Следвайте ни

Специалистът съветва как да караме през зимата

Галете педалите и не предприемайте резки маневри

viber icon
Първият сняг падна, малката бяла покривка не се задържа, но пък скова студ и създаде опасност от поледици. Шофирането върху участъци с черен лед има свои особености, с които е задължително да се съобразяваме. Казват, че при заледен път всякакви теории отпадат. Все пак ви предлагаме няколко ценни съвета, които са за коли с предно предаване. А такива са 90% процента от автомобилите в Европа.

1. Не забравяйте, че сте на лед! Това трябва автоматично да ви накара да съобразите дистанцията спрямо предния автомобил и скоростта си. Безопасна скорост не е тази,при която контролирате колата, а скоростта, с която ще можете да реагирате в извънредна ситуация.


2. На светофари и други планирани спирания опитвайте да не използвайте спирачката. Спирането трябва да започне по-отдалеч не с натискане на спирачките, а с превключване на предавките в обратен ред. Можете безопасно да използвате спирачката, когато сте на втора и двигателят ви е на ниски обороти.


3. Навярно сте свикнали да влизате в завоите по инерция и да включвате предавката, след като излезете от него. Не правете това на лед. Приближавайки завоя, намалете предварително скоростта дотолкова, че да можете да завиете и влезте в завоя с двигател, а не със съединител. По време на завоя не променяйте оборотите, т.е. нито отнемайте, нито давайте газ. Дори да ви се струва, че сте влезли прекалено бързо, има голяма вероятност да не се стигне до критична ситуация. Ако се стреснете и вдигнете крака си от газта, или - още по-лошо - натиснете спирачката, почти сигурно е, че ще се намерите в приключение.


4. Ако колата ви поднесе, натиснете леко и плавно газта и също така плавно завъртете волана в посоката, в която отива задницата. Това ще върне задната част на колата на пътя. С плъзгането на задницата на обратно изправяйте волана, докато в крайна сметка колата отново се задвижи както трябва. Това е валидно само за коли с предно предаване. При тези със задно нещата са по-сложни, но като цяло натискането на газта при тях само ще влоши нещата.


5. Ако се случи обратното, т.е. вие завивате, но колата продължава да се плъзга странично в предишната си посока на движение, завъртете плавно волана докрай в посоката на завоя и отнемете газта. Това ще накара задницата да се плъзне навън, насочвайки предната част към завоя. След това действайте като в четвърта точка. Този сценарий е вероятен при рязко извъртане на волана, например ако в последния момент се сетите, че трябва да завиете.

В горните два случая най-важното е да не губите самообладание. Самият факт, че карате на хлъзгав път, трябва да ви е подготвил за подобни приключения. Не е лошо да потренирате тези две ситуации на широк полигон с лед.

6. Избягвайте каквито и да било резки действия с педалите и волана.

7. Избягвайте да спирате при изкачване. Тръгването след това е почти невъзможно. Ако все пак ви се наложи, не тръгвайте право нагоре, а леко настрани. Движете се на S, докато не усетите, че сцеплението е нормално, т.е. че колетата не буксуват. Внимавайте, когато правите това на тесен път. Не забравяйте, че хората от насрещното се спускат, и за тях спирането е по-трудно, отколкото тръгването за вас.

8. Не отнемайте газта и не натискайте спирачката, щом воланът е завъртян.

9. При аварийно спиране не натискайте спирачката докрай. Ако усетите, че не можете да спрете, опитайте се да вкарате десните колела в банкета или да закачите с тях тротоара. Ако това е невъзможно, например поради мантинела или паркирали коли, опитайте се да уцелите някоя дупка. Тях поне ги има в изобилие.

10. Внимавайте при спускане. Ако условията позволяват, дръжте десните гуми върху банкета, или се движете колкото може по-близо до тротоара. Във втория случай, ако усетите, че почвате да се плъзгате неконтролируемо, завъртете волана към тротоара. Ако сте наистина смели, можете да използвате триенето на предните колела в бордюра, за да регулирате скоростта си и успешно да завършите спускането, без да спирате. Колкото повече завъртате волана, толкова по-голямо е триенето и съответно спирачният ефект. Дори при спускане не изключвайте предавката.

11. При образувани коловози избягвайте да карате по тях. Ако можете, дръжте едното колело върху издадената част между коловозите, а другото - извън тях. Това има две предимства:

11.1. Няма да си потрошите долната част на колата в издатината между коловозите.

11.2. По-добре е да карате върху грапавия лед извън коловозите, отколкото по гладкия вътре в тях.

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?