Да си спомним времето, когато правехме красиви самолети

На днешния ден през 1898 г. в Кюстендил се ражда инж. Кирил Петков. Той е създател на българския самолет ДАР-7 СС и ДАР-8 1933 и 1935 година. За това напомня на страницата си във Фейсбук Музеят на авиацията.

Инж. Петков учи във ВНВУ и служи до1923 г., когато е съкратен по силата на Ньойския договор. 

Установява се в САЩ, където завършва аероинженерство в Мичиганския университет.

В България се завръща през 1930 г. и постъпва на работа в конструкторското отделение на Държавната аероплана работилница (ДАР) – Божурище. 

През 1933 г. е назначен за началник на отделението. Първата самостоятелна конструкция на инж. Кирил Петков е прототип на самолет ДАР-7 С.С. Проектира го през 1933 г. 

Самолетът е биплан, с черупковидно тяло (монокок ), със закрита кабина. Има двигател „Джипси –мажор“ с мощност 130 к.с. 

Летателните изпитания на ДАР-7 С.С. са извършени от пилота Тодор Рогев, след което работата по него се спира. 

Следващата самостоятелна конструкция на инж. Кирил Петков е самолет ДАР-8 „Славей“– учебно- тренировъчен двуплощник със смесена конструкция, с двигател „Валтер Мажор“ 130 к.с. 

Летателните изпитания показват много добри летателни храктеристики. Построени са 12 самолета за нуждите на Въздушни войски.

От 1936 г. инж. Кирил Петков е началник на техническата контрола в работилницата, преподава и в Аеропланното училище в Казанлък. 

През 1943 г. е назначен за началник на техническия контрол към Въздушни войски, където служи до пенсионирането си през 1946 г. 

Последният му чин е полковник. Умира на 26 март 1964 г. в София.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?