2374
Следвайте ни

Спорът продължава: От МРРБ искат пряко договаряне с всяка пътна фирма

Строителите натискат разплащането на дължимото към тях да започне още тази година

viber icon

Сагата с пътните ремонти и протестите на строителни фирми продължава. Според последните данни от МРРБ за обекти в строеж са раздадени аванси в общ размер на 363,3 млн. лв., а за обекти, по които не се работи - 1,053 млрд. лв. Фактурираните суми от фирмите за текущ ремонт и поддържане възлизат на 222,5 млн. лв., а претендираните, но нефактурирани разходи са близо 710,5 млн. лв.

От МРРБ предлагат директно договаряне с всяка една фирма

От министерството смятат за по-ползотворно въпросът да се реши между тях и самите собственици на пътни компании.

„От 4 месеца се срещаме последователно с работници, профсъюзи, представители на фирмите, с Българска браншова камара „Пътища", които се явяват посредници в разговорите, и те не водят до трайни решения. Целта на нашата среща с тези фирми е да си уредим договорните отношения, да намерим начин да продължим да работим с тях и да покажем най-голямото възможно уважение като към български фирми и строители, които изграждат нашата пътна инфраструктура.“

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова на брифинг във връзка с протеста на Българска браншова камара „Пътища". Министърът уточни, че оттук нататък ще се провеждат разговори само със собствениците на тези фирми, тъй като са страна по договорите. "Знаем кои са фирмите, но не знаем на кого са.

Те трябва да се покажат публично

Така че започваме двустранни разговори със собствениците на всяка една от тях, защото всеки договор е индивидуален. МРРБ се бори да си уреди отношенията с фирмите“, каза още министърът.

В същото време от камара „Пътища“ вече предупреждават, че пътищата трябва да се подготвят за идващата зима. „Няма да крия, състоянието на републиканската пътна мрежа в момента е близо до плачевното, коментира в интервю за „Марица“ инж. Стефан Чайков, председател на Браншова камара „Пътища”.

"От месеци не се възлагат рутинни действия по поддържане: косене на банкети, почистване на окопи, разчистване на храсти и т.н. Не са възлагани критични за пътната безопасност дейности, като поставяне на ограничителни системи, монтаж на знаци и полагане на пътна маркировка. По-опасното е друго - поради липса на средства и перспектива фирмите за пътно поддържане не са в състояние да се подготвят адекватно за чукащата на вратата ни зима.“ Според пътните фирмидържавата прави

тотално погрешното тълкуване на действащите договори

по пътната мрежа на страната. А заради публичното говорене по проблема банките вече гледат с недоверие на фирмите от бранша и отказват да предоставят финансиране.

„Най-важната задача сега е да се осигури механизъм, по който разплащането да започне още тази година, и в рамките на следващия бюджет за 2022 г. да се обезпечи изплащане на остатъка“, казва инж. Чайков.

От министерството пък изчисляват, че над 155 хиляди българи и над 21 хиляди фирми работят в целия строителен бранш. От там откриват, че фирмите в пътното строителство са разделени на две. Голяма част работят на свободния пазар, а една много малка група работят в непазарни условия, с авансово получаване на пари и без обществени поръчки.

„Нямаме гаранция, че ако платим на фирмите, те ще дадат средства на работниците и те няма да бъдат отново пред МРРБ. Ние ще договаряме с всяка една фирма отделно. Когато постигнем договорености, ще уведомим всички“, категорична е по въпроса министър Комитова.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кой кандидат-президент ще гласувате на 14 ноември?