЗД "Нова газ 2021", в която водещ участник е свързваната с Христо Ковачки "Атоменергоремонт", в жалбата си пред КЗК твърдеше, че "Кенпайп", "АйБиЕс" и "Интернешънългаз" е трябвало да бъдат отстранени от надпреварата, тъй като ползват едни и същи експерти в екипите си.

Италианската "Бонати" пък твърдеше, че същите тези три компании са предложили нереален срок от един ден за изработването на инвестиционен проект с работни чертежи и и детайли.

От "АйБиЕс-Интергаз" на свой ред смятаха, че тяхната оферта не е оценена правилно, тъй като не е била приложена както трябва методиката за оценката на предложенията.

Твърде е вероятно тези дружества отново да имат претенции към новия избор на "Интернешъналгаз".

В същото време обаче продължава делото във ВАС по жалбите срещу решението на КЗК, потвърждаващо избора на "Кенпайп", което е било отложено заради новите обстоятелства по отказа на избрания участък.

Това може да забави още реализацията на интерконектора, който се подкрепя финансово от Европейската комисия. Проектът бе одобрен през октомври 2020 г. да получи 28 млн. евро от Европейската комисия по линия на "Свързана Европа".

Съгласно обявената поръчка строежът на българското трасе трябва да приключи за 350 дни от подписването на договора с избрания изпълнител. Доколкото не е ясно кога ще бъде сключен такъв, е спорно дали газопроводът с капацитет 1.8 млрд. куб. м годишно ще заработи в записания в междуправителствен ангажимент на България и Сърбия срок за пускане в експлоатация до май 2022 г.

По данни на междуправителствената българо-сръбска работна група, създадена за ускоряване но проекта, в Сърбия се провеждат две поръчки за изграждането на около 109-километровия участък – за проектиране, доставка и строеж и за надзор. Очакванията на сръбската страна били през октомври да има избор на изпълнител и за тамошното трасе.

Плановете са интерконекторът със Сърбия да се захранва от газовата връзка с Гърция, която се забави също и според последния график ще заработи до юли 2022 г.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Калоян Люсиен Раков

Калоян Люсиен Раков

02.10.2021 | 21:39

Интерпром няма ли да участвате бе, дураци недни

Отговори
0 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?